مطالعه اخیر نشان می دهد دمای سرد محیط باعث افزایش سطح ویتامین A در انسان و موش می شود.

ویتامین A موجب چربی سوزی در سرما می شود

سلامت نیوز: مطالعه اخیر نشان می دهد دمای سرد محیط باعث افزایش سطح ویتامین A در انسان و موش می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به گفته محققان دانشگاه وین، این شرایط کمک می‌کند تا بافت چربی سفید "بد" به بافت چربی قهوه‌ای "خوب" تبدیل شود که باعث تحریک چربی سوزی و تولید گرما می‌شود.

این تبدیل چربی معمولاً با افزایش مصرف انرژی همراه است و از اینرو شیوه امیدبخشی در توسعه شیوه‌های درمانی جدید چاقی خواهد بود.

در انسان و پستانداران حداقل دو نوع ذخیره چربی قابل تشخیص است: بافت چربی سفید و قهوه‌ای. در طول چاقی، کالری اضافی عمدتاً در چربی سفید ذخیره می‌شود. در مقابل، چربی قهوه‌ای انرژی را می‌سوزاند و در نتیجه گرما تولید می‌کند. بیش از ۹۰٪ از ذخایر چربی بدن در انسان سفید است که به طور معمول در شکم، ناحیه پایین و بالای ران قرار دارد. تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای می‌تواند یک گزینه درمانی جدید برای مبارزه با افزایش وزن و چاقی باشد.

«فلوریان کیفر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه وین اتریش، در این باره می‌گوید: «استفاده متعادل از سرما باعث افزایش سطح ویتامین A و انتقال دهنده خونی آن در انسان و موش می‌شود. بیشتر ذخایر ویتامین A در کبد انباشت می‌شود و به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض سرما باعث توزیع مجدد ویتامین A به سمت بافت چربی می‌شود. افزایش ناشی از سرما در ویتامین A منجر به تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای همراه با سرعت بالاتر چربی سوزی می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که ویتامین A نقش مهمی در عملکرد بافت چربی دارد و بر متابولیسم کلی انرژی تأثیر می‌گذارد. با این حال، این دلیل بر مصرف مقادیر زیادی مکمل ویتامین A در صورت عدم تجویز نیست.»

به گفته وی، «ما مکانیسم جدیدی را کشف کرده ایم که به وسیله آن ویتامین A چربی سوزی و تولید گرما را در شرایط سرما تنظیم می‌کند. این می‌تواند به ما در ایجاد اقدامات جدید درمانی کمک کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha