یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 33592
سلامت نیوز: استفاده از كفش های نوك باریك و پاشنه بلند به دلیل فشاری كه به پا وارد می سازد سبب ایجاد زخم در ناحیه پا می شود.
 
دكتر سید محسن خوش نیت فوق تخصص غدد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینكه در افراد دیابتی مراقبت های مناسب از پا از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: در صورت رعایت نكردن بهداشت پا ، قارچ ها در آن ناحیه رشد كرده و در صورت درمان نشدن به موقع سبب رشد باكتری ها شده كه این میكروب ها عوارضی وخیم تر از قارچ در پا ایجاد می‌كنند.

نحوه شست و شوی پا در افراد دیابتی

وی در ادامه بر شست و شوی روزانه پا با ‌آب گرم تاكید كرد و افزود: افراد دیابتی به  علت بی حسی در ناحیه پا، ممكن است از شست و شو با آب داغ لذت ببرند، ولی به دلیل حس كم این ناحیه، استفاده از آب داغ در این افراد ممنوع است زیرا ممكن است منجر به ایجاد تاول و زخم شود.

دكتر خوش نیت به افراد دیابتی توصیه كرد قبل از شستن پاها دمای آب را با آرنج خود احساس كنند سپس پا را با آب و صابون بشویندو بهتر است صابون حاوی مواد نرم كننده باشد.

وی استفاده از صابون گلسیرینه را بهترین نوع صابون برای شست و شوی پای افراد دیابتی دانست و افزود: باید پس از شستن پا توجه شود تا حتما ناحیه پا بخصوص لای انگلشتان به خوبی خشك شود.

كفش مناسب پای دیابتی

دكتر خوش نیت خاطرنشان كرد: افراد دیابتی در پوشیدن كفش های نوك باریك جدا اجتناب ورزند.

وی در ادامه با اشاره به اینكه 15 درصد عفونت های پا،؛ در دیابتی ها به استخوان می رسد در مورد انتخاب كفش به افراد دیابتی توصیه كرد بهترین نوع كفش، كفش چرمی است كه دارای كفه طبی بوده و به خوبی تمام پا را بگیرد.

وی یادآور شد: كفش های روباز، جلو باز و یا پشت باز به هیچ عنوان مناسب نیستند همچنین استفاده از كفش های پاشنه بلند و نوك باریك به دلیل فشاری كه بر پا وارد می‌كند سبب ایجاد زخم در پا می شوند.

مراقبت از پا در منزل

این فوق تخصص غدد در ادامه افزود: افراد دیابتی باید حتما در منزل از دمپایی استفاده كنند و هر روز كف پای خود را با آینه به دقت بررسی كنند و در صورت مشكل در بینایی ، از اطرفیان خود برای این كار كمك بگیرند و در صورت بروز هر نوع زخم پا، سریعاً به پزشك معالج خود مراجعه كنند.

خوش نیت گفت: افراد دیابتی ناخن های خود را از ته نگیرند و مراقب باشند هنگام گرفتن كناره ناخن ها، پوست پا آسیب نبیند.

وی در پایان یادآور شد: افراد دیابتی هر روز جوراب خود را عوض كنند و در فصل گرما از جوراب نخی و در سرما از جوراب پشمی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha