چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 33534
سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تأسیس150 داروخانه جدید طی 6 ماه آینده در استان تهران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سلام‌زاده در نخستین نشست سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که امروز در جمع خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت حق فنی در داروخانه‌های زیر پوشش این دانشگاه اظهار داشت: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر 1450 داروخانه در سطح تهران را پوشش می‌دهد و در این راستا با گرفتن مجوزهای لازم تا 6 ماه آینده 150 داروخانه جدید بر اساس نیازسنجی‌های به عمل آمده تأسیس خواهد شد.

وی افزود: در این راستا معاونت غذا داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالغ بر 300 مرکز ترک اعتیاد، بیش از 30 شرکت توزیع کننده دارو، 5 هزار بیمار مصرف کننده ضد درد مواد مخدر و 4 هزار دریافت کننده داروهای ام اس را تحت کنترل و پوشش دارد.

سلام‌زاده ادامه داد: در این راستا 900 کارخانه تولید کننده مواد آشامیدنی و 90 کارخانه آرایشی نیز تحت پوشش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

وی بیان داشت: در این راستا نظارت بر شرکت‌های وارد کننده و صادر کننده که گواهینامه‌های دارویی نیز دارند با نمونه‌برداری و گرفتن آزمایش تمام آنان تحت کنترل هستند و در این راستا حداقل در سال 3 بار نیز از کارخانجات غذایی نمونه‌برداری می‌کنیم تا محصولات آنان بر اساس استاندارد تولید شود.

وی در ادامه به مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اشاره کرد و افزود: این مرکز در اردیبهشت سال جاری افتتاح شد و در حال حاضر در منطقه و حتی دنیا در زمینه پاسخگویی می‌تواند در رتبه‌های بالا قرار گیرد.

سلام‌زاده تصریح کرد: در 4 ماه اخیر 160 هزار تماس در زمینه اطلاعات دارویی به این مرکز انجام شده است و در مجموع این مرکز با 50 کارشناس داروساز به صورت شبانه‌روزی ماهانه پاسخگوی 13 هزار تماس در زمینه ارائه اطلاعات دارویی است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر مشکلات داروخانه طالقانی نیز گفت: داروخانه طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران است و این دانشگاه باید در این زمینه در بحث‌های حق فنی این داروخانه نظارت داشته باشد تا بر اساس قانونی که در وزارت بهداشت تأسیس شده است حق فنی دریافت شود و در مجموع حق فنی برای امسال تصویب نشده است و حق فنی داروخانه از سال گذشته همان 500 تومان است.

سلام‌زاده در بحث گرانفروشی در داروخانه‌ها نیز عنوان داشت که این موارد را نیز با تعزیرات باید هماهنگی و پیگیری کرد ولی به دلیل اینکه متأسفانه اگر دارویی ارزان شود و داروخانه به همان قیمت گذشته بخواهد دارو را بفروشد این موارد هنوز مباحث قانونی مشخصی ندارد ولی در مجموع این موارد در حوزه گرانفروشی است و داروخانه‌ها باید براساس فاکتورهای موجود عمل کنند.

در ادامه این نشست حسن ابوالقاسمی، سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگاران از جمله اینکه آموزش به زبان انگلیسی برای دانشجویان خارحی به چه صورت است و مشکلات بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در مباحث نظارتی به چه صورت عمل می‌شود اظهار داشت: بر اساس قانون و دستورالعمل شورای عالی فرهنگی پذیرش دانشجوی خارجی می‌تواند انجام شود و بر این اساس زبان انگلیسی نیز می تواند زبان تدرین در مراکز پذیرش این دانشجویان باشد.

ابوالقاسمی ادامه داد: البته دانشجوی خارجی تنها افراد مو زرد اروپایی نیستند بلکه همین کشورهای منطقه و جهان اسلام بسیار به آموزش‌های ما احتیاج دارند و البته ما از کشورهای اروپایی نیز برای پذیرش دانشجو درخواست داریم ولی واحدهای بین المللمان بیشتر باید برای پذیرش و آموزش دانشجو در منطقه و جهان اسلام اقدام کند.

احمدرضا فرسار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر وضعیت گوشت‌های حمل شده توسط برخی ماشین‌های غیر استاندارد و چگونگی نظارت بر آنان گفت: نظارت بر بهداشت محیط بر عهده مااست اما نظارت بر گوشتهای خام به عهده دامپزشکی است و نظارت بر مواد بسته بندی شده و کارخانه ها نیز به عهده معاونت غذا و داروی دانشگاه است.

صفوی نائینی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حوزه‌های آموزشی و تأسیس رشته ژورنالیسم پزشکی نیز عنوان داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تمام تلاش خود را برای ارتقا مقاطع تکمیلی می‌کند تا در زمان خاصی بتوانیم حتی مقطع کاردانی را در این دانشگاه حذف کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه با همکاری 300 تا 400 نفر از اعضای هیئت علمی مبحث اصلاح دروس و آموزش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی شده است افزود: در این راستا در طول 4 سال گذشته با کار کارشناسی در این دانشگاه و بررسی دانشگاه‌های کشورهای دیگر دنیا در زمینه ایجاد رشته‌های جدید از جمله رشته ژورنالیسم پزشکی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: رشد مقاطع تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه توسعه چهارم 18.2 درصد بود ولی در حال حاضر این رشد 32 درصد است که بیش از 9 هزار دانشجو نیز این دانشگاه دارد رسیده است.

*وزارت بهداشت مجوز بدهد رشته ژورنالیسم پزشکی را راه‌اندازی می‌ کنیم

وی گفت: ایجاد رشته‌های جدیدی مانند ژورنالیسم پزشکی که سابقه قبلی ندارند با یکسری بررسی‌های طولانی پس از تایید وزارت بهداشت و بررسی این رشته‌ها در کشورهای دیگر باید تصویب شود ولی در مجموع این دانشگاه به همراه دانشگاه‌های تهران و شیراز به محض ارائه مجوز وزارت بهداشت آمادگی تأسیس رشته ژورنالیسم پزشکی را دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر در قبولی‌های امتحانات ملی و المپیادها در رتبه‌های بالای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارند به طوری که در آزمون المپیاد سال 89 - 88 این دانشگاه رتبه نخست در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را کسب کرد که تمام این موارد بر اساس آمار وزارت بهداشت است.

وی به قبولی 95 تا 100 درصدی دانشجویان در امتحانات داروسازی، قبولی 100 درصدی در دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: در بعدهای تخصصی اورولوژی نیز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه‌های نخست دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارند.

در ادامه این نشست حسن ابوالقاسمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز عنوان داشت: یکی از مواردی که از بنده بسیار سؤال می‌شود و تماس نیز در این مسئله با بنده دارند مسئله پذیرش دانشجوی غیر کنکوری است که بنده اعلام می‌کنم این دانشگاه هیچ وقت پذیرش دانشجوی غیر کنکوری ندارد.

وی همچنین گفت: به شهرداری‌ها نیز به عنوان یک فرصت می‌توان در زمینه بهداشت و سلامت مردم استفاده کرد به طوری که در حال حاضر شورای سلامت محلات که توسط شهرداری‌ها تشکیل شده است می‌‌تواند با هماهنگی دانشگاه کارهای بسیار مهمی انجام دهد ولی این فعالیت‌ها نباید به صورت ایزوله انجام شود زیرا نتیجه خیلی خوبی نخواهد داشت.

ابوالقاسمی در تشریح مرکز تحقیقات چشم این دانشگاه که به تازگی با سازمان بهداشت جهانی فعالیت خود را آغاز کرده است نیز اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقریبا بهترین مرکز در این زمینه در کشور است و واقعا شایسته بود که این مرکز نیز مانند مرکز تحقیقات سل این دانشگاه که با سازمان بهداشت جهانی همکاری کند.

وی بیان داشت: در زمینه رتبه پژوهشی نیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این  رتبه دوم تحقیقات را در کشور در بین دانشگاه های علوم پزشکی کسب کرده است.

ابوالقاسمی در ادامه پاسخ به پرسش به خبرنگاران در زمینه تأمین هزینه‌ها نیز افزود: منابع موجود و هزینه‌ها مسئله بسیار مهمی است ما باید ظرفیت خیریه‌ها را بیشتر و فعال‌تر کنیم و فقط نباید به یک منبع درآمد فکر کنیم و باید منابع متعددی داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش جذب منابع دولتی بر اساس ظرفیت دانشگاه حتما باید فعال‌تر شود زیرا 70 تا 80 درصد پوشش خدماتی استان تهران بر عهده این دانشگاه است.
 
وی به ماده 32 قانون خدمات کشوری نیز اشاره کرد و گفت: هنوز دستورالعملی در زمینه تمام وقتی اساتید ابلاغ نشده است ولی در حاضر تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه برای استخدام باید تمام وقت فعالیت کنند.

ابوالقاسمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت نظارت بر بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز گفت: بیمارستان تأمین اجتماعی نیز باید نظارت شوند ولی در مجموع این بیمارستان ها خدمات خوبی ارائه می‌کنند.
 
وی افزود: ارجاع بیمار به مطب نباید به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود زیرا مطب‌ها برای بیماران مفید هستند زیرا در این مراکز پزشکان بهتر در دسترس هستند و یک پزشک برای پیگیری بیشتر می‌تواند بیمار خود را به مطب ارجاع دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم نیز راغب هستند مشکل خود را توسط پزشک در مطب حل کنند  که بر اساس تعرفه دولتی یا نظام پزشکی انجام می‌شود ولی اگر در زمینه‌های اعمال جراحی رقم‌های زیادی از مردم گرفته شود این یک اجحاف است ولی در مجموع باید به مطب ها نگاه مثبتی داشت.

ابوالقاسمی در ادامه پرسش خبرنگاران تصریح کرد: در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اگر سه هزار میلیارد تومان مربوطه را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهند مبحث پیشگیری نیز حتما حل می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر مشکلات تیم پیوند کبد بیمارستان طالقانی نیز گفت: در بررسی ها و بازدیدی که از بیمارستان داشتم حساب ویژه‌ای برای این حوزه لحاظ شده است که امیدوارم مشکلات پیوند کبد در این بیمارستان برطرف شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که همچنان مشکلات این بیمارستان در حوزه پیوند کبد پابرجا باشد بررسی بیشتری صورت خواهد پذیرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha