دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 308515

تغذیه خوب به معنای انتخاب رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از طریق شیرینی ها، غذاهای فوری و ... و انتخاب میزان کافی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها، دانه های کامل، حبوبات، آجیل و چربی های سالم.

چطور بفهمیم تغذیه سالمی داریم؟

سلامت نیوز: تغذیه خوب به معنای انتخاب رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از طریق شیرینی ها، غذاهای فوری و ... و انتخاب میزان کافی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها، دانه های کامل، حبوبات، آجیل و چربی های سالم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، تغذیه خوب به معنای انتخاب رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از طریق شیرینی ها، غذاهای فوری و ... و انتخاب میزان کافی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها، دانه های کامل، حبوبات، آجیل و چربی های سالم.

پیروی از یک دستور غذایی سالم، همراه با ۱۰ علامت مشخص در بدن است:

موهای قوی و درخشان: همانطور که موهای شکننده و خشک و نازک می‌ تواند علامت این باشد که مشکلی در بدن وجود دارد (مثلا کم کاری تیروئید، استرس یا عدم جذب مواد مغذی)، عکس این قضیه هم صادق است: موهای سالم هم نشانه ‌ای از بدن سالم هستند. موهای شما نمودار سلامت عمومی ‌تان هستند. تغذیه خوب، بهترین شرایط را برای داشتن موهایی قوی و درخشان فراهم می‌ کند. تغذیه با عناصر کلیدی غذایی مانند پروتئین، ویتامین‌ ها و چربی‌های سالم، در موهای شما انعکاس پیدا کرده و نشان می ‌دهد که بدن‌ تان قادر است تمام مواد غذایی مفید را جذب کند.

سطوح انرژی ثابت: سطح انرژی شما می تواند وابسته به تغذیه شما باشد. دریافت مواد مغذی برای تامین انرژی به ویژه آهن را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم آنهم با مصرف فیبر، و چربی های سالم، سطح انرژی را بالا نگه میدارد.

عملکرد ذهنی موثر: این که چطور رژیم غذایی روی عملکرد روانی تاثیر می گذارد، هنوز درک نشده است با این حال این نکته ثابت شده که تغذیه ضعیف و بدون چربی های ضروری یا سایر ویتامین ها می تواند منجر به افت عملکرد ذهنی و حتی افسردگی شود. جالب است بدانید که عدم تعادل باکتری های مفید روده نیز بر عملکرد ذهنی تاثیر می گذارد. در عوض افزایش سطح پروبیوتیک ها با افزایش خلق و خوی و کاهش استرس همراه است.

سطح چربی خون سالم: کلسترول و تری گلیسیرید، چربیهای اصلی در خون شما هستند و آنچه می خورید، ورزش، و ژنتیک می تواند روی آنها تاثیر بگذارد. تری گلیسیرید بالا و کسترول ال دی ال هر دو می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند و منجر به کاهش کلسترول خوب خون شوند. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ صرف نظر از دریافت بیش از حد کالری، می تواند کلسترول و تری گلیسیرید را در محدوده سالم نگه دارد. مصرف فیبر نیز در پایین نگه داشتن ال دی ال موثر است.

قند خون در محدوده طبیعی: به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، ۲۹ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا است و این در حالی است که از هر ۴ نفر، یک نفر از این بیماری در خود خبر ندارد. این در حالی است که حفظ وزن در محدوده سالم، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و ورزش در کاهش قند خون موثر است. محدود کردن غذاهای با قند بالا و کم فیبر یکی از راه های موثر کنترل قند خون به شمار می رود. مصرف غذاهای پرفیبر و چربی های سالم می تواند به نوسانات قند خون کمک کند.

فشار خون سالم: داشتن فشار خون بالا به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی است. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید برای کاهش فشار خون، رژیم غذایی پیچیده ای را دنبال کنید. پیروی از یک رژیم غذایی به نام دش، به شما در کنترل فشار خون بالا کمک می کند. این رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئی و لبنیات کم چربی است. غذاهای شیرین، چرب و گوشت قرمز در این رژیم محدود است. رژیم غذایی دش، پرپتاسیم و کم سدیم است و می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

حرکات منظم روده: یکی از مشخصه های اصلی سلامت بدن، حرکات منظم روده است. مصرف کافی فیبر و مایعات دو عامل اصلی تنظیم حرکات روده هستند. مصرف غذاهای کم فیبر خطر ابتلا به یبوست را در شما تقویت می کند. داشتن یک رژیم متعادل حاوی محصولات پروبیوتیک نیز به تنظیم دستگاه گوارش و حرکات روده کمک می کند. ماست، برخی از انواع پنیر، محصولات تخمیر شده و ... از محصولات پروبیوتیک هستند. اگر به یبوست مزمن مبتلا هستید، با پزشک تان در تماس باشید چون یبوست مزمن خطر ابتلا به هموروئید و اختلالات اورولوژی را افزایش می دهد.

سلامت پوست: آنچه می خورید، به طور مستقیم بر روی پوست شما تاثیر می گذارد. پوست به دریافت آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین های سی، ای و آ برای کاهش آسیب به سلول ها ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی، افزایش سن و ... نیاز دارد.

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را به بدن می رساند. مصرف آب کافی نیز بر روی پوست شما تاثیر گذار است.

سیستم ایمنی قوی: حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، هنوز هم می توانید بیمار شوید. با این حال، تقویت سیستم ایمنی بدن شما را قادر به مبارزه موثرتر با بیماری ها می کند. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، سوء تغذیه و استرس شما را در معرض ابتلا به انواع عفونت ها، ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن قرار می دهد. دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، پروبیوتیک ها، روی و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

استخوان های سالم: دریافت مواد مغذی کافی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین دی و ویتامین کا در تقویت سلامت استخوان ها مهم است. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای جلوگیری از پوکی استخوان بعد از سنین میانسالی و یائسگی، یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و حبوبات را انتخاب کنید و مصرف ویتامین دی را به همراه غذاهای سرشار از کلسیم فراموش نکنید./

منبع: caloriesecrets

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha