چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 300174

مهم‌ترین علت پایین بودن كیفیت نان، نامرغوبی آرد تولیدی است، نان در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه والایی دارد، نان بركت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء سبد غذایی خانوار و یكی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، كم شدن كیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه ‌شدن افزودنی‌های غیرمجــاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

سقوط كیفیت آرد و نان

سلامت نیوز:مهم‌ترین علت پایین بودن كیفیت نان، نامرغوبی آرد تولیدی است، نان در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه والایی دارد، نان بركت سفره است و به عنوان مهم‌ترین جزء سبد غذایی خانوار و یكی از خریدهای همیشگی و روزانه هر خانواده ایرانی محسوب می‌شود اما همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس‌دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، كم شدن كیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه ‌شدن افزودنی‌های غیرمجــاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،به نظر می‌رسد حل مشكل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است، اگر گندم ایرانی قابل استفاده و دارای كیفیت بالایی برای تهیه نان است چرا گندم خارجی وارد می‌شود؟ اینكه نان خمیر بوده و وسط آن خشك شده باشد و نان امروز را فردا نتوان خورد یكی از مواردی است كه تقریبا تكراری شده است. هر چند اكثر نانوایان دلیل بی‌كیفیتی نان را عرضه آرد بی‌كیفیت اعلام می‌كنند و از كیفیت آرد عرضه ‌شده،گلایه دارند اما در كارخانه‌های تولید آرد، مهارت نانوایان را علت بی‌كیفیت شدن نان می‌دانند.

در این میان خلأ نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه‌كنندگان آرد به ‌شدت حس می‌شود. با توجه به حساسیت موضوع لازم است تا در خصوص تهیه آرد و نان و سلامت آن، استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.


در عین حال پایین‌بودن كیفیت مواد اولیه، دقت نكردن در توزیع به موقع آرد و خمیرترش، استفاده از جوش شیرین و جوهر قند، كم‌تجربه بودن نانوا رعایت نكردن زمان لازم برای عمل آمدن خمیر رعایت نكردن شرایط صحیح پخت، رعایت نكردن حرارت مطلوب و... برخی از عوامل كیفیت پایین نان و ضایعات بالای این محصول است.
 
وجود حشرات و سنگ ‌ریزه صدای نانوایان را درآورد
یكی از معضلات كنونی در تهیه نان مشكل كیفیت آرد ناموغوب است كه بر دوش واحدهای نانوایی سنگینی می‌كند به نحوی كه افزایش رقابت، انتظار بالای مشتریان و عدم كیفیت مناسب آرد به مشكلی چندین ساله تبدیل شده و تاكنون اقدامی جدی و كارآمد برای حل آن صورت نگرفته است و این موضوع كه خانواده‌ها هر ماه چند كیلوگرم دورریز ضایعات نان دارند بسیار مهم است.


اما موضوعی كه اخیرا یكی از نانواها به آن شكایت داشته و كلیپی نیز از آن تهیه كرده است، عدم رعایت بهداشت در كیسه‌های حاوی آرد است. این نانوا در این كلیپ، آردهای دریافتی از كارخانه را الك كرده و نشان داده كه داخل این كیسه‌ها علاوه بر سنگ‌ریزهف حشرات زنده سیاه رنگی هم در حال حركت هستند و با انتقاد از وضعیت آردها می‌گوید:«این آرد امروز به دستش رسیده و انتظار نداشتم، آردی كه تاریخ تولید آن روز گذشته است اینقدر بی‌كیفیت و غیربهداشتی باشد.»
 
انتقال آرد یارانه‌ای به كیسه‌های آرد آزاد پز
اواخر شهریورماه نیز مقادیر زیادی آرد یارانه‌ای در انباری در جنوب تهران كشف شد كه آن را پس از انتقال به كیسه‌های مخصوص آرد آزاد به قیمت آزاد عرضه می‌كردند.آرد‌های یارانه‌ای در كیسه‌هایی به رنگ سفید و زرد بسته‌بندی می‌شدند و در این انبار و در مكانی كاملا غیربهداشتی با كیسه‌هایی با رنگ آبی كه مخصوص آرد آزاد است، جابه‌جا می‌شدند.

ناصر مدیحی، رییس گشت مشترك تعزیرات تهران نیز در این باره گفته بود: روزانه بیش از ۴۰۰ كیسه آرد به این مكان منتقل و بلافاصله پس از تعویض كیسه و با 3 برابر قیمت به قنادی‌ها یا فانتزی‌ها ارسال می‌شده است. ظاهرا این آرد‌ها روزانه از طریق نیسان، خاور و كامیون به این مكان منتقل و بلافاصله پس از تعویض كیسه‌ها دوباره در سطح شهر توزیع می‌شدند.
درحالی كه برخی نانوایی‌ها و نان فانتزی‌ها از پایین بودن كیفیت آرد گلایه دارند، مسوولان آردهای كارخانجات را جزو بهترین آردهای بازار معرفی می‌كنند.
 
متصدی واحد صنفی آرد را انتخاب می‌كند
محمدجواد كرمی، رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در این خصوص به «اعتماد» می‌گوید: سعی ما بر این است تا آردهای نانوایی‌های زیرمجموعه خود را از كارخانه‌های معتبر تهیه كنیم. این موضوع مسلما برای كارخانه‌های غیربهداشتی بوده كه به بهداشت اهمیتی نمی‌دهند.


كرمی با تاكید بر اینكه كیفیت آرد در واحدهای نانوایی نان‌های حجیم بهتر از سال‌های قبل شده است، ادامه می‌دهد: امسال مقادیری گندم خارجی وارد كشور شده است كه در كارخانجات تولید آرد با گندم‌های داخلی مخلوط شده‌اند و به نظر می‌رسد این آردها مرغوب‌تر از آردهای قبلی باشند.


او با بیان اینكه انتخاب كارخانه آرد با متصدی واحد صنفی است، توضیح می‌دهد: آردها را نانواها سفارش می‌دهند و سامانه‌ای هم برای آنها طراحی شده تا این‌گونه تخلفات كارخانه‌های آرد را به ما گزارش كنند ما هم این مساله را پیگیری می‌كنیم و در واحد آزمایشگاهی اداره كل غله و خدمات بازرگانی این آردها را آزمایش می‌كنیم و در مراحل ساخت آرد، انواع آزمایشات فنی برای تست كیفیت آرد صورت می‌گیرد.


او ادامه می‌دهد: برخی واحدهای پخت نان فاقد فضای مناسب برای نگهداری آرد هستند بنابراین تهویه آرد به خوبی در آنها انجام نمی‌شود و همین باعث رشد آفات زنده انباری و در نتیجه كاهش كیفیت می‌شود.


كرمی همچنین در مورد قیمت نان‌های حجیم می‌گوید: از سال ۱۳۹۷ در خصوص ۵ قلم اصلی از نان‌های حجیم هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم این در حالی است كه به جز آرد سایر مولفه‌های تولید نان با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.


این عضو اتحادیه نان‌های حجیم با اشاره به قیمت بهبوددهنده‌های نان توضیح می‌دهد: این كالا كه در بسته‌های ۱۰ كیلوگرمی توزیع می‌شود از ۲۰۰ هزار تومان در سال گذشته یك‌باره به ۱ میلیون تومان رسید البته تركیب و میكس آن در داخل كشور انجام می‌شود اما به دلیل آنكه آنزیم‌های آن از اربیل عراق وارد می‌شود با رشد قیمت دلار این محصول هم چند برابرگران شد.


او می‌گوید: به جز بهبود‌دهنده نان، شكر و روغن هم افزایش قیمت داشته‌اند، قیمت شكر سال گذشته ۴۰۵۰ تومان بود و امسال به ۶۷۰۰ تومان رسیده و روغن مایع ۱۶كیلویی هم از ۱۱۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. به جز اینها هزینه كارگر و نایلون و بسته‌بندی هم بالا رفته است البته هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت نان‌های حجیم گرفته نشده است.


براساس این گزارش؛ مصرف سرانه نان به ‌طور متوسط در ایران ۱۶۰كیلوگرم است در حالی كه متوسط مصرف سرانه آن در اكثر كشورهای پیشرفته و صنعتی حدود یك ‌سوم این مقدار است و این نقش مهم نان در رژیم غذایی مردم ما را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha