نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خواستار ارائه لایحه حقوقی کاملی از سوی دولت برای حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان شد.

ضرورت تهیه لایحه حقوقی در راستای حمایت از محیطبانان از سوی دولت

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خواستار ارائه لایحه حقوقی کاملی از سوی دولت برای حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،جلال محمود زاده در گفت و گو با ایسنا ضمن تسلیت به خانواده های شهدای محیطبان زنجانی اظهار کرد: در مجلس دهم طرحی نوشتیم و با استناد به آن مساله حمایت از محیطبان ها را مطرح کردیم. در طرح ما آمده بود کسانی که در حین ماموریت به خاطر حفاظت از محیط زیست مجروح یا کشته شوند به مقام رفیع جانبازی و شهادت نائل شده و از همه مزایای حقوقی شهدا و جانبازان برخوردار خواهد شد. این طرح در مجلس دهم تصویب و به دولت ابلاغ شد و دولت موظف به رعایت این قانون است.


نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد علت کامل نبودن طرح مجلس اظهار کرد: طبق اصل ۷۵ نمایندگان مجلس نباید دراین خصوص طرحی می نوشتند که برای دولت بار مالی داشته باشد. به همین خاطر دست ما در نوشتن قانونی که واقعا به نفع محیطبانان باشد، بسته بود به همین خاطر سعی کردیم تا آنجا که می‌توانیم از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس دهم طرحی را آماده و اجرایی کنیم.


نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به افزایش شمار جانباختگان در راستای حفاظت از محیط زیست خطاب  به مسئولان دولتی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه کاملی در راستای حمایت از محیطبان‌ها ارائه کند. همه نمایندگان مجلس یازدهم حامی چنین طرحی هستند؛ چرا که می‌دانیم از ضروریات است. محیط زیست بیت المال است و ما موظف به نگهداری آن برای نسل های آینده هستیم.


محمود زاده در خصوص حق تیر محیطبانان و جنگلبانان اظهار کرد: مساله تیراندازی بسیار پیچیده و حساس است؛ به همین علت دولت باید لایحه ای بنویسد که حق همه طرف های درگیر در محیط زیست رعایت شود. فرض کنید  محیطبانی در درگیری با یک شکارچی حق او را به نوعی ضایع کند به همین علت معتقدم باید قانون جامعی نوشته شود و آنقدر دقیق باشد که جای شبهه و سوال باقی نگذارد. این گونه است که عدالت رعایت می شود.


وی در مورد قرارداد محیطبانان و مساله حقوق و مزایای آنان گفت: نیروهای منابع طبیعی و حافظ محیط زیست با یک چهارم قرارداد کار می کنند یعنی به ازای هر چهار نیرو یک نفر به صورت رسمی فعالیت می کند و بقیه به صورت شرکتی، روزمزد، و پاره وقت یا... فعالیت دارند. این وضعیت، انگیزه محیطبان ها و جنگلبان های ما را گرفته است. حقوق و مزایای محیطبانان باید آنقدر باشد که محیطبان رغبت کند که برای حفاظت از محیط زیست جان خود را به خطر بیندازد.


محمود زاده خاطرنشان کرد: سازمان امور استخدامی قول داده بود که تعداد نیرو برای حفاظت از محیط زیست استخدام کند به هر روی معتقدم که شیوه استخدام نیروهای حفاظت محیط زیست نیازمند اصلاح است. من این موضوع را در کشورهای دیگر بررسی کردم و متوجه شدم که دولت‌ها زمین‌های خود را به نوعی در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد و بدون تغییر کاربری و به صورت آزاد از او تقاضای فعالیت می‌کنند و از آنجا که بهره بردار به آن زمین حس مالکیت دارد در راستای حفاظت از آن می‌کوشد.


محمودزاده در پایان تاکید کرد: شیوه بهره برداری در کشور ما باید اصلاح شود. بهره برداران از محیط زیست باید در شرایط قرار بگیرد که محیط زیست را از خود بدانند و حفاظت از آن را حفاظت از اموال خود تلقی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha