سلامت نیوز : افرادی که سیگار می‌کشند تا دو برابر نسبت به افراد غیرسیگاری در معرض افزایش خطر ضربان نامنظم قلب قرار دارند.

به گزارش ایسنا محققان طی یک پژوهش دریافتند سیگار کشیدن خطر ابتلا به اختلالات در سیستم قلب موسوم به انقباض بی‌نظم رشته‌های عضلانی (دهلیزی) را افزایش می‌دهد.

محققان آمریکایی اطلاعات بیش از 15 هزار فرد در سنین 45 تا 64 سال را که به طور متوسط 13 سال تحت نظر بودند، مورد بررسی قرار داده و دریافتند 876 انقباض بی‌نظم رشته عضلانی در طول این دوران به وقوع پیوسته بود.

خطر ریتم غیرطبیعی قلب در افرادی که قبلا سیگار می‌کشیدند تا 1.32 برابر و افرادی که سیگار مصرف می‌کردند تا دو برابر در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، بیشتر بود.

نویسنده این پژوهش آلانام چمبرلین از بخش تحقیقات علوم بهداشتی از کلینیک مایو در وینچستر، می‌نویسد، انقباض بی‌نظم رشته‌های عضلانی، دهلیزی یک مسئله جدی برای سلامتی است که باعث کاهش کیفیت زندگی و به طور قابل توجهی افزایش خطر سکته مغزی در افراد می‌شود.

گفتنی است، سالانه در آمریکا 160 هزار مورد جدید انقباض بی‌نظم رشته‌های عضلانی تشخیص داده می‌شود که در پژوهش‌های قبلی تعداد عوامل خطرساز برای این بیماری را چاقی، فشار خون بالا و دیابت شناسایی کرده بودند.

لازم به ذکر است که نتایج این پژوهش در مجله hartrhythm به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha