سلامت نیوز: سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرسازاست که بروز بیماری های قلبی ـ عروقی و دیابت را باعث می شود.

سلامت نیوز: سندروم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطرسازاست که بروز بیماری های قلبی ـ عروقی و دیابت را باعث می شود.

دکتر محمد رضا اکبری مسئول بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن بیان این مطلب، افزود : مقاومت به انسولین در این بیماری یک عارضه عمومی است که در آن بدن نمی تواند از انسولین خون به طور موثر استفاده کند و به همین دلیل به بیماری ، سندروم متابولیک مقاوم به انسولین نیز می گویند.

وی درباره عوامل خطر سازی که باعث بروز این بیماری می شوند ، گفت :اختلال میزان چربی های خون یعنی افزایش میزان تری گلیسیرید و کلسترول به بالای 150 میلی گرم در دسی لیترو کاهش HDL خو ن در مردان به کمتراز40 میلی گرم در دسی لیترو در زنان به کمتر از  50  میلی گرم در دسی لیتر از عوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک است.

دکتر اکبری اضافه کرد : فشارخون بالای 130 روی 85   ،  قند خون ناشتای بالای   100  میلی گرم در دسی لیتر، وجود اختلالات انعقادی و دور  کمربالای 102 سانتی متر در مردان و بالای 80 سانتیمتر در زنان نیزاز جمله این عوامل هستند.

وی خاطر نشان کرد : چاقی شکمی و مقاومت به انسولین ازمهم ترین عوامل خطرساز برای بروز سندروم متابولیک است و در این حالت چون بدن به طور طبیعی نمی تواند ازانسولین موجود در خون استفاده کند، زمینه بروز بیماری های عروقی کرونر و سکته های مغزی به وجود می آید.

این مسئول بهداشتی تاکید کرد : با اصلاح سبک زندگی که شامل حفظ وزن مطلوب یا کاهش آن در صورت وجود اضافه وزن ،‌افزایش فعالیت های بدنی ، پرهیز از مصرف دخانیات و ایجاد عادت های غذایی سالم و پیروی از رژیم غذایی غنی از سبزی و میوه تازه است ، می توان عوامل خطر سندروم متابولیک را کاهش داد.

منبع: وب دا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha