نشانگان نقص ایمنی اکتسابی همچنان یک معضل جدی بهداشتی در جهان به شمار می‌رود و آشنایی با راه‌های انتقال آن، می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از گسترش این بیماری کمک کند؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان در ایران شناسایی شده‌اند.

مرگ نزدیک به ۲۰ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در ایران

سلامت نیوز: نشانگان نقص ایمنی اکتسابی همچنان یک معضل جدی بهداشتی در جهان به شمار می‌رود و آشنایی با راه‌های انتقال آن، می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از گسترش این بیماری کمک کند؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت کمتر از ۴۰ درصد مبتلایان در ایران شناسایی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، HIV همچنان یک معضل مهم بهداشتی در سراسر جهان به شمار می‌رود و مانند بسیاری از مسائل مهم بهداشتی دیگر، طی همه‌گیری کووید۱۹ با چالش‌های مضاعفی روبه‌رو است؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، ارائه خدمات پیشگیری، آزمایش، درمان و مراقبت از بیماران اچ‌آی‌وی خصوصاً در کشورهایی که دارای سیستم‌های بهداشتی ضعیفی هستند مختل شده است.

اول دسامبر هر سال به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد است.

شعار روز جهانی ایدز امسال ”responsibility Shared, solidarity Global ” است که "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک" ترجمه می‌شود.

اچ آی وی در برخی از مایعات بدن افراد مبتلا به این ویروس مانند خون، منی، ترشحات واژن و مقعد و شیر مادر وجود دارد.

راه‌های انتقال ویروس

این ویروس می‌تواند از طریق تماس جنسی، از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده (مثلاً از طریق به‌کارگیری وسایل مشترک تزریق ماند سوزن یا سرنگ) و از طریق مادران آلوده، به شیرخواران در طول بارداری، هنگام زایمان و یا گاهی از طریق تغذیه با شیر مادر مبتلا به ویروس اچ آی وی منتقل شود.

کدام بیماری‌ها می‌تواند حیات افراد مبتلا به ایدز را تحت تأثیر قرار دهد؟

در برخی موارد، افراد مبتلا به اچ آی وی تشخیص داده نمی‌شوند بنابراین تحت درمان قرار نمی‌گیرند و درنتیجه اچ آی وی پیشرفت می‌کند.

بیماری سل، نخستین علت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به HIV در آفریقا و از علل اصلی مرگ در میان افراد مبتلا به HIV در سراسر جهان است. غربالگری علائم سل در بیماران و شروع درمان دارویی می‌تواند سلامتی افراد مبتلا به HIV در مقابل سل را تا حد زیادی تضمین کند.

سایر بیماری‌هایی که در صورت ابتلا به ایدز، ممکن است ایجاد شوند، هپاتیت B و C است.

آمار ایدز در ایران و جهان

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سا ل۲۰۱۹، ۳۸ میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا بوده‌اند که ۶۹۰ هزار نفر از آنان به دلایل مرتبط با این ویروس، از دنیا رفته‌اند.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، درباره آمار ایدز در ایران می‌گوید: بر اساس تخمن‌هایی که زده می‌شود؛ ما ۶۰ هزار و ۴۳۱ مبتلای زنده داریم که از این تعداد ۲۲هزار و ۴۰۶ نفر شناسایی شده و در حال زندگی هستند. تاکنون در کل ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر بیمار ثبت شده‌اند و در کل ۱۹ هزار و ۴۹۶ مرگ به واسطه این بیماری ثبت کرده‌ایم.

به اذعان او، ایران کمتر از ۴۰ درصد بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی را شناسایی کرده است.

بر اساس اعلام  رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رفتارهای پرخطر جنسی طلایه‌دار بروز اچ‌آی وی در کشور است و ۳۸ درصد موارد  بروز اچ آی وی در کشور،  از طریق اعتیاد تزریقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha