دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 32415
سلامت نیوز : بسیاری از ما دردهای گردن و شانه را تجربه كرده‌ایم. گردن درد در اثر علت‌های مختلفی مثل فعالیت و كار، آسیب‌ها و برخی بیماری‌ها پدید می‌آید. اغلب گردن‌دردهایی كه در اثر فعالیت ایجاد می‌شوند، به علت حركات تكراری و طولانی مدت عضلات گردن، تاندون‌ها، لیگامان‌ها، استخوان یا مفاصل هستند. كشیدگی بیش از حد عضلات، آسیب لیگامان‌ها، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشكلات به شمار می‌روند. خمیده كردن سر به سمت جلو و انجام كارهای طولانی مثل مطالعه، كار، تماشای تلویزیون، مكالمه تلفنی و... بدون دقت و در وضعیت‌های بد بدن هم از علت‌های شایع گردن درد است.

استفاده از بالش‌های خیلی بزرگ و بلند، یا خیلی كوتاه، خوابیدن روی شكم در حالی كه گردن كاملا چرخیده یا پایین افتاده است، گذاشتن سر روی دست‌ها یا آرنج (اصطلاحا وضعیت متفكرانه) برای مدت زیاد، كار طولانی مدت در حالت ایستاده مثلا نقاشی سقف، یا ورزش‌های سنگین دست‌ها یا شانه‌ها و سایر كارهایی كه در سطحی بالاتر از بدن هستند و تمركز بیش از حد، باعث گردن درد می‌شوند.

فشار بیش از حد می‌تواند یك یا چند گروه از عضلاتی را كه سر، گردن و شانه‌ها را به هم مرتبط كرده‌اند، درگیركند و درد با سفتی و دردناكی عضلات ظاهر شود.
 
آسیب‌های مولد درد گردن:
ستون فقرات شامل استخوان‌هایی بسیار تخصص یافته (مهره‌ها)، دیسك‌های بین مهره‌ای، تاندون‌ها، عضلات و بسیاری از عناصر مهم دیگر است. آسیب هر یك از این عناصر می‌تواند موجب درد گردن شود. آسیب‌های خفیف می‌توانند در اثر مسافرت، سقوط از ارتفاع كم، یا حركات بیش از حد گردن پدید آیند. حركات تكانه‌ای شدید، مثل تكان‌های شدید سر و گردن ناشی از سوانح رانندگی و تصادفات، سقوط از ارتفاع زیاد، آسیب مستقیم به صورت، پشت، یا از بالا به سر، آسیب‌های ورزشی، ضایعات نفوذی مثلا ناشی از چاقو یا وارد شدن فشار خارجی به سر و گردن، مثل حالت خفه شدن هم می‌توانند باعث آزردگی شدید گردن شوند.

درد ناشی از آسیب معمولا شدید و ناگهانی است. همچنین كبودی و تورم نیز می‌توانند در مراحل اولیه ظاهر شوند.

از جمله عوارض حادی كه این افراد محتمل هستند می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
كشیدگی عضلات یا آسیب تاندون‌ها و لیگامان‌ها، شكستگی، جابه‌جایی استخوان‌ها كه حتی می‌تواند موجب آسیب نخاع شده و با علایم عصبی مثل فلج اندام‌ها، یا گزگز و... ظاهر شود. بی‌حركت كردن محل آسیب و گردن بیمار از مهم‌ترین نكاتی است كه باید به آن توجه كنیم. پارگی دیسك بین مهره‌ای (فتق دیسك) كه اغلب به عنوان جزیی از پدیده سالمند شدن ستون فقرات محسوب می‌شود هم از علل مهم گردن درد است.

این حالت می‌تواند با دردهای انتشاری به بازو و شانه‌ها همراه شود، یا باعث كاهش قدرت عضلانی گردد.
با افزایش سن، وضعیت حالت طبیعی ستون فقرات به هم خورده التهاب و تغییر شكل ظاهری مهره‌ها (اسپوندیلوز یا اصطلاحا آرتروز)، همچنین باریك شدن كانال نخاعی (استنوز كانال نخاعی) پدید می‌آید كه هر دو این حالت‌ها باعث گردن درد می‌شوند.

مننژیت و آنفلوانزا و برخی دیگر از عفونت‌ها هم از جمله علت‌های دیگر گردن‌درد هستند. علایم همراه در افتراق این مشكلات، كه در برخی موارد بسیار خطرناك هستند، از ارزش زیادی برخوردارند. بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصلی)، فیبرو میالژیا، یا اسپوندیلیت آنكیلوزان هم از علت‌های گردن درد هستند. كجی گردن (تورتیكولی) در اثر اسپاسم، كوتاهی و سفتی شدید عضلات یك طرف گردن، به وجود می‌آید و معمولا به خاطر مشكلات دیگری (غیر از بیماری‌های خود گردن) ایجاد شده است. این مشكل هم به‌طور اولیه و هم با فشار بر سایر ساختمان‌های گردن، ایجاد گردن درد می‌كند.

دردهای انتشاری و ارجاعی:
در برخی موارد درد یك نقطه دیگر مثل مفصل فكی یا بعضی از دردهای قلبی با گردن درد ظاهر می‌شود. تاریخچه بالینی، شرح حال و یافته‌های حین معاینه به تشخیص این علت‌ها كمك می‌كنند. به‌ندرت، تومورها، عفونت‌ها و همچنین اثرات جانبی برخی داروها نیز باعث گردن درد می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha