روز یکشنبه بود که رییس مجلس شورای اسلامی قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رییس‌جمهور ابلاغ کرد. براساس این قانون که هفته گذشته به تایید شورای نگهبان رسید، دولت باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر یارانه خرید کالاهای اساسی پرداخت کند.

30 هزار میلیاردتومان برای 60 میلیون ایرانی

سلامت نیوز:روز یکشنبه بود که رییس مجلس شورای اسلامی قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رییس‌جمهور ابلاغ کرد. براساس این قانون که هفته گذشته به تایید شورای نگهبان رسید، دولت باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر یارانه خرید کالاهای اساسی پرداخت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اکنون دولت موظف است با فراهم ‌کردن سازوکارهای اجرایی قانون، پرداخت این یارانه به مردم را با سرعت و دقت آغاز کند؛ قانونی که تصویب آن با حاشیه‌‌‌های زیادی همراه بود و با سیاسی‌کاری دولت مواجه شد.رفتار دوگانه دولت هرچند طرح معیشتی مجلس با چند پیشنهاد برای تامین منابع همراه بود اما دولت با تمام آن پیشنهادها مخالفت کرد و شورای نگهبان نیز از مجلس خواست منابع مالی مشخصی برای این طرح تعیین کند؛ اما همزمان با اینکه دولت به بهانه نداشتن بودجه با طرح معیشتی مجلس مخالفت کرد و رییس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌‌ای به قالیباف گفت که «مردم رفع تحریم می‌‌خواهند و نه اعانه و یارانه»، خبر آمد که دولت در نظر دارد به یک‌سوم جامعه یک بسته معیشتی صد‌هزار تومانی برای چهار ماه بدهد؛ موضوعی که موجب انتقاد نمایندگان مجلس از رفتار دوگانه دولت شد.

امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام دولت گفت: ما از اصل عمل استقبال می‌‌کنیم و حتی به دولت تذکر دادیم افرادی که شغل‌شان به مشکل می‌‌خورد به طور حتم باید مورد توجه جدی قرار گیرند، اما سوال این است که منبع و اختیار قانونی آن برای اقدامات مالی از کجا تامین می‌‌شود.

وی افزود: با این‌گونه رفتار دوگانه که اگر مجلس تصمیم بگیرد تا خدمتی به مردم شود، نماینده دولت مخالفت می‌‌کند و از طرفی دیگر، دولت در ستادی که مجوز قانونی و عملکرد آن جای سوال دارد، به این شکل عمل می‌‌کند؛ لذا باید در این صورت از مجلس مجوز گرفته شود.

 استقبال مجلس از طرح معیشتی دولت

رییس مجلس تاکید کرده است که مهم نیست چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد بلکه مهم آن است که آن کار انجام شود.امروز همه ما در مجلس شورای اسلامی و دولت محترم به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در این شرایط سخت مردم نیازمند کمک معیشت هستند و بر همین اساس در طرح معیشت تلاش کردیم کالاهای اساسی راحت‌تر و ارزان‌تر و با کمک مالی مستقیم به تک‌تک خانوارها و به‌ویژه خانوارهای مستضعف که در جغرافیای دورتری هستند، برسد و بر همین اساس اصلاً مهم نیست که این کار از سوی مجلس انجام می‌شود یا دولت.

البته در شرایط فعلی اقتصادی کشور آنچه مهم به نظر می‌رسد، تامین کالاهای اساسی مردم است، نه اینكه این کار به نام کدام نهاد تمام شود اما از نظر دولت اگر یارانه‌ای را مجلس تصویب کند، تورم‌زاست و منابعی برای پرداختش موجود نیست اما اگر همان یارانه را دولت روحانی تصویب کند، هم پول آن موجود است و هم خبری از تورم و آثار منفی اقتصادی نیست؛ این رویکرد دولت به معنای آن است که دولت معیشت مردم را گروگان اغراض سیاسی‌اش کرده است؛

هرچند در نهایت این طرح با رفع ایرادات، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و امروز دولت ملزم به اجرای پرداخت یارانه کالا‌های اساسی است. حالا نمایندگان مجلس نه‌تنها از طرح جدید دولت برای کمک معیشتی به مردم ناراحت نیستند بلکه آن را هنر مجلس می‌دانند که دولت را ملزم به اجرای اقدامی برای رفاه مردم کرد.اكنون دولت باید افزون بر مصوبه مجلس، یارانه صد هزار تومانی نیز به 30 میلیون ایرانی در مدت چهار ماه پرداخت کند. 

طغیانی: زمان اجرای طرح مجلس از مهر است

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره زمان اجرای طرح معیشتی مجلس گفت: زمان اجرای قانون یارانه کالای اساسی از اول مهر است‌و این‌نگونه نیست که از زمان ابلاغ این قانون که دوم آذر است، بخواهد اجرا شود؛ بنابراین باید از ابتدای مهر این تخصیص‌ها اتفاق بیفتند.

وی افزود: این طرح زیرساخت‌هایی نیاز دارد که توقع می‌‌رود در اسرع وقت این زیرساخت‌ها فراهم شوند تا افراد براساس کارت ملی به فروشگاه‌‌هایی که مشخص می‌‌شوند، مراجعه کنند و اقلام پیش‌بینی‌شده را خریداری کنند؛ بنابراین انتظار آن است که دولت این اقدامات زیرساختی را هرچه زودتر به انجام رساند.طغیانی با بیان اینکه این یارانه به صورت بسته کالایی است، گفت:براساس تعداد خانوار، نفری 60 هزار تومان به افراد تعلق می‌‌گیرد که با خرید اقلام کالای اساسی، این مبلغ از حساب سرپرست خانوار کسر خواهد شد.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس در برابر تعلل دولت در اجرای این قانون چه اقدامی خواهد کرد، گفت: در آن زمان مجلس براساس شأن نظارتی خود ورود خواهد کرد.

وی درباره بسته کمک‌معشتی دولت نیز گفت: ما جزئیاتی درباره این طرح نمی‌دانیم و فقط رییس‌جمهور کلیاتی از این طرح مطرح کرده است.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره منابع مالی طرح مجلس نیز توضیح داد: منابع این طرح قابل تامین است و از حیث منابع مشکلی نداریم.

منابع این طرح از محل واگذاری دارایی‌‌‌های دولت پیش‌بینی شده است که بخشی از دارایی‌ها می‌‌توانند قبلا هم واگذار شده باشند و لزومی ندارد در همین چند ماه واگذار شوند؛ بنابراین این طرح با منابعی از دارایی‌هایی که در ماه‌های گذشته واگذار شده و بخشی هم از محل دارایی‌‌هایی که واگذار خواهند شد، در مجموع به اندازه 30 هزار میلیارد تومان قابل اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha