چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 30457

یوگا بر سلامت‌ فیزیکی و روانی جامعه کاملا تاثیر‌گذار است و در جوامع امروزی به شدت در حال رشد و گسترش است. در کارخانجات کشورهای پیشرفته تمام کارمندان موظفند ساعتی از روز را یوگا کنند.

سلامت نیوز : اصل و پایه یوگا تکیه بر این جمله دارد که وقتی خودت را بشناسی، خدای خود را نیز خواهی شناخت. یوگا بر سلامت‌ فیزیکی و روانی جامعه کاملا تاثیر‌گذار است و در جوامع امروزی به شدت در حال رشد و گسترش است. در کارخانجات کشورهای پیشرفته تمام کارمندان موظفند ساعتی از روز را یوگا کنند.

سهیلا فامیلی، مربی موسسه علمی یوگا در گفت‌وگو با سینا، پیشرفت یوگا در ایران را به عنوان یک روش درمانی، انکار‌ناپذیر دانست و گفت: «انجمن و موسسه یوگا در ایران زیر نظر سازمان ورزش‌های همگانی است. همچنین یوگا در کشورمان در حال تبدیل‌شدن به یک کمیته تخصصی ورزشی است؛ چون یوگا در درمان انواع بیماری‌ها نقش به سزایی ایفا می‌کند. در حال حاضر، موسسه و انجمن یوگا تعامل بسیار خوبی با انجمن ‌ام.اس دارد.»
وقتی یوگا می‌کنیم، تمام هورمون‌های استرس‌زای کورتیزول به یک هورمون مثبت آرامش‌زا تبدیل می‌شود. یوگا فقط به چند حرکت ورزشی منتهی نمی‌شود و ادعا نمی‌کند که تنها با
 چند حرکت ورزشی به درمان بیماری‌ها می‌پردازد. درمان بیماری‌ها با استفاده از یوگا از لحاظ علمی و عملی ثابت شده است.
وی همچنین درباره بهترین زمان برای انجام یوگا در طول شبانه روز افزود: « بهتر است یوگا در دو زمان انجام شود؛ یکی در زمان طلوع آفتاب و دیگری هنگام غروب آفتاب، اما این زمان‌ها برای تمامی ورزش‌ها مناسب نیست. اما در کل، یوگا مانند ورزش‌های دیگر است که هر زمان در روز می‌توان آن را انجام داد.»
برخی از افراد که مدتی است یوگا می‌کنند معتقدند یوگا باعث خواب‌آلودگی آنان می‌شود و در نتیجه بهتر است یوگا بعد از غروب آفتاب انجام شود، اما خانم فامیلی این مطلب را رد کرد و گفت: «طبیعتا وقتی یوگا می‌کنیم انرژی‌های بدن تازه می‌شود و حس خوبی پیدا می‌کنیم که باعث آرام‌شدن بدن و اعصاب و ذهن و در ‌‌نهایت باعث خواب راحت می‌شود؛ ولی به هیچ وجه باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود.»
یوگا در درمان بیماری‌هایی از قبیل آسم، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های خونی بسیار خوب عمل کرده است. همچنین یوگا می‌تواند بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها که در حال همه‌گیر‌شدن در جامعه هستند را درمان کند. یوگا برای درمان سرطان، از تمرینات منظم تنفسی و پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و سالم استفاده کرده که طبق آمارهای جهانی در درمان انواع این بیماری تاثیر انکار‌ناپذیری گذاشته است.
وی که به عنوان مربی آموزشی نیز در موسسه فعالیت می‌کند، درمان بیماری‌ها از طریق یوگا را انکار‌ناپذیر دانست و متذکر شد: «یوگا، مجموعه‌ کاملی است که نه تنها در یک بخش از بدن بلکه در تمامی لایه‌های وجودی انسان تاثیر‌گذار است. به‌خصوص سبک یوگایی که در ایران اجرا می‌شود که متفاوت با کشورهای دیگر است؛ پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم و همچنین تغییر سبک غلط زندگی از جمله ارکان اصلی یوگا در ایران است. یوگا به طرفدارانش پیشنهاد می‌کند با خوردن غذای سالم، پرهیز از دروغ‌گفتن و همچنین داشتن صداقت در زندگی روزمره در کنار انجام حرکات تنفسی یوگا، زندگی سالم را به خود و اطرافیانشان برگردانند.»
سهیلا فامیلی در ادامه افزود: «یوگا ورزشی است که همه گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد و افراد مختلف با هر سنی می‌توانند آن را انجام دهند.» مرحوم جلال موسوی نسب، از اساتید بزرگ یوگا در سن پنجاه سالگی با دردهای بسیاری که در بدنش داشت یوگا را شروع کرد؛ او با انجام یوگا در عرض چند سال نه تنها تمامی بیماری‌هایش را از بین برد بلکه توانست بدن خود را برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها، آماده کند.»
او در ادامه گفت: «یوگا به افراد مختلف یاد می‌دهد که چطور سالم زندگی کنند و چگونه تنفس درست داشته باشند تا به کمک آن مکانیزم خون‌رسانی بدنشان را تنظیم کنند.»
مشکلی که جامعه یوگا با آن در حال مبارزه است این است که بسیاری از افراد هستند که از یوگا و یوگادرمانی سوءاستفاده می‌کنند. مدیر روابط عمومی موسسه یوگا با بیان این مطلب که معتقد است یوگا باید با فرهنگ اسلامی و ایرانی اجین شود، گفت: «دانشگاه تهران حدود دو سال پیش، یک دوره یوگاتراپی مختص مربیان یوگا برگزار کرد که در این دوره، زیر نظر پزشکان دانشکده پزشکی به مربیان یوگا، آناتومی بدن آموزش داده شد. انجام این قبیل کار‌ها در دانشگا‌ه‌های کشور باید ادامه پیدا کند تا یوگا بتواند جایگاه اصلی خود را در بین مردم کشورمان پیدا کند.»
وی درباره کلاهبرداری‌هایی که برخی افراد در مکان‌های زیرزمینی با استفاده از یوگا انجام می‌دهند گفت: «متاسفانه اشخاصی در کشورهایی مثل هند دوره‌ای از یوگا‌درمانی را می‌گذرانند و به کشور بازمی‌گردند و بدون این‌که از انجمن یوگا مجوزی دریافت کرده باشند شروع به فعالیت‌های یوگا‌درمانی می‌کنند که باید هرچه زود‌تر جلوی این‌گونه افراد گرفته شود. کسانی که می‌خواهند به طور قانونی و بی‌دردسر به فعالیت در این زمینه بپردازند در خود ایران هم می‌توانند این دوره‌ها را بگذرانند؛ همچنین لازم به ذکر است انجمن یوگا پیگیر این موضوع است که فقط کسانی که کارت انجمن یوگا را دریافت کرده باشند بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. انجمن یوگا در این‌باره با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد گفت‌وگو شده است تا برخی مردم متحمل هزینه‌های بی‌دلیل نشوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha