دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 358472

خواه پشه، کنه یا عنکبوت شما را نیش زده باشد، این درمان‌ها به شما کمک می‌کنند تا تسکین پیدا کنید.

بهترین راهِ تسکینِ خارش نیش حشرات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرونشن، شما می توانید هر روشی را برای جلوگیری از نیش حشرات امتحان کنید؛ با این حال به خصوص در تابستان هنوز هم توسط آنها گزیده می شوید. در آن مرحله، شما مجبور می شوید علائم طولانی مدت را درمان کنید و چه با نیش کنه، نیش عنکبوت یا نیش پشه مواجه باشید، احتمالاً میل به خاراندن آن دارید، به همین دلیل است که خوب است بدانید چگونه برای جلوگیری از خارش نیش حشرات اقدام کنید.

وقتی حشره شما را نیش می زند چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که یک حشره شما را نیش می زند، مخلوطی از بزاق (و گاهی اوقات سم) وارد پوست شما می کندد. سارا جکسون، متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، توضیح می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما با آزاد کردن ترکیباتی از جمله هیستامین شیمیایی به این تهاجم پاسخ می‌دهد.

هیستامین به مواد خارجی که به نظر می رسد مضر است حمله می کند، مانند پروتئین های بزاق حشرات، و در محل گزیدگی ایجاد خارش، قرمزی و تورم می کند.

بیشتر بدانید : درمان‌های خانگی برای درد سرهای نیش حشرات

اما همانطور که همه حشرات متفاوت هستند، واکنش ما نیز به آنها متفاوت است. دکتر جکسون می‌گوید: «هر حشره «مواد» متفاوتی دارد که به شما تزریق می‌کند و باعث واکنش متفاوتی می‌شود. علاوه بر این، پاسخ ایمنی شما از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بسته به نحوه برخورد بدن شما با نیش، شما می توانید هر چیزی را تجربه کنید. به همین دلیل است که نیش پشه می تواند در افرادی که به نیش پشه آلرژی دارند، ورم کرده و در دیگران برجستگی های قرمز کوچکی ایجاد کند.

صرف نظر از این، مهم است که هیچ گزشی را نخارانید، زیرا می تواند باعث تحریکی شود که منجر به عفونت می شود.

چگونه از خارش نیش حشرات جلوگیری کنیم؟

برای متوقف کردن خارش ناشی از گزش حشرات، داروهای بدون نسخه بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، از جمله موارد زیر:

1. هیدروکورتیزون 1% را انتخاب کنید

طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، یک کرم ضد خارش خوب می تواند با فعال کردن مواد طبیعی در پوست، قرمزی، تورم و خارش را به حداقل برساند زیرا برخی از آنها حاوی جو دو سر تسکین دهنده، آلوئه ورا و ویتامین E است.

2. کمی الکل استفاده کنید

جاناتان دی، یک محقق و استاد حشره شناسی پزشکی در دانشگاه فلوریدا گفت : «مالیدن الکل در کاهش خارش و پاسخ هیستامینی بسیار خوب عمل می کند.»

او می گوید که الکل به پاک کردن پروتئین های بزاق کمک می کند که به طور معمول سیستم ایمنی شما را تحریک می کنند. به علاوه، اثر خنک کنندگی و تسکین دهنده دلپذیری دارد. اما مطمئن شوید که بیش از حد استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست شما را تحریک و خشک کند.

3. از کمپرس سرد استفاده کنید

یک کیسه یخ یا مقداری سبزیجات یخ زده بردارید و 10 تا 15 دقیقه به محل گزیدگی فشار دهید تا احساس آرامش کنید. همچنین شما می‌توانید یک چای کیسه‌ای بابونه را خیس کنید و آن را به عنوان کمپرس در یخچال خود نگهداری کنید تا از خواص ضد تورم چای به خوبی استفاده کنید.

پوست شما ممکن است بعد از آن دوباره احساس خارش کند، اما این یک راه مفید برای کاهش تورم و جلوگیری از خاراندن مداوم در صورت غیرقابل تحمل بودن آن است.

4. آن را با منتول یا کافور آرام کنید

دکتر جکسون پیشنهاد می‌کند به دنبال لوسیون‌ها یا پمادهایی باشید که حاوی منتول یا کافور هستند که احساس خنکی ایجاد می‌کند و به کاهش تحریک کمک کند.

5. مقداری آلوئه ورا بمالید

ژل خالص و صد در صد آلوئه ورا می تواند راه حل مفیدی برای تسکین علائم شما باشد. آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می تواند به تسکین پوست تحریک شده، مانند نیش حشرات، کمک کند. استفاده از آلوئه ورا همچنین می تواند به کاهش قرمزی در آن ناحیه کمک کند. (فقط حتما ابتدا یک قسمت جداگانه از پوست را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژیک ندارید.)

6. لوسیون پراموکسین را امتحان کنید

هزاران کرم تسکین دهنده خارش وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، اما دکتر جکسون کرم هایی را توصیه می کند که حاوی 1٪ پراموکسین هیدروکلراید هستند . پراموکسین یک بی حس کننده موضعی است، بنابراین با جلوگیری از انتشار سیگنال های درد و خارش اعصاب، پوست را بی حس می کند.

بیشتر بدانید : تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

7. یک آنتی هیستامین خوراکی مصرف کنید

دکتر جکسون می گوید آنتی هیستامین ها، مانند بنادریل و آلگرا، مستقیماً با اثرات هیستامین هایی که بدن شما پس از گاز گرفتن آزاد می کند، مقابله می کنند.

8. درد خفیف را با OTC med تسکین دهید

دکتر جکسون می‌گوید یک استامینوفن خوب، مانند تایلنول، می‌تواند به کاهش درد خفیف و خارش ناشی از گزش حشرات کمک کند.

9. بلغور جو دوسر را فراموش نکنید

حمام خنک با بلغور جو دوسر می تواند به تسکین خارش و تسکین پوست کمک کند. می‌توانید مخلوط بلغور جو دوسر درست کنید و آن را به روتین حمامتان اضافه کنید.

10. از خمیر جوش شیرین استفاده کنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزش حشرات را با خمیر خانگی از یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و آب توصیه می کند که می تواند به کاهش خارش کمک کند. این سازمان توصیه می کند که خمیر را بر محل گزیدگی بمالید و قبل از شستن 10 دقیقه صبر کنید.

11. عسل بمالید

استفاده از عسل فرآوری نشده در ناحیه آسیب دیده یکی دیگر از درمان های خانگی است که می تواند به کاهش التهاب جزئی کمک کند. فقط مطمئن شوید که قبل از بیرون رفتن از خانه ان را پاک کنید، زیرا می تواند حشرات مزاحم بیشتری را جذب کند.

12. خاراندن را متوقف کنید

به گفته کلینیک کلیولند، هرچه بیشتر محل گزش حشرات را بخراشید، ملتهب‌تر می‌شوند و بیشتر در معرض خطر ترک خوردن پوست و ایجاد عفونت قرار می گیرید. پوشاندن محل گزش با بانداژ یا حتی پوشیدن دستکش برای پوشاندن ناخن ها می تواند به جلوگیری از خاراندن شما کمک کند.

چه زمانی در مورد نیش حشره به پزشک مراجعه کنید

گزیدگی حشره به راحتی می‌تواند آلوده شود. به این ناحیه توجه کافی داشته باشید تا ببینید به مرور زمان بدتر می‌شود یا نه و اگر چرک در محل گزیدگی، گرما در ناحیه، بثوراتی که به نظر می‌رسد پخش می شود یا دردی که به نظر نمی‌رسد فروکش کند، به پزشک پوست مراجعه کنید.

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، باید به علائم دیگری که ممکن است پس از گزش تجربه کنید نیز توجه زیادی داشته باشید. به عنوان مثال، نیش کنه می‌تواند باعث خستگی شدید، تب، بدن درد، سردرد و راش بولسی شکل شود که همه نشانه‌های بیماری لایم و سایر بیماری‌های منتقله از کنه هستند. در این مورد، مهم است که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha