سلامت اجتماعی با سلامت روان افراد جامعه پیوندی ناگسستنی دارد و بدون سلامت روان هیچ وجه فردی نمی تواند تعامل خوبی با دیگران داشته باشد و یا کمک به همنوعان کند و در مواقعی از دیگران کمک بگیرد.

سلامت اجتماعی در گرو سلامت روان افراد جامعه

سلامت نیوز: سلامت اجتماعی با سلامت روان افراد جامعه پیوندی ناگسستنی دارد و بدون سلامت روان هیچ وجه فردی نمی تواند تعامل خوبی با دیگران داشته باشد و یا کمک به همنوعان کند و در مواقعی از دیگران کمک بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،استرس و مشکلات روحی و روانی از جمله موارد آزار دهنده سلامت روان جامعه به شمار می رود که متاسفانه با توجه به توسعه کشورها رو به افزایش است و به نوعی در این برهه می توان از اختلالات عاطفی، اعتیاد، طلاق، ناسازگاری‌های فردی و اجتماعی و این اواخر شیوع کرونا و پیامدهای روانی آن که روزبه‌روز درحال گسترش است،‌ از جمله موارد تهدید کننده سلامت روان جامعه نام برد.

براساس تحقیقاتی که اخیراً در ایران انجام شده، ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم دچار اختلالات عصبی و روانی هستند و نیاز به مشاوره و درمان‌های فوری روانشناسی دارند. بر همین اساس به‌ نظر می‌رسد موضوع سلامت روان از اهمیت بسزایی برخوردار باشد زیرا سلامت روان اثر مستقیمی بر سلامت جسم دارد، به طوری که جسم و روح مانند تار و پود یک پارچه به هم تنیده شده‌اند و اگر یکی از این دو آسیب ببیند، دیگری نیز آسیب خواهد دید.

روانشناس بالینی با بیان اینکه سلامت اجتماعی ابعاد مختلفی از جمله روانی،‌ جسمی،‌ اقتصادی و سیاسی را در بر می گیرد، افزود: اهمیت سلامت اجتماعی و جامعه سلامت در بحث روانشناسی سلامت همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و چالش های مرتبط با آن بررسی می شود.

محمدرضا محمدی برای نمونه گفت: بیکاری، ‌طلاق و اعتیاد از جمله موارد تهدید کننده سلامت روانی افراد جامعه هستند و سبب کندی سرعت رشد اجتماعی می شوند و در عین حال به خاطر تاثیرگذاری در ابعاد اقتصادی، سیاسی، جسمی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر روی سلامت روان جامعه نیز اثر می گذارد.

 این متخصص رواندرمانگر تحلیلی با بیان اینکه ورود ویروس کویید ۱۹ همچنان که سلامت جسمی افراد جامعه را با خطر مواجه ساخته، وضعیت روانی را نیز دستخوش تاثیر قرار داده، تصریح کرد: برای داشتن یک جامعه سالم باید در برابر چنین پدیده های برنامه ریزی و اهداف تحقق جامعه سالم را تبیین کرد.

محمدی ارتقاء سطح اجتماعی را خواسته عموم مردم و لازمه زندگی دانست و اظهار داشت: زمانی که خشونت و فقر به عنوان آسیب وارد جامعه شد به دنبال آن افسردگی و اضطراب سلامت اجتماعی و سلامت روان را به چالش کشیده می شود، از این رو برای حفظ تعادل در جامعه نیاز است که سطح سواد افراد جامعه با ارائه آموزش های اجتماعی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: همچنین در برنامه‌های سلامت اجتماعی با هدف دستیابی به سلامت روان، پیشگیری و مراقبت از ابتلا به انواع اختلالات روانی یا آسیب های اجتماعی، جمله اقدامات پوششی به شمار می رود که برای کمک به بهبودی کیفیت و حل تعارضات زندگی، باید تمامی افراد جامعه را در نظر گرفت و از طرفی از خدمات مشاوره و روش های درمانی متخصصین روانشناس و روانپزشک در این مسیر بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha