دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 32633
سلامت نیوز : یک پرستار پژوهشگر گفت: نتایج یک بررسی در کشور بر روی 48 سالمند ساکن در آسایشگاه های شهر تهران نشان داد که تمرین های ورزشی تعادلی در پیشگیری از افتادن سالمندان سودمند است.

  زهرا صفوی بیات در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که چنانچه سالمندان برنامه ورزشی منظمی داشته باشند به رفع عدم تعادل، سقوط و افتادن آنها کمک می کند.

وی ادامه داد: افراد سالخورده به علت مسائل فیزیولوژیک بدن و نیز اختلالات حسی و مصرف داروها مستعد افتادن و سقوط هستند اما با برنامه ورزشی منظم می توان از عدم تعادل آنها جلوگیری کرد.

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی افزود: یک بررسی بر روی 48 سالمند از نوع کارآزمایی بالینی پیش و پس آزمون در سه گروه سنی 65 تا 70 سال، 71 تا 75 ال و بالاخره 76 تا 80 سال در 2 گروه سنی زن و مرد انجام شد.

صفوی بیات گفت: به این افراد تمرین های نعادلی به مدت یک ماه و 12 جلسه در هفته (3 روز هرجلسه 30 دقیقه) و سپس آزمون ارزیابی قابلیت حرکتی داده شد یافته ها نشان داد که از این 48 نفر 31 درصد با شاخص توده بدنی زیر 20 و 69درصد با شاخص توده بدنی 20 تا 25 بودند.

این پرستار پژوهشگر ادامه داد: 10درصد این افراد سابقه 2 بار افتادن را طی 6 ماه اخیر و 65 درصد آنها سابقه یکبار افتادن را در 6 ماه اخیر گزارش می کردند.

وی یادآور شد: این بررسی نشان داد که ورزش های تعادلی تاثیر مثبتی در حفظ وضع تعادل سالمندان و جلوگیری از افتادن و سقوط آنان دارد.

به گفته صفوی بیات، از این رو برای حفظ تعادل سالمندان اجرای حرکات و تمرین های ورزشی در آسایشگاه ها و حتی در سطح جامعه توصیه می شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha