ماجرای قطعی برق در بخش خانگی و تجاری این روزها به یکی از سوژه‌های داغ فضای مجازی و رسانه‌ای کشور تبدیل شده است. تا پیش از این و در سال‌های گذشته، اینطور بود که همواره قطعی برق و خاموشی‌های گسترده در فصل تابستان و اوج مصرف برق به‌دلیل افزایش دما رخ می‌داد، چرا‌که مردم در روز‌های گرم سال، کولر‌ها و وسایل سرمایشی را بر خنک کردن هوا روشن می‌کردند که برق زیادی را مصرف می‌کرد، ولی امسال در سردترین روز‌های سال شاهد پدیده قطعی برق هستیم.

مشکلاتی که قطعی برق برای مردم به وجود آورده است

سلامت نیوز:ماجرای قطعی برق در بخش خانگی و تجاری این روزها به یکی از سوژه‌های داغ فضای مجازی و رسانه‌ای کشور تبدیل شده است. تا پیش از این و در سال‌های گذشته، اینطور بود که همواره قطعی برق و خاموشی‌های گسترده در فصل تابستان و اوج مصرف برق به‌دلیل افزایش دما رخ می‌داد، چرا‌که مردم در روز‌های گرم سال، کولر‌ها و وسایل سرمایشی را بر خنک کردن هوا روشن می‌کردند که برق زیادی را مصرف می‌کرد، ولی امسال در سردترین روز‌های سال شاهد پدیده قطعی برق هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،همین مسأله باعث شده این سوال چالش‌بر‌انگیز در ذهن مردم ایجاد شود که دلیل قطعی برق در روز‌های سرد سال چیست؟ خاموشی‌های چند ساعته برق و بدون اعلام قبلی، خسارات سنگینی به واحدهای تولیدی و کارخانه‌‌ها و بعضا منازل وارد کرده است؛ همین موضوع باعث اختلال جدی در وضعیت زندگی مردم خصوصا در شرایط کرونایی شد.

در شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان که به‌دلیل شیوع کرونا با استفاده از فضای مجازی در حال برگزاری امتحان یا کلاس‌های دانشگاه و مدرسه خود بودند با مشکلات جدی در ارتباط‌گیری مواجه شدند. همچنین برخی افراد گفتند با وجود سرمای زمستان به‌دلیل خاموشی‌‌ها پکیج خانه‌‌ها قطع شده و سرمای شدیدی داخل منازل را فراگرفته است یا در پارکینگ آپارتمان‌ها چون برقی است، بسته شده و مردم را با سختی رو‌به‌‌رو کرده است. برخی دیگر می‌گفتند از آنجا که تامین آب واحد مسکونی آن‌ها به کمک پمپ آب امکان‌پذیر است، تأکید می‌کردند که تامین آب واحدشان با مشکل رو‌به‌رو شده است. خلاصه قطعی برق چند ساعته زندگی روزمره بسیاری از شهروندان را در کشور دچار اخلال کرده است.

قطعی‌های برق که در دو هفته گذشته چند بار اتفاق افتاد بسیاری از مردم را به یاد سال‌های دوری انداخت که به‌دلیل کمبود زیرساخت‌های نیروگاهی مردم تجربه خاموشی‌های چند ساعته براساس زمانبندی و برنامه مدون را داشتند. البته در آن سال‌ها این مساله امری طبیعی بود چراکه کشور بعد از سال‌ها درگیری در یک جنگ تحمیلی توان رسیدگی کامل به زیرساخت‌ها و افزایش آن‌ها را نداشت اما در یکی دو هفته گذشته سوالات بسیاری از بابت چرایی قطعی برق برای همه مردم به‌وجود آمده است.

برقی که این روزها  تمام ارکان زندگی را وابسته خود کرده است. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و حتی پخت‌و‌پز و کسب‌و‌کار با برق کار می‌کنند. همه این موارد به نقش مهم برق در زندگی روزمره مردم تاکید می‌کند، مسوولان دولتی باید از مدت‌ها قبل فکر روزهای سرد زمستان و افزایش مصرف برق و گاز را می‌کردند نه اینکه در شرایط فعلی که در اوج سرما قرار داریم تنها نسخه‌شان کمتر مصرف کردن باشد ضمن اینکه با توجه به شرایط کرونایی، امسال اتفاقا بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس، سالن‌های همایش، تالارها و مراکز دولتی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و انتظار می‌رفت به‌خاطر این موضوع،مصرف انرژی در مقایسه با سال قبل کمتر شده باشد که ظاهرا نشده است. آمارهای دولتی مدعی افزایش مصرف است مثلا آمار و اطلاعات برخط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مصرف برق در بعد ازظهر روز 23‌دی‌ماه سال جاری به عدد 41‌هزار و 282‌مگاوات رسید که بیشترین میزان مصرف در دی‌ماه جاری بوده است.


 دلایل اصلی مصرف برق چیست؟

 دلایل زیادی این روزها از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و مسوولان مطرح می‌شود. اجرای معاهده پاریس توسط دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، استفاده از برق نیروگاه‌ها برای تولید بیت‌کوین، افت تولید از میادین گازی پارس جنوبی، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی-تجاری و کمبودسوخت برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها از جمله مهم‌ترین دلایلی است که برای این قطعی‌ها عنوان شده است. اجرای معاهده پاریس توسط دولت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، استفاده از برق نیروگاه‌ها برای تولید بیت‌کوین، افت تولید از میادین گازی پارس جنوبی، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی-تجاری و کمبودسوخت برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها از جمله مهم‌ترین دلایلی است که برای این قطعی‌ها عنوان شده است 

طبق آنچه اعلام شده است افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری باعث شده که بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از گاز به گازوئیل و مازوت شیفت پیدا کند و ظاهرا طبق برنامه مشخص شده توسط وزارت نفت، شرکت ملی گاز نیز به تمامی تعهدات خود برای ارسال بخش گازی سوخت نیروگاه‌ها عمل کرده است. در نتیجه به نظر می‌رسد باید دلیل نرسیدن سوخت به نیروگاه‌ها و قطعی برق را عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش در ارسال سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) جست‌وجو کرد.همچنین گفته می‌شد که بخشی از این کمبودها به‌دلیل استخراج بیت‌کوین توسط دولت و مردم است که البته دفتر رییس‌جمهوری استخراج بیت‌کوین توسط دولت را تکذیب کرد.

اماآقای محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر در جلسه ۲۷‌دی‌ماه ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها، صنایع و مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز کشور) اعلام کرد: ماینر غیرمجاز که در روزهای گذشته شناسایی شده بودند، همزمان با اجرای برنامه سراسری تعدیل روشنایی و اصلاح انشعاب و رمزارزها، جمع‌آوری شدند.»مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) مصرف برق این دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز را، نزدیک به یکصد مگاوات عنوان کرد و گفت:

«در حالی که ما از همه مشترکان می‌خواهیم مصرف خود را حتی در حد خاموش کردن یک لامپ اضافه کم کنند، اجازه نخواهیم داد عده‌ای با سؤ استفاده، باعث ناپایداری در شبکه برق شده و احتمال بروز خاموشی را افزایش دهند.» با وجود این، حتی اگر استخراج رمز ارزها عامل افزایش مصرف شده‌اند ولی باز هم مدیریت دولت آنچنان قوی نبوده که حداقل در روزهای سرد سال مانع از این مصرف یا کنترل آن شود.

  بدیهی است اینکه افزایش مصرف برق با توجه به شرایط دمایی سال رخ داده اما این مسأله امری غیرقابل پیش‌بینی نبوده و مسوولان همواره می‌دانند که در زمستان به‌دلیل سرمای هوا مصرف انرژی بیشتر می‌شود، بنابراین باید از مدت‌ها پیش این موضوع را مدیریت می‌کردند یا اینکه با پرمصرف‌ها برخورد می‌کردند. نکته دیگر اینکه قطعی برق ارتباطی با تحریم ندارد زیرا همین چند‌ماه پیش بود که آقای حسن روحانی، رییس‌جمهوری رسما اظهار کرد که مردم می‌دانند که در شرایط تحریم آب و برق‌شان قطع نمی‌شود. با این وصف نمی‌توان خاموشی‌ها را به تحریم و تبعات آن ربط داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha