دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 31344
سلامت نیوز :گرایش مردم به سمت استفاده از آبهای بسته بندی که آنها را به عنوان آبهای معدنی می شناسیم باعث شده در مقاطعی سلامت و کیفیت برخی از این آبها زیر سئوال برود. به طوریکه این ابهامات در فصل تابستان که مصرف آب آشامیدنی افزایش می یابد، بیشتر تحت الشعاع قرار بگیرد.
به گزارش مهر، با گرم شدن هوا مصرف آبهای معدنی نیز افزایش می یابد. به طوریکه عابران پیاده و افرادی که در اغلب روز بیرون از محیطهای سربسته حضور دارند، برای رفع تشنگی لاجرم از آبهای بسته بندی شده استفاده می کنند. از همین رو، میزان تقاضا برای خرید و مصرف این قبیل آبها نیز افزایش می یابد.

گرایش مردم به استفاده از آبهای بسته بندی و توصیه های بهداشتی در رابطه با مصرف آبهای معدنی باعث شده که برخی از این موضوع نهایت سوءاستفاده را برده و تولیداتی غیرسالم در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد. به طوریکه سال گذشته موضوع نیترات بالای آبهای بسته بندی مورد کنکاش رسانه ها قرار گرفت و در نهایت وزارت بهداشت با ورود به این ماجرا، شرایطی را فراهم آورد که نگرانی مردم و مصرف کنندگان آبهای بسته بندی برطرف شود.

اما در این روزها که هوا به شدت گرم شده است دوباره شنیده می شود که برخی از آبهای بسته بندی از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و آنچه در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد همان آب لوله کشی است!

دکتر سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که بارها نظرمان را در رابطه با موضوع استفاده از آبهای تصفیه شده اعلام کرده ایم، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه سیستمی را که برای تصفیه آب در کشور بکار می گیریم موجب اتلاف منابع می شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در منطقه کم آب قرار دارد، افزود: در هیج کجای دنیا به این شکل و روش آب آشامیدنی را تصفیه نمی کنند. باید مصرف آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی از دو خط متفاوت تامین شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به یکی دو مورد تخلف کارخانجات تولید آبهای معدنی در سال گذشته، گفت: تعدادی از این شرکتها از آب لوله کشی استفاده می کردند که استانداردهای لازم را نداشتند.

مره صدق با بیان اینکه وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو در این زمینه خیلی فعال و دقیق بوده است، افزود: آنطور که ما اطلاع داریم هم اکنون در هر یک از کارخانه های تولید آبهای بسته بندی، یک نفر ناظر مقیم از سوی سازمان غذا و دارو در این شرکتها مستقر است و به صورت دقیق بر نحوه کیفیت و بسته بندی آبها نظارت مداوم دارد.

این عضو کمیسون بهداشت و درمان در ارتباط با تخلفات جدید شرکتهای آبهای معدنی، اظهارداشت: حداقل در یک ماه گذشته هیچ گزارشی از تخلف در این زمینه به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نرسیده است.

این در حالی است که برخی فروشندگان، آبهای معدنی را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب قرار می دهند که این کار به شدت بر کیفیت آب‌ معدنی تاثیر منفی می ‌گذارد. به طوریکه مهندس سیدرضا غلامی ، رئیس اداره نظارت بر بهداشت اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت معتقد است که بطریهای آب معدنی‌ که در معرض حرارت و زیر آفتاب داغ نگهداری می شوند، غیر قابل استفاده بوده و سرطان زا هستند.
 
به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، مردم باید توجه داشته باشند از این آبهای معدنی ‌استفاده نکنند چراکه مواد نفتی پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن، افراد را دچار بیماریهای خطرناکی همچون سرطان می کند.
 
دکتر شاهرخ رامین، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آب آشامیدنی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در سلامت جامعه نام برد و گفت: بیماریهای زیادی از طریق آبهای آلوده منتقل می شوند که این موضوع در تابستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی افزود: به همین دلیل موضوع سلامت آبهای آشامیدنی همیشه مورد توجه دست اندرکاران سلامت جامعه بوده است و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز همواره به صورت دائمی دنبال و پیگیری می شود.
 
رامین با اشاره به انجام نمونه گیریهای سازمان غذا و دارو از آبهای بسته بندی، گفت: در این نمونه گیریها، شاخصها و ترکیبات آبها آنالیز می شود.
 
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: سیاست ما در قبال برخورد با آبهای معدنی غیربهداشتی و ناسالم، رفتار رسانه ای نیست بلکه خط تولید آن محموله را متوقف و اصلاح می کنیم.
 
وی افزود: آنچه مسلم است اینکه سازمانهای صادر کننده مجوز تولید آبهای معدنی در زمینه صدور مجوز بسیار سختگیرانه عمل می کنند و ممکن است برای تولید کننده، آزار دهنده باشد. اما این قبیل اقدامات در جهت افزایش ضریب ایمنی این محصولات است.
 
این در حالی است که دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو از بررسی آبهای معدنی بدون برچسب وزارت بهداشت در آزمایشگاههای این وزارتخانه خبر می دهد و می گوید: نتایج نمونه ها نشان می دهد که آبهای معدنی بسته بندی شده هیچ مشکلی نداشته و کیفیت آنها قابل قبول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha