سلامت نیوز : بخش‌نامه «تشدید بازرسی در زمینه سولاریوم و لیزردرمانی در آرایشگاه‌ها» به منظور برخورد با افراد و مراکز متخلف که با به‌کارگیری دستگاه‌های سولاریوم و عدم آشنایی با لیزردرمانی، جان مردم را به خطر می‌اندازند، از سوی دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازسینانیوز، در حالی که مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، استفاده از سولاریوم و دستگاه‌های لیزردرمانی در آرایشگاه‌ها را اکیدا ممنوع اعلام کرده است، همچنان بسیاری آرایشگاه‌ها به ارائه خدمات سولاریوم و لیزردرمانی می‌پردازند و با وجود هشدارهای وزارت بهداشت و تاکید بر نظارت بر آرایشگاه‌ها، مشتریان این مراکز کم نیستند.
آفتاب تابستان موجب می‌شود تا در این فصل، وزارت بهداشت و بسیاری کار‌شناسان و پزشکان متخصص پوست و زیبایی به تکاپوی توصیه به مردم برای قرارنگرفتن در مقابل آفتاب بیفتند و در مورد خطرات برنزه‌کردن از این طریق هشدار دهند؛ اما باز با تمام‌شدن این فصل گرم، همه فراموش می‌کنند روش‌های دیگری نیز برای تغییر رنگ بدن وجود دارد. تب داغ برنزه‌کردن هرگز از بین نمی‌رود؛ دستگاه سولاریوم بهترین راه برای افرادی است که نمی‌دانند این روش برنزه‌کردن، به اندازه خوابیدن زیر آفتاب برای بدن ضرر دارد.
فریبا در یکی از آرایشگاه‌های تهران مسؤول سولاریوم است و در مورد اینکه بیشتر چه زمان‌هایی مشتریان بیشتری دارد گفت: «فرقی نمی‌کند، سولاریوم همیشه مشتریان خود را دارد. بیشتر مشتری‌هایمان هم عروس هستند.»


اما ندافی، مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوز، استفاده از سولاریوم یا‌‌ همان دستگاه برنزه‌کردن را امری غیرقانونی دانست و گفت: «استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها به هیچ وجه مجاز نیست و هرگونه تجهیزاتی که مربوط به اشعه و پرتو می‌شود نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد.»
قبول داریم که تخلفاتی از دید بازرسان پنهان می‌ماند
به گفته ندافی بازرسان وزارت بهداشت به طور معمول ۴ بار در طول سال به آرایشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت سر می‌زنند. «نظارت بر آرایشگاه‌ها از طریق بازرسی‌ها انجام می‌شود. بازرس‌ها به صورت روتین آرایشگاه‌ها را مورد بازرسی قرار داده و اگر موردی از تخلفات را ببینند حتما به وزارت بهداشت گزارش می‌دهند.»
ندافی در کنار نظارت بازرس‌های وزارتخانه به شکایات مردم از آرایشگاه‌ها اشاره کرده و با اشاره به اینکه مردم خود بازرسان وزارت بهداشت هستند توضیح داد: «شماره تلفن ۰۹۷۸ مربوط به مرکز تماس‌های مردمی است که هر فردی می‌تواند در صورت دیدن تخلف در آرایشگاهی، آن را به وزارت بهداشت اعلام کند و مورد آن‌ها پیگیری خواهد شد.»
با وجود نظارت‌هایی که مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آن صحبت می‌کند، استفاده از دستگاه‌های سولاریوم در خیلی از آرایشگاه‌ها و حتی ورزشگا‌ه‌ها رایج است. یکی از آرایشگاه‌های منطقه غرب تهران از زمانی که وزارت بهداشت، استفاده از این وسیله را در آرایشگاه‌ها ممنوع اعلام کرده است، تابلوی ورودی اتاقی را که دستگاه سولاریوم در آن قرار دارد، تغییر داده است. بر روی در ورودی اتاق سولاریوم این مرکز پیش از این نوشته شده بود «اتاق سولاریوم» اما بعد از ممنوعیت استفاده از این روش، متن تابلو به «ورود افراد متفرقه ممنوع» تغییر کرد. این در همیشه قفل است و گاهی به خاطر برخی مشتریان باز می‌شود.
دکتر ندافی در پاسخ به این سوال که بسیاری از آرایشگاه‌ها همچنان دارای دستگاه‌های سولاریوم هستند و چگونه است که می‌توانند این دستگاه‌های بزرگ را از چشم بازرسان دور نگه دارند گفت: «ما این را نفی نمی‌کنیم که ممکن است تخلفاتی از دید بازرسان ما پنهان بماند.»
به گفته مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار، سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر متخلف در صنوف مختلف از سوی این دفتر به دادگاه‌های کشور معرفی می‌شوند، اما مشخص نشده است چه میزان از این آمار مربوط به صنف آرایشگر‌ها است و همین موضوع باعث شده تا وزارت بهداشت به صورت جدی‌تر، موضوع تخلفات مربوط به آرایشگران را در دستور کار خود قرار دهد.

دکتر ندافی با تاکید بر اینکه هر کاربردی در رابطه با پرتو و دستگاه‌های مربوط به آن نیاز به مجوز از سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت دارد، گفت: «آرایشگاه‌ها حتی شرایط گرفتن مجوز برای استفاده از لیزر را ندارند و این کار حتما باید زیر نظر پزشک و تنها در مراکز تخصصی و مجاز صورت بگیرد.»
به گفته او بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و متخصصان پوست و زیبایی مورد تایید وزارت بهداشت دارای این مجوز هستند و می‌توان برای انجام لیزردرمانی به آن‌ها مراجعه کرد.
اما خدمات سولاریوم و لیزردرمانی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی آرایشگاه‌ها بوده و به دلیل آگاهی کمی که در این زمینه وجود دارد بسیاری از افراد برای انجام این کار‌ها به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ این درحالی است سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه‌کردن پوست نیست و این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد.
وزارت بهداشت دو سال است که استفاده از این دستگاه را ممنوع اعلام کرده اما طرح تشدید بازرسی در این زمینه به تازگی و در هفته گذشته از سوی این وزارتخانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha