سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 300875

دکتر کمال زاده در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه:« هر لیوان شیر (250 میلی‌لیتر) حدود 315 میلی‌گرم كلسیم دارد كه سی درصد كلسیم روزانه‌ی موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌كند. » خاطرنشان کرد :« کلسیم یكی از مهم‌ترین تركیبات معدنی است و باید از طریق غذا وارد بدن انسان بشود. كلسیم نقش اساسی در استحكام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد. همچنین شیر نقش مهمی‌ در سلامت پوست دارد. ویتامین‌های موجود در شیر سلامت پوست را تقویت می‌كنند. شیر و لبنیات منابع غنی ویتامین‌ها هستند.»

روزانه چقدر کلسیم باید مصرف کنیم؟

سلامت نیوز:دکتر کمال زاده در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه:« هر لیوان شیر (250 میلی‌لیتر) حدود 315 میلی‌گرم كلسیم دارد كه سی درصد كلسیم روزانه‌ی موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌كند. » خاطرنشان کرد :« کلسیم یكی از مهم‌ترین تركیبات معدنی است و باید از طریق غذا وارد بدن انسان بشود. كلسیم نقش اساسی در استحكام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد. همچنین شیر نقش مهمی‌ در سلامت پوست دارد. ویتامین‌های موجود در شیر سلامت پوست را تقویت می‌كنند. شیر و لبنیات منابع غنی ویتامین‌ها هستند.»

وی در ادامه گفت:« شیر مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده‌ کلسیم و فسفر است. به‌علاوه حاوی مقادیر متناسب پتاسیم، سدیم، آهن، ید، منیزیم و روی است. کلسیم و فسفر مجموعاً حدود هفتاد درصد از مواد معدنی موجود در بدن را تشکیل می‌دهند. حدود 99 درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار گرفته است. زمانی که کلسیم و ویتامین دی (D) به اندازه‌ کافی تأمین شود، عمل جذب از طریق روده‌ باریک صورت می‌پذیرد تا احتیاجات بدن برطرف شود. »

 

روزانه چقدر کلسیم باید مصرف کنیم؟ 

وی درباره مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه بدن گفت:« مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه‌ بدن بسته به سن، وزن و شرایط جسمی افراد متفاوت و بین 400 تا 1200 میلی‌گرم در روز است. در کل در حالت عادی، زنان به حدود 1000 تا 1200 و مردان به حدود 900 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. برای زنان باردار و در دوره‌ شیردهی میزان 1500 تا 2000 میلی‌گرم توصیه شده است.»

وی در ادامه گفت:« شیر و فرآورده‌های آن از منابع بسیار غنی کلسیم هستند. جذب کلسیم در حضور لاکتوز افزایش می‌یابد. ضریب قابلیت جذب حقیقی کلسیم شیر بیش از چهل تا پنجاه درصد است، درحالی‌که این ضریب در مورد قرص مکمل كلسیم حدود پنج تا ده درصد است. نسبت مناسب کلسیم و فسفر در شیر، محلول بودن کلسیم شیر، وجود ویتامین دی (D)، لاکتوز (قند شیر)، کازئین، فسفوپپتیدازها و عوامل بیولوژیکی دیگر ضریب قابلیت جذب کلسیم شیر را افزایش می‌دهد.»

 

کلسیم صد عدد بادام معادل کلسیم تنها یک لیوان شیر!

دکتر کمال زاده خاطرنشان کرد:« كلسیم موجود در منابع گیاهی و سبزیجات و مغزها مانند اسفناج، انواع كلم‌ها و بادام نمی‌تواند مانند كلسیم شیر برای انسان خصوصاً كودكان و نوجوانان مفید و جذب‌شدنی باشد. کلسیم موجود در منابع گیاهی از نظر مقدار و قابلیت جذب نمیتوانند به طور کامل جایگزین کلسیم شیر شوند. به طور مثال هر عدد بادام تنها حاوی سه میلی گرم کلسیم است و بدین ترتیب کلسیم حدود صد عدد بادام معادل کلسیم یک لیوان شیر می شود. یا کلسیم موجود در سه لیوان شیر معادل مجموع کلسیم موجود در 350 گرم دانه کنجد بعلاوه یک کیلوگرم کلم بروکلی و 300 گرم بادام زمینی می باشد.»

 

وی افزود:« بازدارنده‌هایی مثل فیتات‌ها، اگزالات‌ها و پلی‌فنل‌ها نیز از جذب کلسیم منابع گیاهی ممانعت می‌کنند. کلسیم شیر ممکن است در غیاب ویتامین دی (D) نیز، تحت‌تأثیر لاکتوز، در روده‌ باریک جذب شود. »

 

دکتری تغذیه و فیزیولوژی در پایان تاکید کرد:« شیر نه‌تنها از نظر کلسیم بسیار غنی است بلکه غذایی کامل محسوب می‌شود که تقریباً کلیه‌ی مواد مغذی موردنیاز انسان را تأمین می‌کند. وجود ترکیباتی مثل ویتامین دی (D)، لاکتوز، کازئین و فسفوپپتیدازها نه‌تنها باعث جذب بیشتر کلسیم می‌شود بلکه شرایط لازم برای جذب فسفر شیر را نیز، که برای تراکم استخوان‌ها ضروری است، فراهم می‌کند. این خواص منحصربه‌فرد کلسیم شیر باعث شده که شیر مناسب‌ترین ترکیب غذایی تأمین‌کننده‌ کلسیم افراد، خصوصاً زنان و سالمندان، محسوب شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha