چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 31955
سلامت نیوز: كارشناس بیماری‌های مشترك انسان و دام گفت: در سه ماهه نخست امسال یك‌هزار و 725 نفر بر اثر حیوان‌گزیدگی به مراكز درمان پیشگیری‌ هاری مراجعه و تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس امید بنفشی در كارگاه استانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان درسالن اجتماعات مركز بهداشت استان در سنندج بر خطرات ناشی از بیماری‌های تب مالت، سیاه‌زخم و تب‌های خونریزی دهنده هشدار داد و اظهار داشت: پیشگیری و كنترل این بیماری‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی، آموزش و همكاری ادارات ذیربط در این زمینه است.‌

وی بیان داشت: با تغییر الگوی بیماریابی كیست هیداتیك در سال گذشته، 18 مورد از این بیماری در استان شناسایی شده كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش داشته است.

كارشناس بیماری‌های زئونوز دانشگاه علوم پزشكی كردستان در ادامه با اشاره به اهمیت بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان، بیان داشت: با توجه به تماس‌های دایمی انسان با حیوان و استفاده از فرآورده‌های دامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، این بیماری‌ها در جوامع بشری ملموس هستند.

بنفشی تصریح كرد: وجود مخازن متعدد بیماری مشترك در حیوانات، افزایش مسافرت‌های بین‌المللی و افزایش احتمال انتقال عوامل بیماری‌های زئونوزتیك، جابه‌جایی حیوانات در مرزهای ملی و فراملی، توانایی انتقال تعدادی از این بیماری‌ها از انسان به انسان و از حیوان به انسان، توانایی ایجاد و ایمنی و احتمال باز پدید شدن از مهم‌ترین مشكلات بهداشتی فرا روی كنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

وی اضافه كرد: استان كردستان در رابطه با كنترل و پیشگیری از بیماری‌های زئونوزی از استان‌های موفق بوده به طوری كه در زمینه شیوع این بیماری‌ها سیر نزولی و در كنترل آنها سیر صعودی داشته است.

دراین جلسه كارشناس بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان در دانشگاه با ارائه گزارشی از وضعیت بیماری‌های زئونوز در كشور و استان كردستان، گفت: در حال حاضر روند بیماری تب مالت در استان رو به افزایش است كه این امر ناشی از استفاده نادرست مردم از مواد غذایی از جمله لبنیات و شیر محلی حرارت‌ندیده است.
در این دوره آموزشی یك روزه مدیران گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، كارشناسان زئونوز و مسئولین مراكز درمانی بیماری هاری شهرستان‌های تابعه استان حضور داشتند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha