تهران در ۱۰ روز گذشته هوای ناسالم داشته است و شاخص کیفیت آلودگی هوا بالای عدد ۱۰۰ بوده است. در حال حاضر ضریب آلودگی ۱۰۴ و شرایط ناسالم است. این در حالی است که شورای شهری‌ها انگشت اتهام به سمت سازمان محیط‌زیست گرفته‌اند.

محیط‌زیست به جای راهکار از ریه‌های مردم به عنوان انبار مازوت استفاده کرده است

سلامت نیوز:تهران در ۱۰ روز گذشته هوای ناسالم داشته است و شاخص کیفیت آلودگی هوا بالای عدد ۱۰۰ بوده است. در حال حاضر ضریب آلودگی ۱۰۴ و شرایط ناسالم است. این در حالی است که شورای شهری‌ها انگشت اتهام به سمت سازمان محیط‌زیست گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،سازمان محیط‌زیست مسوولیت اصلی در آلودگی هوا را بر عهده دارد اما شرایط کنونی موید آن است که این سازمان در صدد توجیه است و رفتار دولتی‌ها و غیردولتی‌ها و انتظار از مردم برای کاهش آلودگی حاکی از آن است. شدت‌‌گرفتن این آلودگی‌ها در روز جمعه و ایجاد پدیده «مه‌دود» باعث شد که اعضای شورای شهر تهران نیز به شرایط موجود لب به اعتراض باز کنند و با مخاطب قراردادن سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو، سوخت نیروگاه‌ها را علت آلودگی هوای تهران عنوان کنند.

شورای شهری‌ها که تا به حال چند‌باری اعتراض به آلودگی هوا را در رزومه خود ثبت کرده‌اند، روز گذشته هم در اعتراض به آلودگی هوا با مخاطب قرار دادن سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو، سوخت نیروگاه‌ها حسابی سر و صدا به پا ‌کردند. «سید آرش حسینی‌میلانی» رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: شاخص آلودگی هوای شهر تهران در یک هفته اخیر در بسیاری از مواقع در مرز ۱۵۰ (ناسالم برای همه گروه‌های حساس) قرار داشته و عملا‌ شهر با وجود بارندگی به مدت سه روز متوالی دچار پدیده مه‌دود دچار بوده که بسیار هشدار‌‌دهنده است.

این اظهارات مورد تایید بهزاد اشجعی، کارشناس سازمان محیط‌زیست هم بود. وی آلودگی هوای تهران را مساوی با شرایط اضطرار دانست و گفت: در این شرایط باید حتما‌ کمیته اضطرار تشکیل و برای تعطیلی تهران فکری شود. اشجعی با اشاره به آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک، افزود: اگر آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک قرارگیری مداوم دو روز در شرایط ناسالم را هشدار دهند، در این شرایط باید فعالیت‌های عمومی شهر تا کاهش غلظت آلاینده‌ها تعطیل شوند.

میلانی از احتمال استفاده از گازوئیل آلوده یا مازوت، در تهران سخن گفته و به متولیان امر (اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تهران) در این‌باره تذکر داد، در حالی که محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران این ادعا را رد کرده و گفت: هنوز در تهران نیروگاه‌ها و صنایع مازوت نسوزانده‌اند. 

سازمان محیط‌زیست؛ مقصر اصلی!

اما زهرا نژادبهرام سخنرانی پرسرو‌صدایی داشته است؛ او سازمان محیط‌زیست را مسوول اصلی در آلودگی هوا دانست و گفت:این سازمان هیچ‌گاه پاسخ‌گو نیست و این چندمین تذکر از سوی شورای شهر است. انتظار می‌رود که محیط‌زیست به جای انتظار از مردم به وظیفه خود اقدام کند. نژادبهرام تاکید کرد: باوجود تعطیلی مدارس و فعالیت‌های اجتماعی، باز هم شاهد آلودگی هوا هستیم. هرساله قریب ۸۰ درصد سهم آلودگی مربوط به خودروها و فعالیت‌های سطح شهر است اما در شرایط کنونی کاهش فعالیت‌ها نیز کماکان با آلودگی روبه‌رو هستیم.

بر اساس اظهارات معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌زیست، به دلیل پرشدن ظرفیت مازوت، مجبور به سوزاندن مازوت در شهرها هستیم؛ این در حالی است که این امر مرگ‌ومیر کرونا را ۶ برابر افزایش می‌دهد.وی ادامه داد: چرا محیط‌زیست به جای راهکار برای ایجاد انبار مازوت از ریه‌های مردم به عنوان انبار مازوت استفاده کرده است؟ به همین منظور از وزیر نیرو و رییس سازمان درخواست می‌کنم با توجه به اهمیت حفاظت از جان مردم، در این زمینه چاره‌اندیشی كرده و برای قطع سوخت مازوت برای نیروگاه‌ها اقدام کنند. 

از سوخت مازوت استفاده نکرده‌ایم

اما داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه امسال نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند، اظهار كرد: این نیروگاه‌ها امسال به سمت استفاده از سوخت مایع رفته‌اند. وی با اشاره به افزایش ۲۰درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در سال‌جاری گفت:

به دلیل افزایش مصرف انرژی، نیروگاه‌ها مجبورند از سوخت جایگزین استفاده کنند؛ البته کیفیت این گازوئیل مصرفی یورو ۴ است.گل‌علیزاده با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی هوای تهران مربوط به مازوت نیست، گفت: آلودگی روزهای اخیر مربوط به تجمع آلودگی‌های مختلف از جمله منابع خودرویی است که دیزل‌سوز هستند و منجر به افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از5/2 میکرون در هوا می‌شوند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های فرسوده تهران سهم ۶۰ درصدی در آلودگی هوای تهران را بر عهده دارند، نقش ۲۰ درصدی موتورسیکلت‌ها و ۱۰ درصدی خودروهای فرسوده را نیز در ایجاد این نوع آلودگی بی‌تاثیر ندانست و اظهار كرد: راه‌حل این معضل نو‌‌سازی ناوگان فرسوده و نصب فیلتر دوده روی خودروهای دودزاست. معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: مقصر دانستن نیروگاه‌ها در ایجاد آلودگی، پاک ‌کردن صورت‌مساله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha