سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 303966

واژه فیتوکمیکال ‌ها به مواد مغذی ای اطلاق می‌ شود که از گیاهان گرفته شده اند و می‌ توانند از بدن انسان حفاظت کنند.

غذاهای گیاهی که بیماری ها را از شما دور می کند

سلامت نیوز: واژه فیتوکمیکال ‌ها به مواد مغذی ای اطلاق می‌ شود که از گیاهان گرفته شده اند و می‌ توانند از بدن انسان حفاظت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، به نظر می‌رسد ترکیب ابتدایی موجود در گیاهان موسوم به «فتیوها» می ‌توانند از بدن ما مراقبت کرده و با بیماری ‌هایی همچون سرطان مقابله کنند؛ سیستم‌ ایمنی بدن را تقویت کرده و با فعالیت به عنوان آنتی ‌اکسیدان‌ ها به سلامت قلب نیز کمک کنند.

به گفته متخصصان تغذیه، تمام انواع سبزی‌ جات و میوه‌ ها در این زمینه مفید هستند و باید مصرف شوند اما در این میان 10 گیاه خوراکی مهم به لحاظ خواص آنتی ‌اکسیدانی شناخته شده ‌تر هستند و مصرف آن‌ ها بیشتر توصیه می‌ شود.

سویا: سویا به دلیل دارا بودن ماده ‌ای به نام «جنستین» خواص ضدسرطانی فوق‌ العاده ‌ای دارد و همچنین حاوی فتیواستروژن است که خطر ابتلا و پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می ‌دهد و همچنین ترکیبی به نام ایزوفلاوون را دارد که برای مقابله با سرطان سینه مفید است.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی به دلیل ماده‌ای به نام لیکوپن؛ یک کاروتنوئید است و رشد برخی از سرطان‌ ها را کاهش داده یا سرکوب می ‌کند. همچنین در تقویت قدرت بینایی، سیستم‌ ایمنی بدن و کاهش عوارض پیری مفید است.

بروکلی: یک فیتوریزمغذی است و خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان‌ ها با مولکول ‌های مضر رادیکال آزاد مقابله کرده و خاصیت سم زدایی دارند.

سیر: یک منبع خاص غنی از نوعی فیتوریزمغذی‌ ها موسوم به ترکیبات ارگانوسولفور است که خواص ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی دارد و به کنترل کلسترول نیز کمک می ‌کند. همچنین ریز مغذی ‌های موجود در سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند.

دانه کتان: به لحاظ تعدیل کردن هورمون‌ های زنانه، بهبود قدرت باروری و کاهش علائم پیش از قاعدگی و نیز پیشگیری از سرطان سینه شناخته شده و معروف است. ریزمغذی‌ های موجود در دانه کتان همچنین در پیشگیری از دیابت نوع دوم مفید هستند.

مرکبات: ریزمغذی ‌های مفید موجود در مرکبات شامل آلکالوئیدها، فلاوونوئیدها، فنول ‌ها و تانیس ‌ها هستند که همگی خواص، ضد سرطانی، آنتی‌ اکسیدانی و ضدالتهابی دارند.

هندوانه: هندوانه و خربزه نیز سرشار از ریزمغذی‌ های گیاهی مفید مانند لوتئین و زیگزانتین هستند که به ویژه‌ برای سلامت قلب و عروق کاربرد دارند. هندوانه سرشار از لیکوپن برای مبارزه با پیری پوست است.

زغال اخته: سرشار از آنتوسیانین ها، یک ماده مغذی گیاهی است که منجر به کاهش التهاب، محافظت در برابر سرطان و حفظ سلامت چشم، عروق و مغز می شود.

سیب زمینی شیرین: حاوی کاروتن است به بهبود ارتباط بین سلولی کمک می کند.

فلفل تند: فلفل تند حاوی ترکیبی موسوم به کپساسیسین است که باعث تندی زیاد فلفل می‌ شود. این ترکیب متابولیسم را تقویت می‌کند، موجب آزاد سازی آندروفین ‌ها می‌ شود، در رشد سلول‌ های سرطانی اختلال ایجاد می ‌کند و مانع از لختگی خون می ‌شود. فلفل تند هم چنین سرشار از ویتامین ث است.

منبع: organicauthority

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha