سلامت نیوز : رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران با اشاره به معضل دوپینگ كه همان اعتیاد ورزشكاران است گفت: استفاده ورزشكاران ملی حتی از قرص سرماخوردگی بدون هماهنگی پزشك تیم‌های ملی می‌تواند به عنوان دوپینگ محسوب ‌شود.

لطفعلی پوركاظمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به وضعیت و چگونگی دوپینگ‌های هفته اخیر كه در رشته‌های ورزشی كشور بر اثر استفاده از داروهای دوپینگی رخ داده است، اظهار داشت: دوپینگ به عنوان یك معضل اجتماعی و اعتیاد در جامعه ورزشی كشورها مانند یك ناهنجاری وجود دارد زیرا برخی ورزشكاران برای اینكه بتوانند زودتر به مدال، افتخار و پول برسند عجله می‌كنند و از مواد نیروزا برای قهرمانی استفاده می‌كنند.

وی با اشاره به توزیع 10 هزار كتابچه، 3 هزار سی ‌دی و گذاشتن كلاس‌های آموزشی برای باشگاه‌‌داران، ورزشكاران و مربیان در زمینه دوپینگ تصریح كرد: در این راستا تمام فدراسیون‌ها داروهای ممنوعه دوپینگی سال 2011 را در سایت‌های فدراسیون خود گذاشته‌اند و كمیته دوپینگ نیز در تمام این فدراسیون‌ها فعال هستند.

پوركاظمی با بیان اینكه یك قهرمان باید آگاه باشد كه حتی خوردن یك قرص سرما‌خوردگی بدون اجازه پزشك تیم به عنوان داروی دوپینگی به حساب می‌آید، گفت: متأسفانه ورزشكاران بر این باور هستند كه این ماده نیروزا تا روز مسابقه از بدنشان پاك می‌شود و حتی برای این كار از داروهای ضد آن نیز استفاده می‌كنند ولی این در حالی است كه افسران «وادا» به صورت سرزده به كمپ‌‌های تیم‌های ملی رجوع می‌كنند و باید ورزشكاران تیم‌های ملی در تمام 365 روز سال از مواد نیروزا پاك باشند.

رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی ایران با اشاره به اینكه در حال حاضر دو نفر از كشتی‌گیرانی كه جواب دوپینگ آنها توسط افسران وادا مثبت اعلام شده است، جواب آزمایش A آنان با اعتراض فدراسیون كشتی مواجه شده است، افزود: آزمایش A به عنوان نخستین ظرف ادرار آزمایشی ورزشكار به حساب می‌آید و اگر ورزشكاری بر اساس جواب ادرار آزمایش A وی دوپینگش مثبت اعلام شود با اعتراض می‌تواند آزمایش ظرف ادرار B را انجام دهد ولی بر اساس تجربه معمولأ اگر جواب آزمایش ادرار A مثبت باشد جواب ظرف ادرار B نیز مثبت خواهد شد.

پوركاظمی تصریح كرد: بر این اساس مسئولان پزشكی فدراسیون كشتی اعتراض خود را اعلام كرده‌اند زیرا شاید علت مثبت بودن جواب آزمایشهای این دو كشتی‌گیر به دلیل مصرف دارویی خاصی باشد.

وی خاطرنشان كرد: مشخص شدن جواب آزمایش افسران وادا یك ماه زمان می‌برد ولی كارهای حقوقی این ورزشكاران از یك تا دو سال زمان‌ بر خواهد بود ولی با وجود اینكه در حال حاضر جواب آزمایش ظرف ادار A اعلام شده است نام این ورزشكاران اعلام نخواهد شد ولی محرومیت آنان اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha