زمانی که متوجه گزیدگی می شوید، ممکن است با یک خارش آزاردهنده یا یک نیش دردناک همراه باشد،که احساس جالبی نخواهد بود.

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پروِنشن محل بعضی از این گزیدگی ها درد می کنند، برخی شمارا وادار به خاراندن می کنند تا حدی که ممکن است محل گزش زخم شده و به خونریزی بیوفتد و بدترین نوع گزش آن هایی هستند که هر دو عارضه را باهم دارند.

اغلب شما متوجه نمی شوید که کدام موجود ممکن است مقصر باشد. آیا نوعی از گزیدگی دارید که نمی توانید آن را به یک حشره خانگی خاص یا آفت در فضای باز نسبت دهید؟ ما تصاویر گزش حشره را به اشتراک می گذاریم تا به شما کمک کنیم عامل گزنده را به درستی شناسایی کنید و چگونه زخم را به بهترین شکل درمان کنید.

متأسفانه، تجربه به ما نشان می‌دهد که تقریباً همه گزش‌های حشرات به طرز چشمگیری شبیه به هم هستند. در واقع، کارشناسان می گویند که تشخیص حشرات متخلف دشوار است مگر اینکه آن را پس از گزش شکار کنید. واکنش سیستم ایمنی هر فرد به نیش حشرات متفاوت است و علائم منحصر به فردی را در هر فرد ایجاد می کند، از تورم گرفته تا خارش و درد.

خارش و درد خفیف واکنش‌های طبیعی به نیش حشرات است، اما اگر هر چیزی شدیدتر از این‌ها، از جمله تنگی نفس و تورم دور از محل اصلی را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که شما یک واکنش آلرژیک شدید داشته باشید، یا به یک بیماری منتقله از طریق حشرات مبتلا شده اید، یا یک عفونت را تجربه می کنید.

معمولا گزش حشرات در تابستان افزایش می‌یابد، اما این گزش‌ها ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتند زیرا بعضی از حشرات مانند عنکبوت ها، ساس ها و کک ها در زمستان به خواب زمستانی نمی روند. راه هایی برای جلوگیری از ورود موجودات به سمت شما وجود دارد، به خصوص اگر از دافع حشرات یا اسپری حشرات استفاده می کنید، اما هیچ راه حل کاملی برای جلوگیری از این وجود ندارد.

همیشه نمی توان فهمید که کدام حشره برای گزیدن شما مقصر است، اما اغلب می توانید بر اساس پوست خود، محل نیش و چند سرنخ دیگر تقریبا عامل گزش را بشناسید. در اینجا تصاویری از متداول‌ترین گزش‌های حشره‌ای وجود دارد که بهتر است به خاطر بسپارید.

۱.گزش کنه

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آنها: بهترین راه برای شناسایی نیش کنه این است که یک حشره متصل به شما است و پوست شما را رها نکرده است. (این حشره می تواند سه تا شش روز در حالی که از خون شما تغذیه می کند، باقی بماند.) برخی از آنها یک لکه قرمز به اندازه یک سکه باقی می گذارند ، اما همه کنه ها علامتی این چنینی نشان نمی دهند. گزش کنه اغلب در قسمت های گرمتر بدن مانند خط مو، زیر بغل، پشت زانو و کشاله ران رخ می دهد.

علائمی که باید به آنها توجه کنید: نیش کنه در ابتدا بسیار بدون درد و کمی خارش دار است، اما خطرناک است و علائم جدی تری چند روز تا هفته بعد از گزش ظاهر می شود. بثورات بولسی نشان دهنده بیماری لایم است اما سایر بیماری های منتقله از طریق کنه شامل ارلیشیوز، آناپلاسموز و تولارمی است، اگرچه خطر ابتلا به هر یک بسته به گونه کنه متفاوت است.

2.گزش عنکبوت

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آنها: اگر دو جای سوراخ کوچک روی پوست خود دارید (یا عنکبوت را در حال خزیدن دیدید)، احتمالاً با نیش عنکبوت روبرو هستید. قرمزی و تورم در محل گزش نیز شایع است. خوشبختانه بیشتر عنکبوت ها فقط زمانی گاز می گیرند که توسط فرد تحریک شوند.

علائمی که باید توجه داشت: نیش بی ضرر عنکبوت اغلب باعث درد خفیف (مانند نیش زنبور) و حتی خارش می شود. اما مراقب انواع گوشه‌نشین قهوه‌ای و بیوه‌های سیاه باشید: اولی می‌تواند باعث ضایعات نکروزه شود، در حالی که دومی می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، لرزش و حالت تهوع شود. اگر مشکوک به نیش یکی از این عنکبوت ها هستید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

3.نیش پشه

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

به نظر می رسد: نیش پشه به صورت برآمدگی های کوچک، پف کرده و گرد که روشن تر یا قرمزتر از پوست اطراف است ظاهر می شود. نیش ها اغلب در اطراف مچ پا، خطوط مو، و پشت زانوها و گردن متمرکز می شوند. این حشره روی پوست باقی نمی ماند و جدا می شود.

علائمی که باید توجه داشته باشید: همانطور که به احتمال زیاد می دانید، نیش پشه در ابتدا بدون درد است، سپس خارش بسیار بسیار زیادی دارد. برخی از افراد از سندرم اسکیتر (واکنش آلرژیک به نیش پشه) رنج می‌برند، که باعث می‌شود گزش‌ها به جوش‌های دردناک و متورم تبدیل شوند. پشه‌ها خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند نیل غربی و زیکا را دارند، بنابراین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را پس از نیش زدن تحت نظر بگیرید.

4.گزش ساس

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آنها: گزش ساس که اغلب با نیش پشه اشتباه گرفته می شود، برآمدگی های کوچک، قرمز و پف کرده ای است که به صورت خطوط یا خوشه، معمولاً به تعداد سه عدد یا بیشتر ظاهر می شوند. آنها می توانند علائم قرمز مشخصی در مرکز خود داشته باشند و اغلب روی پوست در محل هایی قرار می گیرند که در شب با تخت تماس داردند، از جمله بازوها، گردن یا تنه بدن. با بررسی دقیق اتاق خود، اغلب می توانید حشرات (یا مدفوع آنها) را در تشک خود پیدا کنید، به ویژه در گوشه ها، درز بالش ها و درز تشک و لحاف به چشم میخورند.

علائمی که باید توجه داشته باشید: نیش ساس خیلی دردناک نیست، اما می تواند بسیار خارش دار و متورم باشد. ساس ها مانند کنه ها بیماری ها را منتشر نمی کنند. با این حال، حذف آنها دشوار است و تا زمانی که از خانه شما پاک نشده باشند، از گاز گرفتن شما دست بر نمی دارند.

5.گزش شپش سر

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آن‌ها: یکی دیگر از گزنده هایی که شایع هستند، شپش‌های سر هستند که لکه‌های قرمز و ساییده‌ای را روی پوست سر و پوست اطراف ایجاد می‌کنند. اگرچه نیش آنها کوچک است اما واکنش بدن به آنها باعث رشد آنها می شود. حتی ممکن است ابتدا نیش ها را نبینید در ابتدا ممکن است با تخم حشره مواجه شوید.

علائمی که باید به آنها توجه کنید: نیش شپش خارش شدید دارد و تهاجمی است حتی می تواند احساس کند چیزی در موها حرکت می کند یا قلقلک می دهد که در واقع می تواند باعث مشکلات خواب شود. زخم های ناشی از خاراندن نیز از عوارض خارش شدید محل گزش است.

6.نیش کک

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری: نیش کک مانند گزش ساس یا شپش برجستگی های قرمز رنگی هستند که به صورت خطوط و خوشه ظاهر می شوند. آنها به طور مشخص کوچک هستند و اغلب هاله های قرمز رنگی در اطراف خود دارند. کک ها در اطراف مچ پاها و در محل های گرم بدن مانند زانو، کشاله ران و زیر بغل گاز می گیرند البته کک معمولا حیوانات خانگی شما را ترجیح می دهد.

علائمی که باید به آنها توجه کرد: نیش کک بسیار خارش دار است و حتی ممکن است دردناک شود و باعث ایجاد بثورات در اطراف پوست آسیب دیده شود. خاراندن گزش ها می تواند باعث بدتر شدن این علائم شده یا حتی منجر به عفونت شود.

7.نیش مگس

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

به نظر می رسد: چند گونه اصلی مگس وجود دارد که مردم را آزار می دهد، از جمله مگس آهو، مگس اسب، مگس اصطبل و مگس سیاه. گزش ها بسته به گونه و فرد متفاوت است، اما اغلب برجسته، برآمدگی های قرمز رنگ یا جوش می شوند. برخی حتی ممکن است خونریزی کنند. نیش مگس سیاه نیز ممکن است متورم شود.

علائمی که باید به آنها توجه کنید: بیشتر اوقات، نیش مگس باعث آسیب می شود. پس از کاهش درد، ممکن است برخی نیز دچار خارش شوند، اما بیشتر نیش مگس ها بی ضرر هستند. در موارد نادر، مگس‌های آهو می‌توانند بیماری باکتریایی تولارمی را منتقل کنند (که می‌تواند باعث زخم دردناک شود) و نیش مگس سیاه می‌تواند منجر به وضعیتی شبیه آنفولانزا به نام «تب مگس سیاه» شود.

8.نیش مگس شنی

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آن ها: نیش مگس شنی از سایر مگس ها متمایز است. آنها می توانند به تنهایی ظاهر شوند، اما اغلب در گروه هایی از برجستگی های کوچک قرمز رنگ یا تاول ظاهر می شوند.

علائمی که باید توجه داشته باشید: نیش پشه خاکی معمولاً دردناک است و ممکن است شروع به خارش کند. در نقاط خاصی از جهان (از جمله مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و جنوب اروپا) آنها باعث انتقال لیشمانیوز جلدی( یک عفونت انگلی که باعث ضایعات و زخم های پوستی می شود) می شوند.

9.نیش چیگر

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آنها: چیگرها که به عنوان حشرات توت یا کنه های برداشت نیز شناخته می شوند، آن دسته از کنه های ریز و قرمز هستند که تقریباً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. گزش آنها به شکل لکه های صاف و قرمز یا برآمدگی های قرمز رنگ است و گاهی اوقات ممکن است به تاول تبدیل شود. چیگرها اغلب مچ پا، مچ دست، ران، کشاله ران و کمر را گاز می گیرند.

علائمی که باید به آنها توجه کنید: برخلاف تصور رایج، چیگرها در پوست شما فرو نمی‌روند یا خون نمی‌مکند، اما این باعث نمی‌شود که گزش آن‌ها کمتر خارش داشته باشد. این ناراحتی شدید می تواند تا دو هفته طول بکشد، چیگر، حداقل در ایالات متحده، بیماری را گسترش نمی دهند.

10. نیش مورچه

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آنها: برخی مورچه ها می توانند گاز بگیرند و نیش بزنند. اگر با یک مورچه تهاجمی سر و کار دارید، احتمالاً مورچه آتشین است. مورچه های آتشین، در واقع شما را گاز می گیرند تا بتوانند خود را در مقابل بدن شما نگه دارند بنابر این به دلیل غریزه خود شما را نیش می زنند. نتیجه می تواند باعث ایجاد یک جوش شود، اگرچه برخی افراد اصلاً واکنشی نشان نمی دهند.

علائمی که باید به آنها توجه کنید: نیش مورچه آتشی به دلیل قدرت زهر آن بسیار دردناک است و از آنجایی که مورچه ها هنگام حمله نیش خود را از دست نمی دهند، احتمالاً با زخم های متعدد مواجه خواهید شد. از بین رفتن التهاب و درد ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد و گاهی اوقات نیاز به معاینه با پزشک است.

11.نیش زنبورعسل

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

به نظر می رسد: نیش زنبور از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد فقط یک نقطه کوچک و روشن را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر یک برجستگی قرمز بزرگتر دارند. همچنین ممکن است یک نقطه سفید در مرکز محل نیش وجود داشته باشد. در مورد نیش زنبور عسل، اغلب نیش باقی می ماند و تا زمانی که آن را خارج نکنید، سم را به بدن شما وارد می کند.

علائمی که باید به آن توجه کنید: نیش زنبور باعث درد متوسطی می شود که باید در عرض چند ساعت فروکش کند. تمام نیش حشرات می تواند باعث واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی شوند و نیش زنبور نیز از این قاعده مستثنی نیست. علائم خود را پس از گزش کنترل کنید و در صورت مشاهده علائم واکنش های آلرژیک، از جمله تورم به جز محل ورود نیش، سفتی در قفسه سینه یا گلو، یا مشکل تنفسی، با اورژانس تماس بگیرید.

12.گال

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

گال یک عفونت پوستی است که توسط کنه ایجاد می شود. این کنه های میکروسکوپی بدون درمان می توانند ماه ها روی پوست شما زندگی کنند. آنها در سطح پوست شما تکثیر می شوند و سپس برای تخم گذاری در آن فرو می روند. این باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش دار روی پوست شما می شود. بثورات شدید خارش دار ممکن است برجستگی هایی، متشکل از تاول های ریز یا پوسته پوسته باشد.

علائم قابل توجه: پس از مواجهه اولیه با گال، ممکن است 2 تا 5 هفته طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. اگر قبلاً گال داشته‌اید، علائم معمولاً سریع‌تر ظاهر می‌شوند، اغلب 1 تا 4 روز پس از قرار گرفتن در معرض. علائم بارز گال شامل بثورات پوستی و خارش شدید است که در شب بدتر می شود. خاراندن مداوم ناحیه  می تواند زخم هایی ایجاد کند که می توانند عفونی شوند. اگر این اتفاق افتاد، به پزشک مراجعه کنید. درمان اضافی با آنتی بیوتیک برای عفونت پوست ممکن است مورد نیاز باشد.

13.نیش زنبور وحشی

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

به نظر می رسد: نیش زنبور می تواند ناراحت کننده باشد، اما اکثر مردم، بدون آلرژی به نیش زنبور، به سرعت و بدون عارضه بهبود می یابند. نیش زنبور معمولی به صورت درد شدید، قرمزی، تورم و خارش یا سوزش در محل نیش مشاهده می شود. اغلب، یک جوش برجسته در اطراف محل نیش ظاهر می شود. یک علامت کوچک سفید ممکن است در وسط محل جوش، جایی که نیش پوست شما را سوراخ کرده، قابل مشاهده باشد. معمولاً درد و تورم ظرف چند ساعت پس از گزش کاهش می یابد.

علائمی که باید به آنها توجه شود: بیشتر واکنش‌های مربوط به نیش زنبور، که ممکن است نشان دهنده سطح حساسیت به سم باشد، شامل قرمزی شدید و تورم است که تا دو یا سه روز پس از نیش افزایش می‌یابد. حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. اغلب اوقات، این واکنش ها به خودی خود در حدود یک هفته فروکش می کنند. اگر پس از نیش زنبور واکنش نگران کننده تری داشتید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی شدیدتر به نیش زنبور ممکن است دچار شوک آنافیلاکتیک شوند که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر دچار تورم شدید در صورت، لب‌ها یا گلو شدید؛ کهیر یا خارش در مناطقی از بدن که تحت تأثیر نیش قرار نگرفته است، مشکلات تنفسی، مانند خس خس سینه یا نفس نفس زدن؛ از دست دادن هوشیاری؛ حالت تهوع یا استفراغ؛ یا نبض ضعیف یا تند، فوراً به دنبال کمک پزشکی اورژانسی باشید.

14.نیش زنبور ژاکت زرد

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آن: مشابه سایر زنبورهاست. هنگامی که یک ژاکت زرد شما را نیش می زند، با نیش خود پوست شما را سوراخ می کند و سمی تزریق می کند که باعث درد ناگهانی می شود. پس از گزش، ممکن است برای چند ساعت ورم یا قرمزی اطراف محل نیش را نیز تجربه کنید. خستگی، خارش و گرمی اطراف محل تزریق نیز از علائم رایجی است که افراد پس از نیش تجربه می کنند.

علائمی که باید توجه داشته باشید: برخی علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرفه یا خس خس. مشکلات تنفسی یا بلع، یا گرفتگی در گلو؛ تغییرات در پوست شما، مانند کهیر؛ احساس سبکی سر یا سرگیجه یا از حال رفتن؛ یا استفراغ یا اسهال این علائم ممکن است نشان دهنده یک واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی باشد. اگر شما یا کسی که در نزدیکی شماست این علائم را نشان داد، فوراً به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

15. نیش عنکبوت گوشه نشین قهوه ای

تصاویرِ متداول‌ترین گزیدگی ها

شکل ظاهری آن: عنکبوت گوشه نشین قهوه ای یا عنکبوت ویولن حدود ۳ سانتی متر طول دارد و در قسمت بالایی پشت خود یک علامت ویولن شکل دارد. اغلب در آب و هوای گرم و خشک یافت می شود و ترجیح می دهد در مناطق دور از دسترس مانند زیرزمین، کمدها و اتاق زیر شیروانی بماند. این عنکبوت تهاجمی نیست، اما اگر به دام افتاده یا روی پوست نگه داشته شود، حمله خواهد کرد. هنگامی که عنکبوت گوشه نشین قهوه ای ای گاز می گیرد، اغلب بدون درد است؛ سپس پوست قرمز می شود، سفید می شود، تاول می زند و دردناک می شود. زهر عنکبوت منزوی قهوه ای معمولاً باعث آسیب بافتی موضعی می شود.

علائم قابل توجه: درد و خارش متوسط تا شدید در محل گزش معمولی است و معمولاً 2 تا 8 ساعت پس از گزیدگی رخ می دهد. عوارض نادر عبارتند از تب، بدن درد، تهوع، استفراغ، کم خونی همولیتیک، رابدومیولیز و نارسایی کلیه. این نیش ها در موارد نادر می توانند کشنده باشند. اگر شک دارید که توسط یک منزوی قهوه ای گاز گرفته شده اید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر می توانید، عنکبوت را برای شناسایی مثبت با خود بیاورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سحر IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 1
    سلام من برای کنترل حشراتی مثل ساس و کک و سوسکهای ریز بررسی کردم به یک دستگاهی به نام حشره کش تارپادام رسیدم نمیدونم از دوستان کسی از این دستگاه استفاده کرده و میدونه کاربردش چجوریه؟ آیا ممکنه از طریق شبیه سازی میزبان حشرات رو در تله برقی گرفتار کرد. ممنون میشم راهنمایی کنید
  • ارش ذکریا IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    با سلام احترام بسیار عالی اموزنده بود ممنون