سلامت نیوز : چربی‌ها و روغن‌ها منابع مهم انرژی و سوخت بدن هستند و كمبود اسیدهای چرب موجب توقف در رشد، ایجاد ضایعات پوستی و اختلال در تولید مثل می‌شود.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تهران اعلام كرد: مصرف مقدار كافی چربی‌ها و روغن‌ها برای سلامت پوست، عملكرد مناسب هورمون‌ها و جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E‌ و K‌ ضروری است  و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری برای سلامتی بدن لازم است.
بنابراین گزارش، مقدار مصرف چربی‌ها و روغن‌ها با سن، جنس، فعالیت و نیاز به انرژی در افراد مختلف تغییر می‌كند و معمولاً این مقدار باید كمتر از یك سوم كالری دریافتی روزانه را تشكیل دهد.
این گزارش می‌افزاید: روغن‌ها از نظر تركیب به دو گروه اشباع و غیراشباع (مایع) تقسیم می‌شوند كه بهتر است دو سوم روغن مصرفی، از نوع مایع باشد.
این گزارش حاكیست، افراد باید بدانند هر روغنی برای منظور خاصی مناسب است ولی به طور كلی روغنی مناسب‌تر است كه اسید چرب اشباع شده كمتری داشته و اسید چرب ترانس نداشته باشد و یا اسید چرب ترانس آن به مقدار بسیار كم (كمتر از 2 درصد) باشد كه بنابراین توجه به برچسب روی بسته‌بندی روغن‌ها را ضروری است.
بنا بر اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تهران، روغن‌های جامد به دلیل وجود چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس، برای سلامتی مضرند بنابراین با مصرف روغن جامد هر دو عامل خطرناك با هم وارد بدن می‌شوند بنابراین  دلیل مصرف روغن‌های جامد میزان كلسترول بد خون را بالا می‌برد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: چربی‌ها زمانی به اصطلاح تند می‌شوند و بویی نامطلوب از خود ساطع می‌كنند كه در معرض اكسیژن قرار گرفته و فرآیند شیمایی اكسیداسیون رخ دهد به همین دلیل با یك بار سرخ كردن مواد غذایی در روغن ذرت یا آفتابگردان بویی شبیه بوی ماهی ایجاد می‌شود همچنین در فرآیند سرخ كردن، روغن رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شوند كه تجمع آنها در بدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
گفتنی است: روغن باید در یك مكان سرد، خشك و دور از بوهای شدید و تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد و باید برای سرخ كردن از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده كرد و هیچ وقت از روغن‌هایی كه سریعاً اكسیده شده و تولید مواد سرطان‌زا می‌كنند، استفاده نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha