سلامت نیوز: رئیس سندیكای صنایع دارویی كشور گفت: بازار داخلی برخی داروهای تولید كشور اشباع شده است در عین حال شرایط برای صادرات دارو نیز فراهم نیست و صنایع دارویی واقعاً برای پیدا كردن بازار مشكل دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، نجفی در مراسم روز داروساز كه دیشب در انجمن داروسازان ایران برگزار شد، افزود: در زمان حاضر بیش از 10 تا 12 تشكل مرتبط به داروسازی در كشور داریم كه بعضا فعالیتهای مشترك، همسو و موازی دارند به همین علت از چند ماه پیش درصدد تشكیل یك موسسه برآمدیم كه با تجمیع این نهادها بتوانیم تصمیم گیری منسجم تری داشته باشیم. اساسنامه این موسسه تدوین شده و به زودی فعالیت آن آغاز می شود. هدف فعالیت این موسسه نیز ساماندهی مسائل و مشكلات حوزه دارویی كشور اعم از تولید، توزیع، واردات و صادرات است.

وی ادامه داد: طی سالهای بعد از انقلاب پیشرفتهای بزرگی در حوزه دارویی كشور صورت گرفته است علاوه بر افزایش چشمگیر تولید دارو در حوزه آموزش و علم و فناوری نیز توسعه زیادی داشته ایم و تعداد دانشكده های داروسازی از 4 دانشكده امروز به 15 دانشكده افزایش یافته است.

نجفی گفت: اما امروز هم با مشكلات زیادی مواجه هستیم كه حل آنها نیازمند تشكیل یك كارگروه است تا با طوفان فكری و همكاری افراد صاحبنظر بتوانیم مشكلات را حل كنیم كه البته باید از سوی وزارت بهداشت پیگیری شود، یكی از مشكلات این است كه ما شاهد كارخانه های متعدد و گاه كوچك فراوان در حوزه تولید دارو در كشور هستیم در حالی كه می توان با تجمیع آنها كارخانه های بزرگ دارویی تشكیل داد كه بتوانند وارد رقابت در بازار جهانی شوند.

رئیس سندیكای صنایع دارویی كشور ادامه داد:‌ در مورد فعالیت داروخانه های كشور نیز استراتژی های مختلفی وجود دارد كه فعالیت آنها را با مشكل مواجه كرده است، مسئله رتبه بندی و اقتصاد داروخانه ها هنوز حل نشده است و متأسفانه حوزه دارویی كشور آبستن حوادث نگران كننده ای در آینده نزدیك است اگر برنامه و استراتژی درستی برای حل آن دنبال نشود یقیناً دچار مشكل می شویم.

نجفی اضافه كرد: یكی از معضلات جدی در حوزه دارویی كشور این است كه برای تعداد قابل توجهی از داروهای تولید داخل، بازار داخل كشور اشباع شده است و از طرفی شرایط برای ورود این تولیدكنندگان به بازارهای بین المللی فراهم نشده است و تولیدكنندگان باید برای پیدا كردن مشتری توی سر خودشان می‌زنند.

احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: احساس می كنم با توجه به مشكلاتی كه در حوزه تعرفه خدمات داروسازان در داروخانه ها به وجود آمده است هویت داروسازی كشور خدشه دار شده است البته ما این مسئله را هم فرصت و هم تهدید می دانیم كه برای تبدیل این تهدید به فرصت از همه داروسازانی كه در داروخانه ها كار می كنند می خواهم با ظاهر آراسته و پوشیدن روپوش در داروخانه و اخلاق حسنه علم خود را در اختیار مردم قرار دهند و با ارائه خدمات مناسب به مردم این تفكر را كه داروخانه جزئی از نظام تشخیصی و درمانی كشور نیست اصلاح كنند.

رئیس سازمان غذا و داروی كشور ادامه داد: داروسازان در داروخانه ها در دسترس ترین گروه جامعه پزشكی برای مردم هستند و بدون منشی و معطلی مردم می توانند به خدمات علمی این گروه دسترسی داشته باشند.

وی گفت: هیچ كس بهتر از خود ما داروسازان نمی تواند این مشكلات را حل كند و لازم است كه همه ما با هماهنگی و یكپارچگی برای رفع این مشكلات همت كنیم.

عباس شفیعی، استاد پیشكسوت داروسازی كشور نیز در این مراسم گفت: مهمترین توصیه من به جامعه داروسازان كشور این است كه اخلاق را رعایت كنند در حالی كه ما متأسفانه شاهد برخی بی اخلاقی ها هستیم كه می تواند به هویت و حیثیت جامعه داروسازان كشور خدشه وارد كند.

وی افزود: داروخانه داران باید حامی صنعت دارویی كشور باشند نه اینكه به آن آسیب برسانند  همه ما اعضای یك جامعه هستیم و نباید برای كسب منابع مادی و دنیوی با بی اخلاقی حرمت و آخرت خود را خراب كنیم.

غلامحسین نیك نژاد، پیشكسوت داروسازی كشور و از معاونان سابق وزارت بهداشت كه اكنون معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی كشور است نیز در این مراسم گفت: در سالهای بعد از انقلاب با مشكلات و فراز و نشیبهای متعددی برای تأمین داروی مورد نیاز مردم مواجه شدیم اما هر وقت به مشكل برخورد می كردیم داروسازان كشور به داد ما می رسیدند و من اعلام می كنم كه داروسازان نقش خود را در سالهای بعد از انقلاب حتی بیش از حد انتظار ایفا كرده اند و بر عكس ما دولتمردادن بوده ایم كه همواره به این گروه خدوم توجه كافی نكرده ایم در حالی كه بسیاری از نوآوری ها و دستاورهای ملی حوزه سلامت كه از زبان وزرای بهداشت اعلام می شود مرهون تلاش و سختكوشی داروسازان كشور در عرصه های مختلف از جمله بایوتكنولوژی دارویی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha