سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 303560

انسان وقتی پا به دوره سالمندی می گذارد کارهایی را باید انجام و کارهایی را هم نباید هرگز انجام دهد به طور مثال یک سالمند هرگز نباید چکاب ماهانه را فراموش کند و یا به فعالیت های سنگین بپردازد.

باید و نبایدهای مهم در زندگی سالمندان

سلامت نیوز:انسان وقتی پا به دوره سالمندی می گذارد کارهایی را باید انجام و کارهایی را هم نباید هرگز انجام دهد به طور مثال یک سالمند هرگز نباید چکاب ماهانه را فراموش کند و یا به فعالیت های سنگین بپردازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  شادمان، سالمندی، دوره ای زیبا اما حساس که با فراز و نشیب هایی همراه است که اگر افراد سالمند به تمامی بایدها و نبایدهای این دوران توجه لازم را داشته باشند می توانند این دوران را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

 در این میان، بایدها و نبایدهایی در سبک زندگی افراد سالمند وجود دارد که در صورت جدی گرفتن و رعایت آن ها می توانند سلامت روح و جسم خود در این دوره حساس که بیش از پیش آسیب پذیرتر می شوند را تضمین کنند.

پرهیز از منفی بافی در میان سالمندان
یکی از موارد مهمی که افراد سالمند در این دوره حساس باید به طور جدی از آن بپرهیزند شکایت کردن و منفی بافی است.

چرا که این مورد از جمله رفتارهای شایع در دوران سالمندی است که ناامیدی های روحی و ناتوانی های جسمی ناشی از افزایش سن باعث تشدید رفتارهای منفی در افراد سالمند می شود که خانواده و اطرافیان آن ها باید برای کاهش و برطرف شدن این رفتار، حمایت و صبر خود را افزایش دهند.
 

مریم سیفی‌کار، روانشناس بالینی درباره کارهایی که سالمندان نباید انجام بدهند اظهار کرد: ابتدا باید درباره لایف استایل یا سبک زندگی  سالمندان صحبت کرد. یعنی باید این موضوع را بررسی کنیم که سالمندان باید چه ورزش‌هایی را انجام دهند، چه کارهایی بکنند و چه چیزهایی بخورند تا شیوه و سبک زندگی سالمی داشته باشند.

وعده های غذایی فراموش نشود
وی بیان کرد: یکی از مواردی که نباید در طول فعالیت‌های روزمره افراد سالمند فراموش شود، وعده‌های غذایی آن‌ها است. به طوری که سالمندان نباید هیچ یک از وعده‌های غذایی خود به خصوص صبحانه و شام را حذف کنند.

این روانشناس با اشاره به نقش مهم صبحانه برای افراد سالمند تصریح کرد: بهتر است صبحانه افراد سالمند یک غذای سبک حاوی لبنیات و فیبر باشد و کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود که این افراد در مصرف چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در وعده غذایی صبحانه احتیاط کنند و با توجه به این که این گروه از مواد غذایی می‌توانند برای سالمندان آسیب‌زا باشند همچنین بهتر است این وعده بسیار مهم بعد از بیدار شدن از خواب مصرف شود. چراکه صبحانه نخوردن باعث  آسیب‌رسانی مغزی و افت قند خون می شود.
 

سیفی گفت: وعده شام هم همانند صبحانه به همین ترتیب است و مصرف نکردن وعده غذایی شام می‌تواند باعث افت خون در سالمندان شود که در این میان، مصرف غذای سبک در وعده شام سالمندان بسیار توصیه می‌شود.

پرهیز از فعالیت ها و ورزش های سنگین
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که ورزش در دوره سالمندی اصلا نباید فراموش شود. البته این ورزش‌ها نباید فعالیت‌های سنگینی باشند و ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی، یا نرمش‌های سبک در کنار سایر هم سن و سالان به خصوص در فضای باز توصیه می‌شود که این روزها با توجه به شرایط کرونا بهتر است افراد سالمند زیاد تردد خارج از منزل نداشته باشند و همین ورزش‌های سبک در طول و عرض منزل یا انجام نرمش‌های سبک همراه با دیگر اعضای خانواده را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

این روانشناس افزود: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به سالمندان کمک کند، آب درمانی، پیاده روی کردن در استخر و انجام دادن نرمش‌های سبک در آب است چون هم می‌تواند در سلامت مفاصل آن‌ها تأثیر بگذارد و هم روحیه آن ها را شادتر کند.

پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ و رنگ های تیره
وی در مورد لباس سالمندان تاکید کرد: نکته دیگری که باید درباره سالمندان به آن اشاره کرد، استفاده از لباس‌های راحت است. یعنی این که بهتر است برای سالمندان، لباس‌های تنگ و سفت و لباس‌هایی که پوشیدن آن‌ها سخت است، تهیه نشود و علاوه بر این، برخلاف این که وقتی سن بالا می رود این افراد به استفاده از رنگ‌های سرمه‌ای، قهوه‌ای و مشکی روی می‌آورند امّا نباید رنگ‌های تیره را برای سالمندان در نظر گرفت و باید به این نکته توجه داشت که رنگ می‌تواند در شاد کردن روحیه افراد تأثیر بگذارد. بنابراین، از رنگ‌های شاد به ویژه رنگ‌های سفید، آبی و سبز برای سالمندان استفاده شود تا در روحیه آن ها تاثیر مثبت بگذارد.
 


تنها گذاشتن سالمند
سیفی با تاثیر بد تنهایی سالمندان بر این افراد بیان کرد: یکی از کارهایی که خانواده و اطرافیان سالمندان نباید انجام دهند، تنها گذاشتن سالمندان است.

پله نوردی
این روانشناس اظهار کرد: به طور کلی دوره سالمندی از سن ۶۵ سالگی آغاز می‌شود و خیلی مهم است که به این افراد کمک شود تا عزت نفس و احترام به آن‌ها حفظ شود و باید به این موضوع مهم توجه شود که با توجه به این که عضلات و مفاصل این افراد کمی دچار مشکل و خشکی می‌شود، در رفت و آمد آن ها باید نهایت دقت و احتیاط صورت گیرد. یعنی افراد سالمند نباید به طور مکرر و زیاد از پله‌ها زیاد تردد کنند، در سربالایی و سراشیبی‌های خیلی تند حرکت نکنند و مراقب حوادث خانگی هم باشند.


وی تصریح کرد: تماس با مایعات داغ، یکی دیگر از کارهایی است که سالمندان نباید انجام دهند. چرا که ممکن است فرد سالمند دچار لرزش دست یا عدم کنترل شود. بنابراین بهتر است از مایعات داغ استفاده نکنند. به این دلیل که ریختن آب جوش روی اندام آن‌ها مشکل ساز است  و اگر سالمندی هم لرزش دست یا عدم کنترل دارد و دچار زوال عقل است، بهتر است با این اجسام کار نکند.

سیفی گفت: یکی دیگر از موارد مهمی که در مورد سالمندان باید مراقب آن بود، استفاده از اجسام تیز مانند چاقو و قیچی است و بهتر است در دوره سالمندی این لوازم با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند.
 

وقتی در خانه تنها هستید حمام نروید
وی تاکید کرد: بهتر است از رفتن به صورت تنهایی به جاهایی مانند حمام و... که می‌تواند برای این افراد آسیب‌زا باشد، خودداری شود و هنگام استفاده سالمندان از حمام نیز باید مراقب آن‌ها بود که اگر به تنهایی به حمام می‌روند زمین نخورند و آن ها نیز حتما باید از دمپایی‌ استفاده کنند که در حمام سُر نخورند و بتوانند نشسته حمام کنند.

این روانشناس ادامه داد: خانواده و اطرافیان فرد سالمند باید به این موضوع مهم توجه کنند اتاقی که سالمند در آن استراحت و رفت و آمد می‌کند، باید از اجسام تیز و خطرناک دور باشد و میزها یا اشیایی که نوک و لبه‌های تیز دارند که می‌تواند آسیب‌زا باشند حتما باید از اتاق آن‌ها بیرون آورده شود.

سیفی افزود: یکی دیگر از مواردی که سالمندان از آن استفاده می‌کنند و باید در هنگام استفاده کردن، مراقب آن‌ها بود پله است.  زمانی که سالمندان از پله استفاده می‌کنند اگر با عصا هستند باید مراقب بود که عصا از روی پله سُر نخورد و باعث افتادن سالمند نشود. چون زمین خوردن از جمله مواردی است که سالمندان را بسیار تهدید می‌کند. پس بهتر است اگر این افراد لرزش یا عدم تعادل دارند به تنهایی در این گونه مکان‌ها حرکت نکنند.


استفاده نکردن از مواد شیمیایی
وی از مواد شیمیایی به عنوان یکی دیگر از موارد آسیب‌زا برای سالمندان یاد و تاکید کرد که بهتر است سالمندان به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نکنند.

این روانشناس تاکید کرد: زن و شوهرهای سالمندانی که در کنار یکدیگر  زندگی می‌کنند، نباید از زندگی زناشویی خود غافل شوند. چرا که مهر و محبت می‌تواند در این دوران بسیار تأثیرگذار باشد.

فراموش نکردن چکاپ ماهانه
وی با اشاره به اهمیت چکاپ ماهانه در دوران سالمندی گفت: چکاپ ماهانه به هیچ وجه نباید فراموش شود. چون افراد در دوران سالمندی دچار مشکلات شنوایی، بینایی، استخوان درد و مشکلات مفصلی و همچنین مغزی می شوند که تمامی این موارد حتما باید در دوره سالمندی چک شود و به هیچ عنوان نباید فراموش کرد که چکاپ کامل سالمندان به صورت مرتب باید در طول زندگیشان انجام شود.

سیفی ادامه داد: با توجه به این روزهای کرونایی، سالمندان عزیز حتما باید از تردد در مکان های شلوغ خودداری کرده و خانواده و اطرافیان آن ها نیز حتما باید سعی کنند که با سالمندان کمترین ارتباط را داشته باشند به صورتی که اگر نیازی دارند نیازهای روزمره آن‌ها  تهیه شود تا مجبور به تردد نشوند و علاوه‌بر این، در روزهای سرد، سالمندان باید مراقب تنفس در هوای سرد و سرماخوردگی باشند. بنابراین، بهتر است زمانی که از منزل خارج می‌شوند حتما از لباس گرم و کلاه و دستکش و شال گردن برای پوشاندن بینی، دهان و سرشان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha