کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت همدان گفت: انگ اجتماعی مبتلایان به ایدز عامل اصلی پنهان‌کاری و مراجعه دیرهنگام فرد بیمار برای دریافت مشاوره‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز است.

انگ اجتماعی عامل پنهان‌کاری بیماران مبتلا به ایدز است

سلامت نیوز:کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت همدان گفت: انگ اجتماعی مبتلایان به ایدز عامل اصلی پنهان‌کاری و مراجعه دیرهنگام فرد بیمار برای دریافت مشاوره‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مریم جعفری اظهار داشت: مهمترین مولفه ها برای شناسایی بیماران مبتلا به اچ.آی.وی دریافت آزمایش است و این فرایند پس از ارائه مشاوره صورت می گیرد بنابراین باید فرد با میل و رغبت نسبت به دریافت مشاوره و آموزش، سپس آزمایش مورد نیاز در مراکز و پایگاه بیماری های رفتاری اقدام کند.

وی اضافه کرد: با وجود در پیش گرفتن رویکرد جدید و نوین آموزشی درباره اچ.آی.وی و القای کشنده نبودن این بیماری و به مثابه دیابت بودن آن همچنان افراد نسبت به انجام و ارائه آزمایش نگرانی هایی دارند.

وی بیان کرد: نگرانی از نوع نگاه کارکنان بهداشتی و مردم به مبتلایان به اچ.آی.وی پس از مثبت شدن آزمایش و نگرانی آنها از رسوایی و انگ اجتماعی سبب پنهان کاری بیماران شده و مراجعه دیر هنگام انها به مراکز مشاوره رفتاری احتمال سرایت اچ.آی.وی به دیگر افراد را بیشتر می کند.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت همدان افزود: با وجود فعالیت های صورت گرفته از سال ۹۶ تاکنون برای انگ زدایی از این افراد اما همچنان نگرانی از بازخورد اجتماعی مثبت بودن تست اچ.آی.وی وجود دارد.

جعفری اظهار داشت: چنانچه افراد به موقع و زودهنگام به مراکز و پایگاه های مشاوره رفتاری مراجعه و پس از انجام تست، مثبت بودن نتیجه آزمایش آنها آشکار شود به طور حتم می توان با درمان به موقع، بار ویروس را کاهش داد.

این کارشناس درمانی، کلید اصلی پیشگیری از انتقال ویروس را درمان به موقع دانست و ادامه داد: در صورت مراجعه به موقع نیازی به بستری و درمان ویژه نیست بلکه فرد بیمار همانند دیگر افراد عادی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهد.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت همدان گفت: پیش از شیوع کرونا روزانه ۱۵ نفر برای انجام تست و مشاوره به مراکز و پایگاه های پیش بینی شده از جمله مرکز مشاوره بیماری های رفتاری خیابان تختی و پایگاه های مشاوره ای شامل شهید دیباج در کمال آباد، مرکز امام حسین(ع) در خضر، مرکز ولیعصر(عج) در حصار علی‌آباد و مرکز مطهری در میدان بار مراجعه می کردند.

جعفری تاکید کرد: هر گونه ارائه خدمات و دریافت آزمایش ایدز رایگان است، همچنین شماره تماس مراکز و پایگاه های مشاوره رفتاری در اختیار ۱۱۸ قرار گرفته تا دسترسی به این مراکز آسان باشد.

شعار «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» برای روز جهانی ایدز در سال جاری انتخاب شده و برنامه های این روز در همدان نیز به مدت یک هفته از روز سه شنبه آغاز می‌شود.

تاکنون ۷۲۸ فرد مبتلا به ایدز در استان همدان شناسایی و اطلاعات آنها ثبت شده است که ۳۲۳ نفر از این تعداد تاکنون فوت کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha