در طب سنتی با توجه به دانش، مهارت و عملکردهای تئوری و تجربیات بومی فرهنگ‌های مختلف سراسر دنیا به تشخیص، بهبود و درمان بیماری‌های جسمی و روحی پرداخته می‌شود. از گذشته تاکنون با استفاده از قسمت‌های مختلف گیاهان یا مشتقات بدن حیوانات، داروهای سنتی برای درمان تهیه شده و به شکل‌های مختلفی نظیر دمنوش‌، تنتور، قرص، عصاره، پماد و ضماد توسط بیماران مصرف می‌شوند. طب سنتی در بسیاری از کشورها با اصطلاح طب جایگزین یا مکمل شناخته می‌شود.

طب سنتی و جایگاه آن در زندگی روزمره خانواده

سلامت نیوزدر طب سنتی با توجه به دانش، مهارت و عملکردهای تئوری و تجربیات بومی فرهنگ‌های مختلف سراسر دنیا به تشخیص، بهبود و درمان بیماری‌های جسمی و روحی پرداخته می‌شود. از گذشته تاکنون با استفاده از قسمت‌های مختلف گیاهان یا مشتقات بدن حیوانات، داروهای سنتی برای درمان تهیه شده و به شکل‌های مختلفی نظیر دمنوش‌، تنتور، قرص، عصاره، پماد و ضماد توسط بیماران مصرف می‌شوند. طب سنتی در بسیاری از کشورها با اصطلاح طب جایگزین یا مکمل شناخته می‌شود. این در حالی است که در بعضی کشورها طب مکمل یا جایگزین تا حدودی تعریف متفاوتی داشته و به مجموعه گسترده از اقدامات مراقبتی و بهداشتی اطلاق می‌شود که لزوما ممکن است جزوی از سنت خود آن جامعه نبوده و هنوز با سیستم مراقبت سلامت آن ادغام نشده است.

در طب سنتی ایرانی تمام دانش و دستورالعمل‌ها در دو شاخه اصلی تئوری (دانش وضعیت و تغییرات بدن انسان و نشانه‌های سلامتی و بیماری) و عملی ( دانش شیوه حفظ سلامتی و چگونگی بازگرداندن آن پس از بیماری) برای پیشگیری و درمان بیماری بکار برده شده است. عملکردهای فیزیولوژیک بدن در طب سنتی ایرانی بر مبنای هفت فاکتور عناصر، مزاج، اخلاط، ارگان، ارواح، قوا و عملکرد سنجیده می‌شود. لازم بذکر است از منظر طب سنتی ایرانی اغلب بیماری‌ها ناشی از برهم خوردن تعادل اخلاط و مزاج است که درمان یا تجویز داروها با هدف بازگرداندن این تعادل از طریق مزاج‌های متضاد است. برای مثال اگر در یک بیمار طبع سرد ایجاد شده باشد، درمان تنها از طریق تجویز مواد با طبع گرم صورت می‌گیرد.

D:officefreelancerdrjafargholilogspics	raditional treatment effectiveness.jpg

طب سنتی و درمان بیماری‌ها

در زندگی روزمره استفاده از داروهای مدرن در بین مردم تبدیل به یک عادت نادرست شده است. برای مثال با مصرف بدون نسخه آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمار مقاومت دارویی (آنتی‌بیوتیکی) ایجاد می‌شود. همچنین به علت فرآیندهای ساخت شیمیایی، داروهای مدرن اغلب با ترکیبات ناخواسته همراه هستند که سبب ایجاد عوارض جانبی در بیمار می‌شود. این در حالی‌است که در طب سنتی همواره از مواد طبیعی استفاده شده و از نظر عوارض جانبی ایمن‌تر و سالم‌تر قلمداد می‌شوند. در طب سنتی استفاده از گیاهان با خواص دارویی تا حدی تاثیرگذار بوده که برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نیز می‌توان به آن امیدوار بود. در کلینیک طب سنتی دکتر رضا جعفرقلی در درمان بیماری‌های مغز و اعصاب، زنان و نازایی و اعصاب روان با توجه به مزاج سیستم بدنی بیماران درمان‌های سنتی با استفاده از گیاهان دارویی مشخص می‌شود. هدف درمان در کلینیک طب سنتی تشخیص صحیح بیماری در گام ابتدایی و بهبود کامل بیمار در کوتاه‌ترین دوره درمان و با کمترین عوارض درمانی بوده است. نکته حائز اهمیت آن است که لزوم استفاده از طب سنتی در کنار درمان‌های مدرن از جمله جراحی در دنیای امروزی به خوبی مشخص گردیده که می‌توان با مصرف گیاهان دارویی عوارض پس از درمان‌های مدرن را بخوبی کاهش داده و دوران نقاهت بیمار را کوتاه و آسان‌تر نمود. در کلینیک طب سنتی دکتر رضا جعفرقلی با دقت بالا و مزاج‌شناسی دقیق بیماران در معاینات سنتی در تلاش‌اند که در کنار بررسی و تحلیل‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری مدرن از بیمار، یک درمان قطعی مبتنی بر طب سنتی تجویز نمایند.

برای مثال سیستم مغز و اعصاب انسان دارای طبع سرد است که مصرف غذاهای سردی‌بخش یا اسیدی باعث اختلال و بیماری می‌شود. با اسیدی شدن خون انسان، سیستم اعصاب مرکزی بدن تضعیف شده و با ایجاد پلاک در مغز و نخاع سبب بیماری‌هایی مانند ام‌اس خواهد شد. از طرفی با قلیایی شدن خون سیستم عصبی بدن تحریک شده که در این حالت اعصاب محیطی دچار بیماری شده و سبب گرفتگی و اسپاسم در بدن می‌گردد. به همین دلیل تنظیم غلظت یون هیدروژن بدن پراهمیت بوده و از ایجاد اختلال در بدن جلوگیری می‌شود. در کلینیک طب‌سنتی دکتر رضا جعفرقلی با کمک طب سنتی و رعایت تعادل میان مزاج‌ها بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، ام‌اس، پارکینسون، میگرن و سردرد، نوروپاتی‌ها، لرزش اندام یا تومور، اختلالات بعد از سکته مغزی، وزوز گوش، سرگیجه، دمانس عروقی را می‌توان به خوبی درمان نمود.

D:officefreelancerdrjafargholilogspicsalzheimer treatment.jpg

طب سنتی از گذشته تاکنون در درمان بیماری‌های زنان نیز از اولویت بالایی برخوردار بوده است. در صورتی که حالت مزاجی بدن برهم خورد، عملکردهای اندام‌های بدن زنان دچار اختلال شده و این مورد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی نظیر کیست تخمدان، فیبروم رحم، پلی کیستیک، کمبود میل جنسی، انواع نازایی‌ها، تنبلی تخمدان، دردهای مزمن لگن، خونریزی قاعدگی کنترل نشده، یائسگی زودرس و .... شود. در کلینیک طب سنتی دکتر رضا جعفرقلی با ارائه رژیم‌های غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی به درمان و بهبود بیماری‌های زنان پرداخته می‌شود.

در طی روزمره زندگی یک فرد عوامل خارجی و داخلی سبب تغییر در اخلاط و مزاج شده که این عوامل باعث از بین رفتن سلامت روان می‌شود. برای مثال بیماری زخم معده در بسیاری از اوقات منشا روحی روانی داشته است که با شناخت مزاج می‌توان بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان را درمان نمود. یکی دیگر از خدمات تخصصی درمانی ارائه شده در کلینیک طب سنتی دکتر رضا جعفرقلی ارائه راهکارهای درمانی طب سنتی برای بیماری‌های اعصاب و روان نظیر افسردگی، اختلالات خواب، اضطراب، کابوس شبانه، حملات پانیک، وسواس فکری و دردهای روانی بوده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha