سلامت نیوز: معاون غذای سازمان غذا و دارو گفت: پس از سونامی ژاپن و نشت رادیواکتیو در این کشور هیچ نوع ماده غذایی از جمله چای و برنج از این کشور به ایران وارد نشد، در مورد برنج‌های وارداتی هم نه تنها در برنج‌های مجوزدار بلکه در برنج‌های قاچاق نیز هیچ نوع آلودگی تاکنون شناسایی نشده است.

بهروز جنت در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به این پرسش که با وجود نشت مواد رادیواکتیو در برخی مناطق ژاپن و اعلام آلودگی مواد غذایی از جمله چای و برنج در این کشور به مواد رادیواکتیو آیا مواد غذایی وارداتی از این کشور داریم و اگر هست چگونه کنترل می‌شود، توضیح داد: با توجه به اهمیت و حساسیتی که در این زمینه وجود دارد هر نوع ماده غذایی و آرایشی و بهداشتی وارداتی از ژاپن علاوه بر وزارت بهداشت توسط سازمان انرژی اتمی هم کنترل می‌شود و گمرگ نیز بدون مجوز و تأیید سلامت این مواد توسط این نهادها اجازه ورود قانونی و رسمی این کالاها را به کشور نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این نظارت دقیق توسط 3 دستگاه اجرایی کشور از پارسال و بعد از واقعه سونامی در کشور ژاپن با دقت در حال انجام است ضمن اینکه به طور کلی ما هیچ نوع  مواد غذایی وارداتی اعم از برنج و چای از ژاپن نداریم و فقط مواد اولیه برخی لوازم آرایشی به صورت قانونی از ژاپن به کشور وارد می‌شود که کنترلهای دقیق در مورد آنها انجام می‌شود.

جنت گفت: شایعاتی که در مورد واردات چای از ژاپن وجود دارد نیز بی اساس است، یک نوع چای داخلی در کشور تولید می‌شود و کارخانه آن هم در شمال است که از نظر شکل و مکانیزم شبیه چای سبز چینی یا ژاپنی است اما این چای داخلی است و هیچ ربطی به ژاپن ندارد.

معاون امور غذای سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش فارس که موضوع برنج‌های آلوده وارداتی که دو سال پیش مطرح و از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد به کجا رسید، نیز گفت: موضع وزارت بهداشت کماکان همان موضع قبلی است و ما هیچ موردی از برنج وارداتی آلوده که به صورت رسمی و قانونی وارد و توزیع شود نداریم و این مسئله را موسسه استاندارد نیز در بررسی بعدی تأیید و اعلام کرد.

جنت در پاسخ به این پرسش فارس که ممکن است برنج‌های قاچاق آلوده در بازار داشته باشیم نیز گفت: کنترل  و نظارت بر کالاهای قاچاق به عهده وزارت بهداشت نیست و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در این زمینه اظهار نظر کند و ما نمی‌توانیم با اطمینان در این مورد نظر بدهیم.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که بالاخره وزارت بهداشت در بازار نمونه برداری می‌کند و ستاد مبارزه با قاچاق نیز آزمایشگاهی برای کنترل ندارد، وزارت بهداشت در این زمینه نمی خواهد کنترلی داشته باشد گفت: در نمونه برداری‌هایی که تاکنون وزارت بهداشت در بازار انجام داده است تاکنون هیچ موردی از برنج آلوده ( به آرسنیک یا فلزات سنگین) شناسایی نشده است هر مورد مشکوکی هم که به وزارت بهداشت اعلام شود بررسی و آزمایش می‌کنیم.

جنت افزود: هر جا که تخلف و آلودگی ببینیم سریعاً با آن برخورد می‌کنیم، کالاهای آلوده جمع آوری می‌شوند و به مردم نیز اطلاع رسانی می‌کنیم اما تاکنون هیچ نوع برنج آلوده ای را اعم از مجوز دارد و قاچاق در بازار شناسایی نکرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha