کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کمبود کیت‌های تشخیصی، طی ۶ ماهه اخیر، شناسایی افراد مبتلا به ایدز در کشور و استان تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

زور کرونا به ایدز هم چربید/روند نزولی شناسایی مبتلایان

سلامت نیوز:کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کمبود کیت‌های تشخیصی، طی ۶ ماهه اخیر، شناسایی افراد مبتلا به ایدز در کشور و استان تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ایمان نویدی به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از ایدز ، اول دسامبر روز جهانی ایدز را فرصتی جهانی برای استفاده از همه امکانات، ظرفیت‌های و بسترها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی اجتماعی درخصوص این بیماری دانست و افزود: امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان امکان استفاده از ظرفیت کمپین‌ها و دوره‌های آموزشی و کلاس‌ها میسر نشد، اما تلاش شد که از بستر فضای مجازی روند آگاهی‌بخشی به جامعه در خصوص بیماری ایدز ادامه یابد.

وی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی‌ بودن رفتار ویروس کرونا، اظهار کرد: باور بر این است که بیماران مبتلا به HIV بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا قرار دارند، اما طبق تحقیقات انجام شده، بیمارانی که تحت درمان و مراقبت هستند و دارو مصرف می‌کنند به اندازه افراد عادی جامعه در معرض خطرند چراکه به کمک دارو و درمان، سطح سیستم ایمنی بدن آنها افزایش یافته است، اما آن دسته از افراد مبتلا به HIV که هنوز شناسایی نشده و تحت درمان و مراقبت قرار ندارند، مسلما به دلیل سیستم ایمنی پایین بدن، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.

نویدی با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، سیکل درمان و مراقبت‌های بیماران مبتلا به ایدز تحت تاثیر قرار نگرفته است، گفت: خوشبختانه خللی در درمان بیماران و تهیه دارو بروز نکرد و حتی برای حضور بیماران در مراکز مشاوره و درمان نیز به منظور جلوگیری از تجمع، هماهنگی لازم صورت گرفت.

وی بیان کرد: در استان مرکزی دو نفر از بیماران مبتلا به ایدز به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه بیماری آنها شدت بالایی نداشت و بدون بستری شدن در بیمارستان در قرنطینه خانگی درمان شدند. اما لازمه کنترل شرایط، آگاهی‌بخشی است که تلاش می‌شود در بستر فضای مجازی با توجه به گستره وسیع استفاده از فضای مجازی در بین جامعه بویژه جامعه جوان و نوجوان، اطلاع‌رسانی از این طریق در خصوصی بیماری ایدز انجام گیرد.

کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا در مراجعه داوطلبانه افراد برای مشاوره و تست، تصریح کرد: متاسفانه از زمان شیوع این بیماری میزان شناسایی افراد مبتلا به شدت کاهش یافته است، تاکنون شاید نزدیک به ۴۰ درصد بیماران مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده باشند که بخش عمده دلیل پایین بودن این آمار، نوع نگاه جامعه به این بیماران باشد که باعث می شود افراد داوطلبانه برای تست، دریافت مشاوره، مراقبت و درمان مراجعه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حتی ویروس کرونا از بیماری ایدز نیز خطرناکتر شده است چون کنترل آن دشوار است، اما ایدز بیماری قابل پیشگیری و قابل کنترل است، گفت: شناسایی بیمار در بیماری ایدز بسیار اهمیت دارد چراکه ممکن است حتی تا ۲۰ سال علائم نداشته باشد و فرد زمانی مراجعه کند که سیستم ایمنی بسیار ضعیف شده و در مقابل هر بیماری از پای در می‌آید به همین دلیل با شناسایی به موقع می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد.

نویدی دغدغه کنونی سیستم بهداشت و درمان را مراجعه، تست و شناسایی بیماران دانست تا بتوانند سیکل درمان را به موقع دنبال کنند، افزود: در کشور ما در طول یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کمبود کیت‌های تشخیص این بیماری به دلیل وجود تحریم‌ها، میزان شناسایی افراد مبتلا به HIV  کاهش یافته است به طوری که در طول ۶ ماهه اخیر کاهشی ۳۰ تا ۴۰ درصدی در موارد شناسایی رخ داده و تلاش داریم با اطلاع‌رسانی جذب داوطلبانه افراد، تست را انجام دهیم.

وی فقر، حاشیه‌نشینی، اعتیاد، عدم آگاهی و بی توجهی به مسائل اخلاقی را از عوامل مهم و موثر ابتلا به HIV  برشمرد و گفت: در دهه ۸۰ و سال‌های گذشته یکی از مهمترین راه‌های انتقال این ویروس اعتیاد و استفاده از سرنگ آلوده مشترک بود که باعث ابتلای افراد به ایدز می‌شد، اما طی دو تا سه سال اخیر شاهد رشد بیماری از طریق روابط جنسی هستیم و متاسفانه در رابطه جنسی، زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند به طوری که در سال‌های اخیر شاهد رشد ابتلا در جامعه زنان هستیم.

کارشناس برنامه HIV مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: متاسفانه نگاه جامعه به این بیماری به شکلی است که اگر زنی مبتلا به ایدز باشد انگ سکس ورکری می‌خورد، در حالی که در موارد بسیاری شاهد بوده ایم که برخی زنان به دلیل اعتیاد شوهران خود به ایدز مبتلا شده‌اند به همین دلیل باید با آگاهی‌بخشی به جامعه از گذاشتن انگ‌ها و برچسب‌ها بر افراد مبتلا به ایدز جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: مراکز مشاوره تحت عنوان "مراکز مشاوره بیماری رفتاری" با مشاوره و تست رایگان در مراکز استان ها فعالند. این مرکز در اراک در خیابان قائم مقام، طبقه فوقانی مرکز بهداشت مرسلین فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha