سلامت نیوز :پسران 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران مبتلا به بیماری اوتیسم (درخود ماندگی ) می شوند .
استادیار گروه روانپزشکی این دانشگاه با اشاره به اینکه این بیماری به دلیل عوامل زیستی ، ژنتیکی ، ایمنی ، عوامل مربوط به زمان تولد و عوامل روانی اجتماعی و خانوادگی ممکن است در کودک بروز کند، گفت : این بیماری به طور معمول قبل از سنین سه سالگی آغاز می شود و پسرها 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران دچار این اختلال می شوند .
دکتر عاطفه سلطانی فر دلبسته نبودن معمول به پدر و مادر ، تماس چشمی غیر عادی و کمتر از حد معمول ، درک نکردن حالات روانی و احساسات اطرافیان و قادر نبودن به ابراز همدلی ، ایجاد اختلال در ارتباط و زبان رااز جمله خصوصیات بالینی بیمارات مبتلا به اوتیسم برشمرد و افزود : میزان وقوع این  اختلال در کودکان 08/0درصد است .
وی افزود: کودکان درخود مانده حتی در صورت دارا بودن ذخیره واژگان وسیع قادر به کنار هم چیدن جملات معنادار نیستند و فعالیت و بازیهای این کودکان بدون انعطاف ، تکراری و یکنواخت است .
این فوق تخصص روانپزشکی کودکان گفت : در این کودکان گاهی رفتارهای آسیب به خویشتن مانند کوبیدن سر ، گاز گرفتن ، خراشیدن و کندن مو ، ناتوانی کامل برای تمرکز بر روی یک تکلیف ، بی خوابی ، مشکلات تغذیه ای و شب ادراری دیده می شود .
دکتر عاطفه سلطانی فر با اشاره به اینکه اختلالات اوتیسم سیری طولانی دارد گفت : کودکان با بهره هوشی بالای 70 و آنهایی که تا سن 5 تا 7 سالگی از زبان ارتباطی استفاده کرده اند با احتمال بیشتری به شرایط مطلوب دست می یابند.
وی  کمک به رشد ارتباط کلامی و غیر کلامی ، حمایت  و مشاوره خانواده های  دارای کودکان مبتلا ،آموزش سازمان یافته در کلاس درس همراه با روشهای رفتاری ، پرداختن به رفتارهای منجر به افزایش روابط معنادار با همسالان ،آموزش دقیق والدین در مورد مفاهیم و مهارتهای تعدیل رفتار و رفع نگرانی های آنها را از جمله راهکارهایی برشمرد که سبب پیشرفت قابل ملاحظه کودک مبتلا به اوتیسم در زمینه های رفتاری ، شناختی و اجتماعی می شود .
استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : درمان و بازتوانی کودکان مبتلا به اوتیسم نیازمند تحمل و پیگیری والدین و همکاری تیم درمانی شامل روانپزشک کودک ، گفتار درمان ، کاردرمان و روانشناس کودک است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha