پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 300230

«پیشگیری بهتر از درمان است» این جمله‌ای معروف و صد البته درست در حوزه سلامت و بهداشت فردی است که بسیاری از مردم حتی در گفت‌وگوهای روزمره هم به‌کار می‌برند.

3 باور نادرست در بهداشت دهان و دندان

سلامت نیوز-*دکتر نیکو اثنی عشری:«پیشگیری بهتر از درمان است» این جمله‌ای معروف و  صد البته درست در حوزه سلامت و بهداشت فردی است که بسیاری از مردم حتی در گفت‌وگوهای روزمره هم به‌کار می‌برند.

در دنیای دندانپزشکی این جمله به آن معناست که اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به‌طور مداوم و با روش درست رعایت کنید می‌توانید از شایع‌ترین بیماری دهان و دندان که پوسیدگی دندان‌هاست پیشگیری کنید. هزینه‌ای که شما برای پیشگیری از پوسیدگی دندانی پرداخت می‌کنید شامل خرید یک مسواک، یک خمیردندان و یک بسته نخ دندان و سه دقیقه زمان قبل از خواب شب‌تان است که مطمئنا قابل مقایسه با هزینه‌های مربوط به ترمیم دندان یا کشیدن دندان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،عوامل مختلفی می‌تواند مانع از انجام صحیح روش‌های بهداشت دهان و دندان شود که از شایع‌ترین آنها باورهای غلطی است که در این زمینه وجود دارد. از جمله این باورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:محکم مسواک‌زدن باعث تمیزترشدن دندان‌ها می‌شود: مسواک‌زدن باید با فشار مناسب انجام شود؛ نه فشار خیلی کم نه فشار خیلی زیاد.

محکم مسواک‌زدن دندان‌ها با فشار زیاد باعث سایش مینای دندان، آسیب به لثه‌ها و حساسیت دندان‌ها می‌شود.زمانی که لثه‌ها دچار التهاب و خونریزی هستند نباید مسواک بزنیم: خونریزی از لثه معمولا جزو علائم اولیه بیمارهای لثه است. در صورتی که به خونریزی لثه دچار هستید بهتر است به مسواک‌زدن دندان و لثه‌های خود به‌آرامی و بدون واردکردن فشار اضافه ادامه دهید. این کار باعث کاهش میزان باکتری‌ها و عوامل آسیب‌زای آنها می‌شود.

در عین حال بسیار مهم است که حتما یک وقت معاینه برای بررسی وضعیت لثه‌ها از دندانپزشک‌تان بگیرید.در صورتی که مشکل خاصی مثل درد یا تورم در ناحیه دهان و دندان‌ها نداریم لازم نیست به دندانپزشک مراجعه کنیم: توصیه می‌شود حتی وقتی هیچ مشکلی احساس نمی‌کنید، سالانه یک‌بار برای بررسی وضعیت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

در بسیاری از موارد، دندان‌ها از محل تماس‌شان با دندان مجاور دچار پوسیدگی می‌شوند که قابل مشاهده با چشم نیست و درد زیادی ایجاد نمی‌کند. اگر این پوسیدگی‌های کوچک در همین مرحله ترمیم شوند از گسترش بیشتر پوسیدگی و درگیری عصب دندان و در نتیجه آن نیاز به ترمیم‌های وسیع‌تر و درمان ریشه دندان که بسیار پرهزینه‌تر هستند جلوگیری می‌شود. در پایان به عنوان یک دندانپزشک باز هم روی این جمله کلیدی معروف تأکید می‌کنم: «پیشگیری بهتر از درمان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha