سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 303544

محققان ادعا می‌کنند که رویه پیری را با استفاده از یک اتاق اکسیژن معکوس کردند.

معکوس کردن رویه پیری با استفاده از اتاق اکسیژن

سلامت نیوز: محققان ادعا می‌کنند که رویه پیری را با استفاده از یک اتاق اکسیژن معکوس کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  دستگاه های بزرگ معروف به اتاق های اکسیژن هیپرباریک (اکسیژن پر فشار)  استفاده های زیادی در زمینه های پزشکی دارند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،از این دستگاه ها می توان برای درمان زخم ها استفاده کرد و آنها می توانند انسان را تحت فشار کافی قرار دهند تا اکسیژن مستقیم و بدون نیاز به جریان خون وارد بافت شود.

اکنون گروهی از محققان می گویند که آنها با استفاده از اتاق اکسیژن هایپرباریم موفق شده اند رویه پیری را در افراد مسن معکوس کنند.

پیش از این محققان مطالعاتی در این زمینه انجام داده بودند؛ آنها در این مطالعات سلول های خاص و دی. ان. ای را که با طول عمر کوتاه تر ارتباط دارند هدف قرار دادندو

اما در جریان این مطالعه که به تازگی انجام شده است، محققان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا اکسیژن درمانی در یک محیط تحت فشار، اثرات پیری را در ۳۵ فرد بالای ۶۴ سال معکوس می کند یا خیر.

شرکت کنندگان سالخورده در این مطالعه روزی ۹۰ دقیقه، برای پنج روز در هفته و به مدت سه ماه در این اتاق اکسیژن قرار گرفتند.

محققان تأثیر قرار گرفتن در اتاق اکسیژن را بر روی سلول های پیری که با فرسودگی بافت و اندام همراه است، بررسی کرد.

آنها همچنین طول تلومر ( مولکول مرتبط با پیری زودرس سلولی)  هر شرکت کننده را اندازه گیری کردند. تلومرها کلاهک‌های حفاظتی در هر انتهای هر کروموزوم سلول‌های بدن هستند که مانع آسیب دیدن کروموزوم هنگام تقسیم سلول می‌شوند.

آنها در پایان این مطالعه متوجه شدند که طول تلومرها به طور متوسط ۲۰ درصد بلندتر شد و سلول های پیری تا ۳۷ درصد کاهش یافتند؛  به گفته محققان این نتیجه معادل با ۲۵ درصد جوان تر شدن است.  

افراد شرکت کننده در این مطالعه به تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی و یا داروها و در واقع همه مواردی که در گذشته ثابت شده بر سن بیولوژیکی فرد تاثیر دارد، نیازی نداشتند.

محققان معتقدند که قرار گرفتن در اتاق تحت فشار، باعث ایجاد کمبود اکسیژن مختصری شده که بازسازی سلولی را ایجاد می کند.  

محققان خاطرنشان کردند که نکته قابل توجه این مطالعه است که تنها در طول سه ماه درمان چنین افزایشی در طول تلومرها ایجاد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha