سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 30378
سلامت نیوز : مدیركل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با توجه به گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت چنانچه در ایران به تنظیم خانواده توجه ویژه شود، 32 درصد از مرگ مادران قابل پیشگیری خواهد بود.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی،  محمد اسماعیل مطلق  افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی سیاستگذاری وزارت بهداشت، تا پایان برنامه پنجم باید میزان مرگ مادر به زیر 16 در 100 هزار تولد زنده برسد و باید طوری برنامه‌ریزی شود كه ایران تا سال 1404 از نظر كاهش میزان مرگ مادران، در سطح خاورمیانه حرف نخست را بزند.
وی اظهار داشت: طبق بررسی كه سال گذشته در وزارت بهداشت صورت گرفته است و با توجه به خدمات دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور، میزان مرگ و میر مادران حدود 4/22 در 100 هزار تولد بوده است كه این رقم، رقم بسیار خوبی است و پیشرفت بسیار خوبی را در این رابطه نشان می‌دهد.
مطلق تصریح كرد، برای كاهش هرچه بیشتر این آمار باید از دوران پیش از ازدواج، مشاوره‌های قبل از ازدواج، آموزش‌های پس از ازدواج، معاینات قبل از بارداری، معاینات و مراقبت‌های پس از بارداری و مراقبت‌های پس از بارداری و مراقبت در بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گیرد چرا كه بسیاری از موارد مرگ و میر مادران قابل پیگیری است.
وی درخصوص میزان مرگ و میر مادران در استان‌های مختلف گفت: متأسفانه میزان مرگ و میر مادران در برخی از استان‌ها نسبت به سال 88 افزایش داشته است اما در اكثر استان‌ها میزان مرگ و میر كاهش یافته است.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت با اشاره به این كه تنظیم خانواده، یكی از ابزارهایی است كه می‌تواند مرگ و میر مادران را در دنیا كاهش دهد، اظهار داشت: برخی از حاملگی‌ها، حاملگی‌های پرخطر محسوب می‌شوند و این بارداری‌های پر خطر می‌تواند باعث مرگ و میر مادران در اثر زایمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha