شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 32509
سلامت نیوز : كم‌كاری تیروئید از بیماری‌های شایع در زنان است و در زنان باردار بین 2 تا 3 در هر 1000 نفر رخ می‌دهد. این بیماری به علل متفاوتی رخ می‌دهد. یكی از این علل كه در برخی كشورهای فقیر شایع است، كمبود ید در مواد غذایی است كه اغلب به دلیل كمبود این ماده معدنی در خاك این مناطق است.

در سال‌های قبل از غنی‌سازی ید در این كشورها، با شمار زیادی از كودكان عقب‌مانده ذهنی روبه‌رو بودیم كه به دلیل كم‌كاری تیروئید در مادران آنها حین بارداری و كم‌كاری تیروئید در این كودكان رخ می‌داد.

خوشبختانه با افزودن ید به نمك طعام در این كشورها و همین طور افزودن ید به مولتی‌ویتامین‌های مخصوص دوران بارداری از میزان بروز این نوع از كم‌كاری تیروئید كاسته شد.

نوع دیگر كم‌كاری تیروئید به دلیل فعال شدن سیستم ایمنی فرد علیه غده تیروئید خودش به وجود می‌آید كه گاه علت بروز این حالت مبتلا شدن به بیماری‌های ویروسی خاص است.در هرحال علائم كم كاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی خستگی، یبوست، عدم تحمل سرما و افزایش وزن است.

از علائم دیگر می‌توان به ورم اندام‌ها و صورت، ریزش مو و خشكی پوست اشاره كرد. این علائم ممكن است در بسیاری از بیماری‌های دیگر دیده شود، پس برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز به انجام آزمایشات خاص هورمونی داریم. از طرفی چون در دوران بارداری تغییراتی در میزان طبیعی این آزمایش‌های هورمونی رخ می‌دهد، برای تشخیص، به فرد متخصص در این زمینه نیاز داریم.

اما اهمیت تشخیص و درمان بیماری كم‌كاری تیروئید چیست؟ طبق تحقیقات هورمون تیروئید نقش مهمی در رشد و نمو سیستم عصبی جنین دارد، به طوری كه حتی در فرزندان مادرانی كه كم‌كاری تیروئید مخفی دارند، نیز اختلالات رشد عصبی و كاهش شاخص هوش دیده شده است.

در كسانی كه كم‌كاری تیروئید شدید داشته‌اند، نازایی و سقط‌های مكرر رخ داده است بنابراین تشخیص بیماری و درمان آن بخصوص در زمان بارداری بسیار مهم است پس كسانی كه سابقه كم‌كاری تیروئید یا جراحی تیروئید یا درمان پركاری تیروئید با ید رادیواكتیو داشته‌اند، قبل از بارداری یا اوایل بارداری باید از نظر مشكلات تیروئید بررسی و آزمایش شوند و كسانی كه تحت درمان هستند هم طی بارداری و پس از زایمان از نظر كنترل این بیماری تحت نظر باشند زیرا در دوران بارداری نیاز به هورمون تیروئید افزایش می‌یابد و چه بسا كسانی كه قبل از بارداری ظاهرا مشكلی نداشته اند اما حین بارداری به دلیل افزایش نیاز بدنشان، با آزمایش متوجه بیماری ایشان می‌شویم.

از مشكلات دیگری كه حین بارداری برای افرادی كه دچار كم‌كاری تیروئید هستند رخ می‌دهد، زایمان زودرس، پاره شدن زودرس كیسه آب، فشارخون بارداری و كنده شدن جفت (دكولمان) را می‌توان نام برد كه هر یك خطراتی برای مادر و جنین دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha