پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 30553
سلامت نیوز :رزیدنت داروسازی بالینی گفت: در صورتی که الکل را به عنوان دارو در نظر نگیریم کمتر از 10 درصد موارد بستری به علت افزایش آنزیم های کبدی مربوط به داروها می باشد.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران، دکتر پیمان ارفع رزیدنت داروسازی بالینی در حاشیه همایش علمی مدون داروسازی با بیان اینکه تعداد زیادی از داروها عوارض کبدی در پی دارند، گفت:‌ اگر الکل را به عنوان دارو در نظر نگیریم کمتر از 10 درصد موارد بستری به علت افزایش علت آنزیم های کبدی مربوط به داروها می باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به گستردگی استفاده از داروهای مختلف و ضرورت در نظر نگرفتن این عارضه دارویی در بیماران داشتن اطلاع در این موارد لازم می باشد.

این رزیدنت داروسازی با اشاره به اینکه الگوهای کلی عوارض کبدی ناشی از دارو شامل سه قسمت هپاتوسولولار، آسیب کلستاتیک و مشکلات عروقی کبد هستند، یادآور شد: هر یک از این الگوها تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی متفاوتی دارند و در برخی از موارد یک دارو می تواند چندین الگو را با هم بروز نماید که این الگوها به می تواند به خودی خود چند زیرمجموعه متفاوت داشته باشند.

دکتر ارفع با بیان اینکه داروهای هورمونی به خصوص استروژن و آندروژن می توانند موجب بدخیمی کبدی نیز شوند، افزود: کمیت کبدی فقط مختص داروهای سن پتیک نبوده و بعضی از داروهای گیاهی نیز می توانند این مشکل را ایجاد نمایند.

این رزیدنت داروسازی گفت: داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و اکستازی نیز می توانند سمیت کبدی ایجاد کنند که مسئله حائز اهمیت در  این حوزه مواد غیر دارویی در محیط کار و یا منزل است که کمیت کبدی ایجاد کرده و یا ریسک افزایش کمیت کبدی ناشی از دارو را افزایش می دهد.

* استامینوفن از جمله داروهای ایجاد کننده سمیت کبدی

این رزیدنت داروسازی تصریح کرد: استامینوفن به عنوان یکی از داروهای شایع که از دز بالا می تواند سمیت کبدی ایجاد نماید و به دلیل در دسترس بودن احتیاج به ملاحظات ویژه ای دارد.

وی گفت: نکته تاسف آور در مسمومیت با استامینوفن این است که در 24 ساعت اول بیمار علایم آزمایشگاهی و بالینی خاص سمیت کبدی را بروز نداده و حداکثر علایم غیراختصاصی مانند تهوع را ذکر می کند که در تشخیص چندان کمک کنده نمی باشد.

دكتر ارفع بیان داشت: سمیت کبدی اصلی بیمار بعد از حدود 48 ساعت رخ می دهد و گاهی این سمیت کبدی می تواند آن قدر پیشرونده باشد که تنها راه نجات بیمار پیوند کبد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسمومیت شدید و پیشرونده در استفاده از استامینوفن در صورتی که با اقدامات درمانی مناسب همراه نباشد می تواند طی 3 تا 5 روز مرگ بیمار را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha