سلامت نیوز : کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: پیشگیری از کم خونی و فقرآهن نوزادان باید در دوران بارداری مادر صورت گیرد.

مهندس امین امینی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: کم خونی در نوزادان با علائم زردی صورت و چشم، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، کم خوابی و بی‌قراری و مواردی دیگر از سن 15 ماهگی به بعد آغاز و ظاهر می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مسئله ژنتیک و وراثت یکی از علت‌های ایجاد کم خونی در نوزاد است، افزود: تغذیه نادرست، عدم تغذیه با شیر مادر و عدم تنوع غذایی غلات، گوشت و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه، از جمله مهمترین علت‌های ایجاد کم خونی و فقر آهن در نوزاد است.

امینی بیان کرد: عدم رعایت مسائل بهداشتی در مناطق غیربهداشتی برای افرادی که در محیط آلوده با عدم وجود آب سالم و دفع فضولات نادرست زندگی می‌کنند، باعث ایجاد بیماری‌های مختلف انگلی و اسهال و استفراغ و از بین رفتن ویتامین‌ها در بدن نوزاد می‌شود که درنهایت کم خونی را در نوزاد به وجود می‌آورد.

وی دیر شروع کردن غذای کمکی برای نوزاد، عادت‌های بد غذایی و نامناسب بودن تغذیه‌ای را از جمله دلایل دیگر ایجاد کم خونی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: تغذیه مادر در قبل از بارداری و دوران بارداری با مصرف اسید فولیک، قرص‌های آهن و ویتامینه و تغذیه و مصرف درست مواد غذایی گوشتی، لبنی، سبزیجات و حبوبات می‌تواند در ایجاد کم خونی مادر و نوزاد یک ساله به بعد جلوگیری کند.

کارشناس مسئول تغذیه علوم پزشکی استان کردستان به وجود دو نوع آهن گوشتی و گیاهی اشاره کرد و افزود: آهن موجود در منابع حیوانی و گوشتی در نوزاد و کودکی که مشکل جذب آهن را ندارد، 20 تا 25 درصد و در بعضی موارد نزدیک به 30 درصد از طریق روده کودک جذب می‌شود و مصرف و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه نوزاد و کودک کم خون بسیار مهم و ضروری است.

امینی ادامه داد: آهن گیاهی در منابع گیاهی و سبزیجات تیره به ویژه در اسفناج، جعفری، فلفل دلمه‌ای، وجود دارد که این منابع با قرار گرفتن در محیط اسیدی و مصرف آنها با لیمو ترش می‌تواند زیر10 درصد در نوزاد و کودک جذب شود.

وی به راه های پیشگیری از کم خونی و فقر آهن در افراد اشاره و بیان کرد: استفاده از مکمل های غذایی و دریافت قرص آهن برای مادران قبل از بارداری و در دوران بارداری، استفاده هفتگی دانش آموزان دختر سن بلوغ از قرص آهن و برای نوزادان 6 ماهه به بعد روزانه مصرف 20 تا 25 قطره آهن از مهمترین راه های پیشگیری از کم خونی و فقر آهن در افراد است.

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان آموزش تغذیه درست و سالم و مناسب و چگونگی رعایت بهداشت و مصرف تغذیه به مردم، اقدامات بهداشتی مانند فاصله گذاری بین بارداری های مادران، رعایت بهداشت محیط و غنی سازی مواد غذایی را از دیگر اقدامات راههای پیشگیری از کم خونی برشمرد.

وی در راستای غنی سازی مواد غذایی اظهار داشت: غنی سازی آرد مصرفی موجود در بازار با اسید فولیک برای تامین آهن بدن افراد جامعه، به مدت 3 سال در ایران و استان کردستان، از جمله اقدامات مثبت صورت گرفته در این راستا است.

امینی به اهمیت ویتامین‌ها در بدن برای تقویت استخوان بندی نوزادان اشاره کرد و افزود: وجود و مصرف مناسب و کافی ویتامین های D، آهن، روی، فسفر و مهمتر از همه کلسیم در بدن نوزاد، کودک، جوانان و حتی بزرگسالان و کهنسالان برای محکم شدن استخوان ها بسیار مهم و ضروری است.

وی تصریح کرد: منبع ویتامین‌های کلسیم و D در بدن قابل ساخت است و این مهم در شرایطی بوجود می‌آید که فرد در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار گرفته باشد.

وی بیان کرد: مصرف مناسب و به اندازه کافی کلسیم، تحرک و ورزش کافی در ساخت و تقویت استخوان نقش به سزایی دارد.

مهندس امینی با بیان این مطلب که بهترین منبع کلسیم شیر است، خاطرنشان کرد: روزانه مصرف الزامی 3 لیوان شیر در تمامی افراد و به ویژه مصرف 120 سی سی برای کودکان زیر 6 سال حائز اهمیت است.

امینی به مصرف روغن‌های گیاهی در کنار مواد غذایی کودکان تاکید کرد و یادآور شد: مصرف روغن کنجد، ماهی، تخم مرغ بویژه زرده تخم مرغ، بادام، پسته و گردو در تامین امگا 3 در بدن تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha