سلامت نیوز : رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه حلال بودن ماءالشعیرهای غیرالكلی وارداتی زیر سوال است، عنوان كرد: كسانی كه به رعایت مسائل شرعی تقید دارند از مصرف نوشابه‌های غیرالكلی وارداتی خودداری كنند.

دكتر مجید حاجی فرجی در گفت وگو با ایسنا، درباره نوشیدنی ماء الشعیر اظهار كرد: ماءالشعیر یك نوشیدنی تولید شده از مالت یا جوانه جو است كه با رازك، آب آشامیدنی و مخمرها همراه است و دو نوع الكلی و بدون الكل دارد كه در كشور ما نوع غیرالكلی آن تولید می‌شود.

وی اضافه كرد: مقبولیت این نوشیدنی به علت گازدار بودن آن است و بویژه در میان كودكان و جوانان محبوب‌تر است.

این متخصص تغذیه درباره تركیبات ماء الشعیر توضیح داد: در ماءالشعیر علاوه بر تركیباتی چون قند مالتوز و مخمرها، ویتامین‌های B1، B2، B5 نیز وجود دارد. پس از تولید مالت از جو، مالت را خیس كرده، آسیاب می‌كنند و به آن رازك و شكر می‌افزایند. این نوشیدنی پس از طی این مرحله با آب گازدار كه همان اسید فسفریك و دی اكسید كربن است مخلوط می‌شود.

وی ادامه داد: ماءالشعیرها به لحاظ وجود ویتامینهای گروه B، می‌توانند به عنوان یك نوشیدنی مفرح، رفع خستگی كننده و آرامش دهنده مورد استفاده قرار بگیرند و چون حاوی مقادیری آنتی اكسیدان هستند به سلامتی فرد كمك كنند اما نباید فراموش كرد كه میزان قند در ماءالشعیرها بالاست و به اندازه 150 كیلوكالری انرژی دارد.

دكتر حاجی فرجی مصرف ماءالشعیر در افراد دیابتی را مناسب ندانسته و گفت: اگر مصرف این نوشیدنی به یك عادت تبدیل شود می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. ضمن آن كه استفاده از ماءالشعیرها به دلیل دارا بودن مواد قندی، برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود.

به گفته وی كاهش جذب مواد مغذی چون كلسیم به دلیل وجود گاز در ماءالشعیرها اتفاق می‌افتد، هرچند خود این نوشیدنی به همراه مواد مغذی مصرف شود.

این متخصص تغذیه درباره مصرف ماءالشعیر در كودكان عنوان كرد: پوسیدگی دندان در كودكان نیز به علت وجود مواد قندی و اسیدی اتفاق می‌افتد و باعث آسیب به مینای دندان می‌شود. خارج كردن گاز با تكان دستی نیز باعث خارج شدن كامل گاز نمی‌شود و مواد اسیدی موجود در آن همچنان باقی می ماند.


رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه امروز بحث حلال بودن و شرعی بودن ماءالشعیرهای غیرالكلی كه از منابع مختلف وارد كشور می‌شوند مطرح است، گفت: در كارخانه‌های داخلی، فرآیند زدودن الكل با شیوه تخمیر الكلی انجام می‌شود كه معمولا باز هم زیر نیم درصد الكل در ماءالشعیرباقی می‌ماند. اما اگر بالاتر از این میزان باشد به لحاظ شرعی مشكل پیدا می‌كند. این میزان در كارخانجات داخلی، توسط مراجع نظارتی كنترل می‌شود.

وی ادامه داد: صحیح است كه تولیدكنندگان خارجی در كارخانه‌هایشان الكل را به كمك فرآیند تخمیر خارج می‌كنند اما میزان آن گاها بالاتر از 0.5 درصد است و تولید در شرایطی صورت می‌گیرد كه معمولا عملیات الكل زدایی در پروسه تولید مالت و پس از آن به درستی انجام نمی‌ شود.

دكتر حاجی فرجی ضمن بیان این مطلب كه در تولید ماءالشعیرهای بدون الكل از همان دستگاههایی استفاده می‌كنند كه نوشیدنی‌های الكلی را در آن تولید می‌ كنند، مجموعه سیستم تولید در این كارخانه‌ها نیز پاك نبوده و بحث در مورد حلال بودن یا نبودن آن وجود دارد.

دكتر حاجی فرجی توصیه كرد: كسانی كه به رعایت مسائل شرعی تقید دارند از مصرف نوشابه‌های غیرالكلی وارداتی خودداری كنند.

رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در پایان اضافه كرد: سازمان غذا و دارو بحث سلامتی و بهداشت ماءالشعیرها را برعهده دارد و نمی‌تواند در زمینه واردات این نوشیدنی‌ها تصمیم بگیرد. اما اخیرا در سازمان جلساتی در حال برگزاری است تا شبهات مربوط به این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و مردم بدانند چه چیزی را باید مصرف ‌كنند. هنوز هیچ حكمی درباره مصرف ماءالشعیرهای وارداتی وجود ندارد،امیدواریم با بررسی‌های كارشناسی و روشن شدن مسئله، روند واردات آن متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha