خودارضایی در کودکان و نوجوانان یکی از رفتارهایی است که خانواده‌ها را به شدت نگران کرده و معمولا به دلیل برداشت غلط و اطلاعات نادرست در برخورد با این رفتار وادار به اقدامی نادرست و بعضا غیر قابل جبران می‌کند.

چرا نوجوانان خودارضایی می کنند؟

درک درست از رفتار کودک و برخورد مناسب با آنها نیازمند واکاوی و بررسی علل شکل گیری این رفتار غلط است. موضوعی که تنها با مراجعه به روان شناسان و اخذ مشاوره از آنها به دست می‌آید. دکتر«پروانه صفایی مقدم» روان شناس بالینی در گفت و گو با "سلامت نیوز" به بررسی دلایل خودارضایی در نوجوانان پرداخته‌ است.

بیشتر بدانید : علت خودارضایی در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

از چه سنینی این اقدام تنها به منظور کسب لذت جنسی انجام می‌شود؟

در نوجوانان تغییرات جسمی و روانی زیادی رخ می‌دهد که آن‌ها را آماده برقراری رابطه جنسی و انجام رفتار جنسی می‌کند در حالی که در جامعه امروزی معمولا نوجوانان تا سال‌ها پس از آغاز نوجوانی شرایط مناسبی برای ازدواج و برقراری رابطه سالم و جامعه‌پذیر را ندارند. بنابراین در این سنین آمادگی زیادی برای خودارضایی وجود دارد.

چه دلایلی در بروز این رفتار نقش دارد؟

تغییرات جسمی نوجوانان شامل تغییرات هورمونی می‌شود که برانگیختگی جنسی و قدرت جسمی آن‌ها را افزایش داده و آن‌ها را در برابر محرک‌های جنسی حساس می‌کند. به همراه این تغییرات جسمی نوجوانان به دلیل تمایل به جنس مخالف به خیال‌پردازی‌های جنسی پرداخته و با آن‌ها به خودارضایی می‌پردازند.

همچنین نوجوانان تمایل بیشتری به انجام کارهای پرهیجان و خلاف هنجار دارند و این روحیه طغیان‌گری باعث می‌شود با استفاده از پورنوگرافی به صورت پنهانی هم از لذت جنسی این کار بهره ببرند و هم از هیجان آن استفاده کنند.

عوامل محیطی چه نقشی دارند؟

محرک‌های محیطی مانند جنس مخالفی که در محیط زندگی نوجوان زندگی می‌کند از لحاظ جنسی جذاب است و محصولات رسانه‌ای مانند فیلم‌های پورن و یا حتی فیلم‌ها و سریال‌های عادی برای نوجوانانی که دچار تغییرات جسمی خاصی هستند بیشتر تحریک‌کننده باشند.

بیشتر بدانید : عوارض خودارضایی در پسران نوجوان

آیا خودارضایی ناشی از وجود یک اختلال و مشکل روحی در نوجوان است؟

در نوجوانان نیز مانند کودکان خودارضایی نقش تخلیه و تسکین فشار روانی را ایفا می‌کند و ممکن است نشانه‌ای از آن باشد که نوجوان یا در محیطی پرفشار زندگی می‌کند و یا روش دیگری برای مدیریت استرس و احساسات منفی خود نمی‌داند.

در ضمن احساس گناه منتقل شده به نوجوان از طرف عقاید جامعه در پی این رفتار باعث می‌شود که او پس از خودارضایی با احساس گناهی روبرو شود که راهی به جز خودراضایی برای رفع آن نمی‌شناسد و این منجر به یک چرخه معیوب می‌شود.

این رفتار چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

یکی از عوارض خود ارضایی بیش از حد، ضعف اعصاب و کم شدن قدرت تحمل در برابر مسائل است. فرد ی که زیاد خودارضایی میکند نسبت به کوچک‏ترین محرک محیطی حساس است، بی حوصله و زود رنج است و سریعاً از کوره در می ‏رود، به نور زیاد، صدا، رفت و آمد و… حساسیت فوق‏ العاده دارد. این اعصاب ضعیفی دارند و خیلی زود در برابر مسائل واکنش نشان داده و پرخاشگری می کنند.

در اثر خودارضایی زیاد و تحریک زیاد هیپوتالاموس آسیب می‏بیند و به دلیل این آسیب ها مغز و مراکز حساس دیگر دچار کاهش جریان می‏ شوند. خودارضایی ‏های مکرر، سبب ضعف قوای شهوانی و بی رمق و بی جان شدن و اختلال مرکز عصبی و ضعف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha