چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 305521

برنج غذای محبوب ساکنان قاره آسیاست و مردم این قاره 90 درصد برنج تولیدی دنیا را مصرف می کنند .در ایران هم برنج جزو پرمصرف ترین خوراکی‌هاست .برنج سفید منبع کربوهیدرات است و پس از خوردن آن قند خون افزایشمی یابد. این ماده غذایی فاقد پروتئین با چربی اندک است.

بایدها و نبایدهای مصرف برنج سفید

سلامت نیوز:برنج غذای محبوب ساکنان  قاره آسیاست و مردم این قاره 90 درصد برنج تولیدی دنیا را مصرف می کنند .در ایران هم برنج جزو پرمصرف ترین خوراکی‌هاست .برنج سفید منبع کربوهیدرات است  و پس از خوردن آن قند خون افزایشمی یابد. این ماده غذایی فاقد پروتئین  با چربی اندک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در ادامه به نکاتی برای مصرف برنج اشاره می کنیم : اگر فردی روزانه به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارد، ۵۵ تا ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز را باید با مصرف انواع غلات تأمین کند اما غلاتی که سبوس کافی داشته باشد و غنی از انواع ویتامین و املاح  باشد  زیرا دانه غلات، حاوی سدیم است و پوسته آن پتاسیم دارد، بنابراین واضح است که اگر پوسته غلات دور ریخته شود یا بیشترین سهم مصرفی غلات بدون سبوس یا آرد باشد، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌شود.

این موضوع می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌ها و در نهایت منجر به پرفشاری خون و در درازمدت بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود اما  اگر غلات با حبوبات مصرف شود، از عالی‌ترین منابع تأمین‌کننده پروتئین و ریزمغذی‌ها خواهد بود.

  4عارضه مصرف زیاد برنج سفید 

 چربی شکم نتایج مطالعات روی افرادی که خیلی کم از کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید استفاده می کنند نشان داد  افرادی که بیش از حد از برنج استفاده می کنند ، به چاقی شکمی مبتلا خواهند شد. برای جلوگیری از چاقی شکمی به جای برنج سفید و کربوهیدرات های تصفیه شده، برنج قهوه ای و غلات سبوس دار استفاده کنید.

 افزایش قند خون

پس از خوردن برنج قند خون افزایش می یابد و انسولین از پانکراس ترشح می شود. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می کند. خوردن مقدار زیاد برنج سفید به افزایش ریسک دیابت نوع دو منجر می شود.     

سندروم متابولیک

خوردن زیاد برنج سفید باعث افزایش ریسک سندروم متابولیک می شود . چاقی شکمی، میزان بالای تری گلیسیرید، کم بودن کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و بالا بودن قند خون ناشتا از دیگر عوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک است. 

 چربی و فشار خون

افرادی که در برنامه غذایی خود برنج فراوانی جای داده اند و بیشتر از بقیه برنج سفید می خورند، فشار خون و تری گلیسیرید بالایی از دیگر افراد دارند.

   طبع برنج

طبع برنج سرد و خشک است و مصلح آن زعفران، شوید، زیره سیاه و خیساندن در آب نمک است. به جای خوردن برنج سفید از انواع گوناگون و متنوع غلات سبوس دار استفاده کنید. اگر از روغن‌های جامد یا مایع برای پخت برنج استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که مناسب‌ترین روغن‌، روغن‌های مایع گیاهی است که در میان آن‌ها روغن زیتون بهترین است. به این شرط که بعد از پخت برنج به آن اضافه شود. از آن جا که طبع برنج سرد است، خوردن ماست ، دوغ و ترشی با آن مناسب نیست و بر درجه سردی آن اضافه می کند. 

 مولفه‌های انتخاب بهترین برنج 

 بهترین زمان مصرف برنج  دو سال بعد از شالی کوبی است.از مهم ترین علایم برنج تاریخ مصرف گذشته تغییر رنگ مایل به قهوه ای، شکننده بودن برنج ، کپک زدگی، کرم زدگی، رطوبت و تغییر طعم است. 

 مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودی است. دودی که بر اثر سوختن چوب‌های نامناسب تولید می‌شود حاوی ترکیبات سرطان زاست بنابراین مصرف بیش از یک بار در هفته موادغذایی دودی توصیه نمی‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha