امروزه بیماری­‌هایی همچون مشکلات قلب و عروق یک بیماری شایع در بین افراد است که راهکارهای زیادی برای آن وجود دارد. یکی از راه‌­های تضمینی که برای مشکلات قلب و عروق بسیار مناسب است، ورزش کردن با دستگاه است. دستگاه‌­هایی که بالاتر از دیگر تجهیزات ورزشی قرار می­گیرند، دوچرخه ثابت و تردمیل هستند که این دو دستگاه برای بیماری‌ها و مشکلات قلبی بسیار مناسب هستند. استفاده از وسایل ورزشی همچون دوچرخه ثابت، یکی از روش‌های بسیار رایج در ورزش‌های هوازی است.

آشنایی با کاربردهای وسایل ورزشی همچون دوچرخه ثابت و تردمیل

دوچرخه ثابت مانند سایر دستگاه و تجهیزات ورزشی، یکی از انواع دستگاه ورزشی خانگی محسوب می‌شود که با توجه به ابعاد آن به‌راحتی در هر مکانی از منزل نصب‌شده و محدودیت سنی نداشته و افراد با سنین مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. بسیاری از افراد به دلیل مشغله­‌های کاری، محیط آرام خانه و تنهایی ورزش کردن را بر محیط شلوغ باشگاه‌های ورزشی ترجیح می‌دهند و این دستگاه برای این افراد بسیار مناسب است. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از تجهیزات و وسایل ورزشی که در خانه مورداستفاده قرار می­گیرد آشنا کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آشنایی با دوچرخه ثابت و تردمیل خانگی

دوچرخه­‌ ثابت که به‌عنوان exercise bicycles نیز معروف هستند وسیله ورزشی هستند که همانند دوچرخه معمولی، دارای زین، رکاب و دسته و برخی از آن‌ها دارای فرمان هستند اما تفاوت آن با دوچرخه­‌های معمولی این است که این دوچرخه ثابت است و از آن به‌عنوان یک تجهیزات ورزشی استفاده می‌شود نه یک وسیله جابجایی. همان‌طور که گفتیم یکی از ورزش­‌های هوازی استفاده ازاین‌گونه دوچرخه‌ها است که در مقایسه با راه‌رفتن عادی و حتی تند راه رفتن، ویژگی جداگانه­‌ای ندارد و حتی به نسبت کمتری، ظرفیت هوازی را افزایش می‌دهد. این‌گونه دوچرخه‌­ها انواع متفاوتی دارند و کار با آن نیز بسیار آسان است که در ادامه مقاله به بررسی آن می­‌پردازیم.

دوچرخه ثابت

نحوه کار با دوچرخه ثابت

برای استفاده از دوچرخه ثابت سه حالت متفاوت وجود دارد که افراد طبق تجربه یا ویژگی بدنی می‌­توانند از سه حالت متفاوت آن بهره‌مند شوند:

نوع اول:

در حالت اول استفاده از این دوچرخه بدین گونه است که ابتدا دست‌­های خود بر روی فرمان دوچرخه قرار دهید و روی صندلی بنشینید. قسمت ران­‌های خود را به سمت جلویی دوچرخه خم‌ کنید. در این حین دقت کنید که نباید کمرتان خم شود و باید صاف نگه‌دارید. همچنین در این حین شانه­‌ها و گردن‌تان نیز باید ثابت بماند و تکان نخورد.

نوع دوم:

در حالت دوم نیز همانند حالت اول بر روی دوچرخه یا تردمیل خانگی قرار گیرید ولی در این حالت عضلات باسن و پشتی خود را درگیر کنید. برای این کار کمی از روی صندلی فاصله بگیرید و بلند شوید و در هنگام رکاب زدن نزدیک شدن باسن و عضلات پشتی خود را به صندلی حس کنید.

نوع سوم:

حالت سوم در استفاده ازاین‌گونه دوچرخه‌­ها بدین گونه است که باید دست­‌ها را در قسمت انتهایی فرمان قرار دهید و عضلات باسن و پشتی خود را درگیر کنید. در این حالت باسن در قسمت پشتی صندلی قرار می­گیرد و کمرتان باید به‌طور کامل صاف باشد. توجه داشته باشید که در انجام این حرکات هیچ‌گونه ناراحتی در ناحیه کمر و یا باسن نباید احساس کنید.

آشنایی با مبل ماساژ و صندلی ماساژور

یکی‌دیگر از دستگاه‌هایی که امروزه از طریق فناوری‌های جدید وارد بازار شده است، مبل و صندلی ماساژور است. این وسیله جنبه سلامتی و درمانی بسیاری دارد. بهترین نوع این‌گونه صندلی­‌ها، نوع برقی آن هستند زیرا مبل و صندلی ماساژور برقی کل بدن را در یک بازه زمانی معین ماساژ می­دهد. ابعادی که این‌گونه مبل یا صندلی­‌ها دارند بستگی به نوع آن دارد و معمولاً به‌ اندازه یک مبل دونفره فضا را اشغال می­کند. بدنه این مبل‌ها بر روی یک شاسی فلزی سوار است که بر روی این شاسی یک‌لایه پلاستیکی پوشیده است. همین امر موجب استحکام بالای این مبل شده و در هنگام نشستن بر روی آن تعادل را به‌خوبی احساس خواهید کرد. از دیگر ویژگی‌های خارق­‌العاده این‌گونه صندلی‌ها این است که در قسمت چپ و راست آن دو بازویی قرار دارد که می‌­توان از این طریق دستگاه را جدا کرد و به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرد و این امر موجب می­شود تا حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن به‌راحتی صورت گیرد.

صندلی ماساژور

عملکرد و ویژگی مبل و صندلی ماساژور

مبل ماساژ با برق کار می­کند و اساس کار آن بدین‌ صورت است که با کیسه‌­های هوای درون آن و همچنین غلتک­‌های مختلف تعبیه‌شده درون آن، یک ماساژ فوق­العاده را تجربه خواهید کرد. کیسه‌­های هوای تعبیه‌ شده درون آن معمولاً در نواحی دست‌ها و شانه‌­ها و همچنین پا فشار منظمی را بر بدن تنظیم می­کند و غلتک‌­های دستگاه در ناحیه پشت و کمر و پاها فشار عمیق‌­تری را به ماهیچه­‌های بدن می­‌رساند. صندلی ماساژ با دقت بسیار بالا ماساژهای متعددی را همچون ماساژ سوئدی، شیاتسو و ... را شبیه‌سازی می­کند.

ویژگی‌­های مهم این مبل و صندلی به‌طورکلی به شرح زیر هست:

  • سبک‌های ماساژ، تکنیک‌های مختلف
  • ارائه انواع ماساژ 3D و 4D
  • پخش موسیقی
  • سیستم گرمادهی و ارتعاش باکیفیت
  • متریال و طراحی بی‌نظیر
  • دارا بودن سیستم تشخیص نقاط فشار در طب سنتی جهت ایجاد آرامش و از بین بردن اضطراب
  • مسیر ماساژ L یا S شکل
  • قابلیت تنظیم برای قد فرد
  • قابلیت تغییر زاویه‌ی ناحیه‌ی پا و کمر
  • کیسه هوا و رولینگ در ناحیه کف پا

راهنمای استفاده از تردمیل

تردمیل نیز یکی از وسایل ورزشی محبوب در بین افراد هست که در انواع تردمیل خانگی و ثابت و همچنین متحرک در بازار وجود دارد. با این وسیله افراد می‌توانند با کمترین فضای ممکن و حتی در منزل هم امکان دویدن داشته باشند. بیشتر مدل‌های تردمیل دارای موتور قوی می‌باشند که غلتک‌هایی که در دو طرف صفحات قرار دارد را در کمترین زمان و به‌راحتی به حرکت درمی‌آورد. برخی از مدل‌های این دستگاه نیز ساده‌­تر هستند که فاقد موتور بوده و تنها با نیرو و حرکت دونده بر روی غلتک‌ها، حرکت می‌کند. این دستگاه ورزشی امروزه پیشرفت بسیار زیادی کرده است و امکانات و قابلیت‌­های خود را برای افزایش محبوبیت در میان ورزشکاران افزایش داده است. این قابلیت‌­ها شامل تنظیم کردن قدرت موتور دستگاه، سرعت عملکرد آن، شیب صفحه دو و صفحه‌نمایشگر دیجیتالی مقدار ضربان قلب، مسافت طی شده در طول ورزش کردن، میزان کالری و زمان و سرعت دویدن را به نمایش می‌گذارد.

تردمیل

نکات استفاده از تردمیل

برای استفاده ازاین‌ گونه دستگاه بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید که در کیفیت عملکردتان نیز تأثیر می­‌گذارد.

  • هنگام استفاده از این تردمل باید از کفش اسپرت استفاده کنید.
  • باید هنگام روشن بودن تردمیل از آن پیاده نشوید.
  • اگر هنگام استفاده از دستگاه تردمیل احساس سرگیجه کنید باید از دویدن روی آن خودداری کنید.
  • برای اینکه هنگام دویدن روی دستگاه دچار آسیب جدی نشوید از گرفتن دستگیره‌ها خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

امروزه استفاده از دستگاه و تجهیزات ورزشی برای سلامت و تندرستی امری بسیار ضروری است. در فروشگاه رزان کالا انواعی از تجهیزات ورزشی همچون تردمیل، دوچرخه ثابت، ماشین شارژی و ... در بهترین کیفیت وجود دارد که افراد به‌راحتی بتوانند آن را تهیه کنند. استفاده از این نوع وسایل ورزشی در بهبود عملکرد قلبی و سلامت شما تأثیر می­گذارد و این وسایل ورزشی را نیز می­توانید در مکان‌های کوچک و حتی در منزل استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha