یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب از علل شایع انواع سردرد به سردردهای میگرنی و تنشی یا اصطلاحا عصبی اشاره کرد و گفت: این نوع سردرد علت دو سوم از موارد سردردها بوده و اغلب بدون عوارض غیر قابل برگشت هستند.

سلامت نیوز :یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب از علل شایع انواع سردرد به سردردهای میگرنی و تنشی یا اصطلاحا عصبی اشاره کرد و گفت: این نوع سردرد علت دو سوم از موارد سردردها بوده و اغلب بدون عوارض غیر قابل برگشت هستند.

دکتر محمد حسین حریرچیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سردرد یکی از شایع‌ترین دردهایی است که افراد در طول عمر خود تجربه می‌کنند، اظهار كرد: بیش از 90 درصد مردان و 95 درصد زنان در طول زندگی خود سردرد را تجربه می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: علت سردرد اغلب خوش خیم است ولی از آن جهت که سردرد می‌تواند برخی اوقات علت تهدید کننده باشد، همیشه باید به عنوان یک علامت مهم در نظر گرفته شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه سردرد از جهات مختلف قابل تقسیم بندی است، گفت: انواع سردردها می‌تواند حاد یا مزمن باشد و در ناحیه خاصی از سر یا در تمام سر اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس علل سردرد و طرح زمانبندی بروز سردرد، این بیماری را به علل مختلفی تقسیم می‌کنند، اظهار داشت: انجمن بین‌المللی سردرد طبقه بندی مفصلی را برای انواع سردردها و معیارهای تشخیصی آن مشخص کرده که به منظور امور درمانی و همچنین بررسی‌های پژوهشی قابل استفاده است.

دکتر حریرچیان از علل شایع سردرد به سردردهای میگرنی و تنشی یا اصطلاحا عصبی اشاره کرد و گفت: این سردردها علت حدود دو سوم موارد سردردها تلقی می‌شوند و اغلب منجر به عوارض غیرقابل برگشت نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه گاهی در سردردهای میگرنی عوارض پابرجایی باقی می‌ماند که از این جهت حائز اهمیت است، افزود: از شایع‌ترین علل عدم حضور بیماران در محیط کار، سردردهای میگرنی هستند که می‌توانند هم به بیمار و هم به جامعه آسیب برسانند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب اظهار داشت: خستگی فیزیکی، استرس عصبی به عنوان عوامل غیراختصاصی می‌توانند در بروز و تشدید انواعی از سردرد مثل میگرن و یا سردرد عصبی نقش داشته باشد.

دکتر حریرچیان بیان کرد: از علائم اصلی سردرد همان درد است که می‌تواند یک طرفه، دو طرفه، موضعی در تمام سر یا در ناحیه خاصی از سر یا صورت باشد و همچنین سر درد می‌تواند ضربان دار یا مداوم باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از علائم اصلی دیگر سردرد می‌توان استفراغ را نام برد که گرچه می‌تواند در سردردهای بدخیم مثل تومورهای مغزی و افزایش فشار داخل جمجمه نیز اتفاق بیفتد ولی در عین حال علامت شایعی برای سردرد خوش خیم مثل میگرن نیز هست.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب افزود: همراهی سردرد با علائم دیگری مثل تشنج یا تب و همچنین سردردی که بیمار را از خواب بیدار کند و سردردی که دائما یک طرفه باشد و سردردی که وابسته به وضعیت بدن باشد به طور مثال فقط در حالت دراز کش اتفاق بیفتد، نیز از جهت بررسی های تشخیصی حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان بر حسب علت سردرد متفاوت است و اصولا جز در موارد خاص باید از درمان علامتی (مصرف مسکن) در سردرد پرهیز شود و پس از بررسی های تشخیصی علت سردرد درمان شود.

وی ادامه داد: در مواردی مثل سردردهای میگرنی امروزه مسکن‌هایی در دسترس هستند که با عوارض کم، اثرات تسکینی قابل توجهی دارند که در صورت صلاحدید پزشک تجویز می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به افزایش مصرف خودسرانه مسکن اظهار داشت: استفاده زیاد از مسکن خود موجب بروز نوع خاصی از سردرد به نام سردرد ناشی از مصرف مسکن می‌شود که در این موارد با درمان علت، سردرد بهبود پیدا نمی‌کند و تنها راه این است که میزان مصرف مسکن به تدریج کاهش پیدا و قطع بشود.

دکتر حریرچیان گفت: پیشگیری نیز بر حسب نوع سردرد متفاوت است و در اغلب موارد کم خوابی و گاهی زیاد خوابیدن، استرس عصبی، خستگی جسمی و گاهی برخی رژیم‌های غذایی یا مصرف برخی داروها می‌توانند سبب بروز یا تشدید سردرد شوند که برای پیشگیری باید این موارد مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: در برخی از انواع سردردها خصوصا میگرن فاکتور ژنتیک شناخته شده است.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه تغذیه از عوامل تاثیرگذار در بروز انواع سردرد خصوصا میگرن است، اظهار داشت: به طور مثال مصرف زیاد شکلات در بروز میگرن موثر است و غذاهای آماده و برخی رژیم های غذایی دیگر نیز می‌توانند سبب تشدید سردردها شوند.

دکتر حریرچیان با اشاره به اینکه سن شروع سردرد بر حسب علت آن متفاوت است، گفت: سردرد میگرنی معمولا در سن بلوغ شروع می شود و با افزایش سن شدت و فرکانس آن کاهش می‌یابد و سردرد تنشی یا عصبی بیشتر مربوط به سنین میانسالی است و انواع دیگری از سردردها نیز وجود دارد مثل سردرد زمان خواب که اصولا در سنین بالاتر شروع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha