چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: 338208

جمعی از فعالان و کارشناسان محیط زیست کشور در نامه ای به رهبر انقلاب ضمن تاکید بر:«قابلیت‏ها و محدودیت‏های طبیعی این منطقه مهم زیستی در برنامه ‏ریزی و اجرای هر گونه طرح اقتصادی و توسعه ‏ای» از ایشان خواستند دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر فرمایند.

درخواست کارشناسان محیط زیست از رهبر انقلاب برای دستور مستقیم توقف پتروشیمی میانکاله

جمعی از فعالان و کارشناسان محیط زیست کشور در نامه ای به رهبر انقلاب ضمن تاکید بر:«قابلیت‏ها و محدودیت‏های طبیعی این منطقه مهم زیستی در برنامه ‏ریزی و اجرای هر گونه طرح اقتصادی و توسعه ‏ای» از ایشان خواستند دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر فرمایند.

به گزارش سلامت نیوز در متن این نامه که در اختیار سلامت نیوز قرار گرفت این کارشناسان با بیان اینکه : «در حالی که بیش از 90 پروژه پتروشیمی ناتمام در کشور به حال خود رها شده و 40 مورد از مجوزهای احداث آن به دولت قبل برمی‏گردد، متاسفانه در واپسین روزهای اسفند سال گذشته در اقدامی عجولانه و با استفاده از سکوت خبری نوروز 1401 کلنگ پروژه‏ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی مازندران (پتروشیمی میانکاله) در مرتع حسین آباد واقع در ذخیره‏گاه جهانی زیست‏کره میانکاله بر زمین زده شد.»تاکید کرده اند :«هدف پروژه احداث واحد GTP به منظور تولید پروپیلن در واحدهای دیگر است در حالیکه حجم انبوهی از این ماده اولیه هم اکنون در انبارهای کشور بلااستفاده باقی مانده است. »

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید :

بسمه تعالی

محضر مبارک مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّ ظله‌العالی

با عرض سلام و احترام

ابلاغ سیاست‏های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط حضرتعالی در سال 1394 بارقه امید را در دل تمام دوستداران این آب و خاک برافروخت که نگاه جامع عالی‏ترین مقام کشور به محیط زیست و الزام کلیه قوا به رعایت سیاست‏ های حافظ آن بی‏ تردید به حفاظت و صیانت مبتنی بر دانش و خرد از منابع ارزشمند طبیعی کشور خواهد انجامید و مانع قدرتمندی در برابر دست اندازی‏ها و زیاده خواهی‏ها ایجاد خواهد شد.

یکی از تأثیرات این پروژه آسیب به حیات گیاهی و جانوری آن است که از جمله ملموس ترین تبعات آن تغییر مسیر پرندگان مهاجر به دلیل تغییر شرایط اکوسیستم و از بین رفتن منابع غذایی آنها خواهد بود.

لیکن مصائبی که در سال‏های اخیر بر سر محیط زیست بی‏ دفاع کشور آمده است نشان می‏دهد همچنان که کشور در حوزه‏ های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در معرض تهدیدات و دسیسه چینی ‏های متفاوت قرار دارد در زمینه محیط زیست نیز بی‏ دفاع تر و مظلوم تر از سایر بخش‏ها آماج آسیب‏ های متعدد است.

دردناک ترین بخش ماجرا این است که زخم‏هایی که شاهد رشد بی ‏رویه آنها بر پیکر محیط زیست کشور هستیم در مواردی نه از سوی دشمن نقشه پرداز خارجی بلکه از سوی فرزندان ناآگاه این سرزمین و به قصد خدمت وارد می‏شوند.

در سال‏های اخیر شرایط اقتصادی ایجاد شده حاصل از تحریم‏ های ظالمانه و جنگ اقتصادی همه جانبه‏ای که بر کشور تحمیل شده نیز دستاویزی برای دست اندازی بی‏رحمانه به محیط زیست به نام تلاش در جهت ایجاد اشتغال و درآمد گشته است. در حالی که همچنان که حضرتعالی مستحضر هستید تداوم رشد و شکوفایی اقتصادی درگرو پایداری و سلامت محیط زیست و نه نابودی آن است.

تأکید شایسته بر دانش بنیان بودن تولید و اشتغال آفرینی در سال 1401 توسط معظم له مهر تأییدی بر این نکته بسیار مهم است که هرگونه تلاش در جهت ایجاد تولید، شغل و درآمد بایستی بر مبنای خرد، دانش و توجه به قابلیت‏های موجود انجام شود. همچنان که در بند 6 سیاست‏های محیط زیست نظام تأکید شده است هر گونه بهره ‏برداری از منابع تجدیدپذیر بایستی متناسب با توان اکولوژیک (ظرفیت قابل تحمل و توان بازسازی) آنها و بر اساس معیارها و شاخص‌های پایداری انجام پذیرد.

گازهای خروجی از مجتمع پتروشیمی و نیز ترکیبات فرار از طریق پمپ‌ها، شیر فلکه ‏ها، فلنج ها‎ها وارد هوا شده و باعث بیماری‏های تنفسی و پوستی و سوزش چشم میشود

امری که متأسفانه از واپسین روزهای سال 1400 و روزهای آغازین سال 1401 در حاشیه تالاب بین‏ المللی، ذخیره‏ گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش میانکاله خلاف آن را شاهد بوده‏ ایم و به همین دلیل بر آن شدیم که از محضر مبارک حضرتعالی درخواست چاره اندیشی و گره گشایی نماییم.

در حالی که بیش از 90 پروژه پتروشیمی ناتمام در کشور به حال خود رها شده و 40 مورد از مجوزهای احداث آن به دولت قبل برمی‏گردد، متاسفانه در واپسین روزهای اسفند سال گذشته در اقدامی عجولانه و با استفاده از سکوت خبری نوروز 1401 کلنگ پروژه‏ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی مازندران (پتروشیمی میانکاله) در مرتع حسین آباد واقع در ذخیره ‏گاه جهانی زیست‏ کره میانکاله بر زمین زده شد. هدف پروژه احداث واحد GTP به منظور تولید پروپیلن در واحدهای دیگر است در حالیکه حجم انبوهی از این ماده اولیه هم اکنون در انبارهای کشور بلااستفاده باقی مانده است.

از آنجا که در طرح آمایش استان مازندران زمین‏های در نظر گرفته شده برای استقرار واحد مورد نظر جزو اراضی مرغوب درجه 2 کشاورزی تعیین شده است، احداث این مجتمع با کاربری‏های نهایی طرح آمایش استان و همچنین سیاست‏های مصوب واگذاری اراضی موصوف به بانک زمین تطابق ندارد.

استقرار یک واحد آب شیرین‏ کن با فاصله 850 متری به همراه واحد خنک کننده، دما و شوری آب برگشتی به دریا را بالا برده و یکی از سنتی‏ ترین و قدیمی ‏ترین منابع درآمدی مردم منطقه از طریق صیادی را از بین میبرد.

بر اساس گزارش ‏های کارشناسی این طرح فاقد توجیه اقتصادی، بدون برنامه ارائه شده برای محصول تولید شده و فاقد مجوز شورای اقتصاد است. صرف نظر از اشاره به شکست پروژه‏ای مشابه در شمال کشور با سابقه غیر قابل دفاع آن (پتروشیمی گلستان)، اجرای چنین طرحی آن هم بدون طرح مکان یابی از همان آغاز، نه تنها از نظر تعارض حقوقی با تعهدات سازمان محیط زیست ایران به شبکه جهانی ذخیره‏گاه های زیست کره (برنامه انسان و کره مسکون)، تقابل با دستورالعمل‏های ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح‏های کشاورزی و غیر کشاورزی، نابودی تولیدات بومی و معاش 70 دامدار محلی دارای پروانه چرای دام برای 11000 واحد دامی معارض با قانون است بلکه از مشکل جدی‏تری نیز برخوردار است و آن نقض سیاست‏های کلی نظام در بخش نفت و گاز (در راستای بند اول اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند 11 سند چشم انداز صنایع نفت و گاز در افق 1404)، ابلاغی از سوی حضرتعالی است که بر توسعه صنایع پتروشیمی در مناطق نفت ‏خیز جنوب کشور تصریح شده و اجرای آن برای تمامی قوا لازم الاجرا است.

بررسی‏های کارشناسی نشان می‏دهد صرف نظر از اشکالات اقتصادی و قانونی وارده به این طرح، اثرات آن بر سلامت محیط زیست و مردم ساکن در منطقه بیش از آن است که قابل چشم پوشی یا حتی مدیریت باشد.

جهت اجتناب از به درازا کشیده شدن سخن، بخشی از این آسیب‏ها به اختصار در پیوست نامه به استحضار عالی می‏رسد. بدیهی است موارد ذکر شده در پیوست تنها اشاره به بخشی از آسیب‏های محیط زیستی شناخته شده احداث یک مجتمع پتروشیمی در منطقه ‏ای همچون ذخیره ‏گاه زیست ‏کره میانکاله می‏باشد و قطعاً با توجه به پیچیدگی اکوسیستم و عدم شناسایی بخشی از فرآیندهای جاری در آن دامنه تأثیرات به مراتب عمیق‏ تر و شدیدتر خواهد بود.

طبق آئین نامه اجرایی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در جمهوری اسلامی، واگذاری مراتع عمومی که جهت تعلیف احشام ضروری می‌باشد، مطلقا ممنوع است.

در حالی که منطقه بر اساس ویژگی‏ها و توانمندی‏های طبیعی و کاربری‏های سنتی خود قابلیت تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم اکوتوریسم مبتنی بر پرنده نگری کشور و گردشگری کشاورزی بر مبنای ظرفیت برد می‏باشد. متاسفانه تا زمان نگارش این نامه علی‏رغم اعلام‏های مکرر برای لزوم صدور مجوز محیط زیستی طرح، عملیات آماده ‏سازی زمین با بتن ‏ریزی، تخریب پوشش گیاهی و سیمای طبیعی محل توسط پیمانکار طرح به سرعت در جریان است.

نظر به درایت و دلسوزی حضرتعالی و با عنایت به موارد معروض شده، امضا کنندگان این نامه از محضر آن مقام درخواست دارند دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله و توجه به قابلیت‏ها و محدودیت‏های طبیعی این منطقه مهم زیستی در برنامه ‏ریزی و اجرای هر گونه طرح اقتصادی و توسعه‏ ای را صادر فرمایید.

تالاب میانکاله در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت جهانی شده است که بر مبنای آن حفاظت بر عهده ایران می باشد و احداث صنعت آلاینده پتروشیمی در این منطقه مغایر قوانین بین‌المللی است.

رونوشت :

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رییسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‏ای، ریاست محترم قوه قضاییه

جناب آقای دکتر علی سلاجقه، ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

جناب آقای دکتر احمد وحیدی، وزیر محترم کشور

سرکار خانم مهندس سمیه رفیعی، ریاست محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

  1. دکتر شیرین آبادیخواه، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران
  2. دکتر حسین آخانی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه تهران
  3. دکترمریم آخوندیان، عضو هیات علمی گروه علوم دریایی دانشگاه مازندران
  4. دکتر حسن آریاپور، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  5. دکتر طاهره آقاجانزاده، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه مازندران
  6. محسن آقاجری، کارشناس ارشد مهندسی شیمی گرایش مهندسی محیط زیست، شرکت ملی گاز، مجتمع گاز پارس جنوبی
  7. دکترمجید آقایی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  8. یزدانفر آهنگران، کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
  9. افشین ابوطالبی، دکترای علوم و مهندسی محیط زیست، مدرس دانشگاه
  10. دکتر فرشته ابوالحسنی، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه مازندران
  11. دکتر زهرا احمدپور، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران
  12. دکتر محسن احمدپور، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه مازندران
  13. دکتر فراهم احمدزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی
  14. دکتر محسن احمدی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان
  15. دکتر سکینه اصغری، عضو هیات علمی گروه شیمی الی دانشگاه مازندران
  16. آسا اسدی، کارشناس ارشد تنوع زیستی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
  17. دکتر ایرج اسدی، عضو هیات علمی گروه مهندسی شهرسازی دانشگاه مازندران
  18. دکتر سکینه اسدی، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه مازندران
  19. دکتر مرضیه اسدی، دانش آموخته محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی
  20. زهرا اسکندری، دانشجوی دکتری فراوری محصولات شیلاتی دانشگاه تربیت مدرس
  21. دکتر ایمان اسلامی، عضو هیات علمی گروه مرتعداری، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  22. دکتر امید اسماعیل‌زاده، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  23. دکتر ایمان اسمعیلی پایین افراکتی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه مازندران
  24. دکتر محمدرضا اشرف‌زاده، عضو هیات علمی گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه شهرکرد
  25. دکتر محمد اعظم زاده، عضو هیات علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه مازندران
  26. دکتر مهران اعلمی، عضو هیات علمی علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  27. دکتر منصور افشار محمدیان، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی گیاهی دانشگاه گیلان
  28. دکتر مهناز اقدسی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  29. دکتر حبیب اکبرزاده بنگر، عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه مازندران
  30. دکتر کامران الماسیه، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
  31. دکتر فاطمه الهامی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چابهار
  32. مهندس اعظم الهامی راد، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  33. مسعود امیرزاده، فعال محیط زیست
  34. مهدیه امیری دشتی، مدیرمسئول وبسایت هامون ایران (تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران)
  35. دکتر سید مهدی امینی نسب، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
  36. دکتر علیرضا انتظاری، عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه حکیم سبزواری
  37. مهندس گرجی ایمانی، عضو اسبق شورای عالی جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری
  38. دکتر ساسان بابایی کفاکی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تهران
  39. دکتر حسین بارانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  40. دکتر فرشته باعزت، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران
  41. صدیقه ببران، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
  42. رویا بزاز زاده، عضو هیات علمی بخش بیولوژی خاک، موسسه تحقیقات خاک و آب
  43. اسداله بزازی لمراسکی، شرکت ملی گاز، مجتمع گاز پارس جنوبی، دانشجوی دکترای مکانیک- تبدیل انرژی
  44. صدیقه بوداغی، مدیر عامل همیاران طبیعت محیط زیست سوادکوه، موسس و عضو انجمن مهرورزان زمین پاک مازندران، کنشگر محیط زیست
  45. دکتر روشنا بهباش، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
  46. دکتر نادر بهرانی‌فر، عضو هیات علمی گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  47. دکتر ربیع بهروز، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  48. دکتر رحمان پاتیمار، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گنبدکاووس
  49. مجتبی پاک پرور، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس
  50. دکتر ساحل پاکزاد، عضو هیات علمی پژوهشکده  تالاب بین‌المللی هامون، دانشگاه زابل
  51. دکتر منیژه پورنعمت رودسری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خلیج فارس
  52. دکتر عباس پهلوانی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری
  53. دکتر نازنین تبریزی، عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران
  54. دکتر مجید تفریحی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران
  55. دکتر لعبت تقوی، عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
  56. دکتر حسن تقوی، عضو هیات علمی گروه زیست دریا، دانشگاه مازندران
  57. دکتر علی تقوی جلودار، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران
  58. صابر تقی پور، دانشجوی دکتری مهندسی منابع طبیعی، گرایش علوم زیستی جنگل دانشگاه تربیت مدرس
  59. دکتر محمدحسین تقی پور درزی، عضو هیات علمی گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران
  60. دکتر جواد تقی زاده، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه مازندران
  61. علی توکلی، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران
  62. عبدالکریم چهرگانی راد، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
  63. دکتر آرش حبیبی آزاد، کنشگر محیط زیست، مدیر و متخصص صنایع شیمیایی
  64. دکتر غلامرضا حدادچی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  65. زینب حزباوی، عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی
  66. دکتر بهرام حسن زاده کیابی، عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه شهید بهشتی
  67. دکتر حبیب حمیدی نژاد، عضو هیات علمی گروه فیزیک، دانشگاه مازندران
  68. دکتر حمید جباری، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج
  69. دکتر حسین جعفری، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران
  70. سیده سارا جعفری کناری، دانش آموخته دکتری شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  71. دکتر احمد جعفری صمیمی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  72. شادی جلیلیان، دانشجوی دکتری مدیریت جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  73. دکتر حمید جلیلوند، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
  74. دکتر محمد جواد چائی چی، عضو هیات علمی گروه شیمی تجزیه دانشگاه مازندران
  75. دکتر همایون حاج محمد حسینی، عضو هیات علمی دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه مازندران
  76. دکتر هاشم حبشی، عضو هیات علمی گروه جنگل شناسی و اکولوژی جنگل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  77. اسماعیل حسام مقدم، دبیر استان بوشهر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
  78. سعید حسنی، عضو هیات علمی گروه ژنتیک و اصلاح دام و طیور، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  79. دکتر زینب السادات حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
  80. دکتر محمدرضا حق جو، عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران
  81. دکتر عبدالواحد خالدی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آبخیزداری،  دانشگاه تربیت مدرس
  82. دکتر ابوالقاسم خالقی زاده، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی
  83. دکتر سارا خراسانی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  84. دکتر امیر خسروانی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  85. دکتر شهلا خلیل اللهی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شاهد
  86. علیرضا خلیل خلیلی، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست گرایش ارزیابی و آمایش محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
  87. دکتر اولیاقلی خلیلی پور، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
  88. دکتر فاطمه خونمری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه مازندران
  89. محمد داس مه، وکیل پایه یک دادگستری
  90. دکتر مزدک دربیکی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر
  91. دکتر عبدالله درزی، عضو هیات علمی گروه مهندسی آب، دانشگاه منابع طبیعی ساری
  92. محمد درویش عضو هیات علمی بازنشسته موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع
  93. دکتر زهرا دری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
  94. الهام  دریایی، دانشجوی دکتری صنایع سلولزی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
  95. دکتر پروانه دلاور، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد نوشهر
  96. دکتر حمیدرضا دورودیان، عضو هیات علمی، اکولوژی کشاورزی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لاهیجان
  97. زیبنده دهقانپور، عضو هیات علمی بازنشسته موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال
  98. دکتر رضا دهمرده بهروز، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه زابل
  99. دکتر قاسم ذوالفقاری، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری
  100. دکتر مهدی ذوالفقاری، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  101. دکتر سعید راسخی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  102. دکتر مهناز ربانی ها، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
  103. دکتر مهدی رجبی زاده، عضو هیات علمی گروه مطالعاتی خزندگان فلات ایران، دانشگاه رازی، کرمانشاه
  104. دکتر حسن رجبی مهام، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی جانوری، دانشگاه شهید بهشتی
  105. دکتر محمد رحمانی، عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه مازندران
  106. دکتر مهدی رحمانی نیا، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
  107. دکتر اسکندر رستگار پویانی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری
  108. دکتر مصطفی رستمی، عضو هیات علمی دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه مازندران
  109. دکتر مهدیه رضا قلی زاده، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  110. دکتر فرخنده رضا نژاد، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
  111. دکتر احمد رضایی، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
  112. دکتر حمیدرضا رضایی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  113. دکتر سیده مهنا رضایی، عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران
  114. دکتر مریم رضایی آذین، عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران
  115. دکتر عباس رضایی اصل، عضو هیات علمی گروه مکانیک ماشین­های کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  116. دکتر کامران رضایی توابع، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
  117. دکتر محمد رضوانی، مدیر عامل موسسه بین المللی زیست محیطی دکتر بسکی و عضو جمعیت سبز بین الملل ایران
  118. دکتر قدسیه رضوانیان، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
  119. دکتر داود رضی، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
  120. دکتر رجبعلی رعیتی دماوندی، عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه مازندران
  121. دکتر علی رفیقی، عضو هیات علمی گروه علوم و حفاظت چوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  122. دکتر مهدی رمضان زاده لسبوئی، عضو هیات علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران
  123. دکتر الیاس رمضانی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه
  124. دکتر فاطمه رودباری، عضو هیات علمی گروه میکروبیولوژی دانشگاه مازندران
  125. دکتر حبیب زارع، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی مازندران
  126. دکتر حسین زارعی، عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  127. دکتر محمد حسن زال، عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران
  128. دکتر شهریار زروکی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  129. دکتر وحید زمانی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه کردستان
  130. دکتر ابراهیم زینلی، عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  131. دکتر علیرضا ساری، عضو هیات علمی جانورشناسی دانشکده زیست شناسی  دانشگاه تهران
  132. رضا ساکی، کارشناس ارشد ادبیات فارسی، روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست
  133. دکتر رضا ستاری، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
  134. دکتر علی ستاریان، عضو هیات علمی رشته اکولوژی و درخت شناسی، دانشگاه گنبد کاووس
  135. دکتر عادل سپهری، عضو هیات علمی گروه مدیریت مرتع دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  136. دکتر اکرم السادات سفیدگر، عضو هیات علمی گروه فیزیک نظری دانشگاه مازندران
  137. دکتر عیسی سلگی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ملایر
  138. دکتر محسن سلیمانی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان
  139. دکتر سیما سهرابی، مدرس مدعو دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  140. دکتر باقر سیدعلیپور، عضو هیات علمی گروه زیست سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران
  141. دکتر جعفر سیف‌آبادی، عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دریا، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  142. دکتر اسماعیل سیفی، عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  143. دکتر رضا شجریر، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران
  144. دکتر مهدی شریفانی، عضو هیات علمی گروه باغبانی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  145. امامعلی شعبانی، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران
  146. دکتر مریم شکری، عضو هیات علمی و استاد بوم شناسی گیاهی دانشگاه مازندران
  147. مرضیه شمس یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
  148. دکتر مریم شهبازی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  149. علیرضا شهرداری پناه، فعال محیط زیست
  150. فاطمه شیخ، عضو هیات علمی بخش تولیدگیاهی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان
  151. دکتر میثم شیرخدایی، عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه مازندران
  152. دکتر صیاد شیخی ئیلانلو، مدرس محیط زیست، دکتری تنوع زیستی دانشگاه تهران
  153. دکتر انوشیروان شیروانی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران
  154. دکتر فردین صادق زاده، عضو هیات علمی و رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
  155. دکتر حمیدرضا صادقی پور، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  156. محمدرضا صالحی، بازنشسته وزارت کشور، سرپرست اسبق استانداری مازندران
  157. سیده عالمه صباغ، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
  158. دکتر ریحانه صباغ زاده، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری
  159. مهندس باربد صفایی مهرو، موسسه خزنده شناسان پارس
  160. دکتر نصرت اله صفاییان، استاد بوم شناسی عمومی و کاربردی دانشگاه مازندران
  161. دکتر علی رضا صفرزاده، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه مازندران
  162. دکتر ساناز صنایع گلدوز، دکتری برنامه ریزی محیط زیست، انجمن ارزیابی محیط زیست ایران
  163. دکتر کیوان صائب، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد
  164. مهندس هوشنگ ضیایی، کارشناس پیشکسوت و بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست
  165. دکتر امان محمد ضیائی فر، عضو هیات علمی مهندسی مواد و طراحی صنایع غذایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  166. دکتر الهه طالبی، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه مازندران
  167. دکتر حمید طالشی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان
  168. دکتر کامبیز طاهری آبکنار، عضو هیات علمی گروه جنگلداری دانشگاه گیلان
  169. سید محمود طباطبایی، کارشناسی ارشد جنگلشناسی و اکولوژی جنگل، دانشگاه تربیت مدرس
  170. جواد طباطبایی یزدی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی
  171. دکتر رضا طیبی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری
  172. دکتر میمنت عابدینی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
  173. دکتر احمد عباس زاده، عضو هیات علمی گروه مکانیک ماشینهای کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  174. دکتر عبدالمحمد عابدیان، عضو هیات علمی گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  175. دکتر سید محمدرضا عادل، عضو هیات علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه حکیم سبزواری
  176. داریوش عبادی، مدیر عامل بنیاد غیر دولتی مهر پایدار مازندران، کنشگر محیط زیست
  177. دکتر ستار عزتی، عضو هیات علمی گروه جنگلداری دانشگاه گرگان
  178. دکتر طاهره عزیزی، عضو هیات علمی گروه فیزیک نظری دانشگاه مازندران
  179. مصطفی عزیزی، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
  180. دکتر احمد فرزانه کرد، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری
  181. گیلان عطاران فریمان، عضو هیات علمی رشته زیست شناسی دریا دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
  182. دکتر فرهاد عطایی، عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، سازمان حفاظت محیط زیست
  183.  دکتر علی عظیمی، کارشناس مدیریت سواحل سازمان بنادر و دریانوردی
  184. دکتر مژگان سادات عظیمی، عضو هیات علمی گروه مدیریت مرتع، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  185. دکتر زهرا علمی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  186. دکتر فاطمه علمی، عضو هیات علمی گروه علوم دریایی و محیطی دانشگاه مازندران
  187. افشین علی زاده‌ شعبانی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
  188. دکتر اکبر علیوردی نیا، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
  189. دکتر سید جلیل علوی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس
  190. سولماز عموشاهی، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  191. دکتر فروغ عموئیان، عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه مازندران
  192. فریدون عوفی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
  193. دکتر فاطمه عین‌اللهی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست، دانشگاه زابل
  194. دکتر هانیه غفاری، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان
  195. دکتر لیلا غلامی، عضو هیات علمی گروه مهندسی آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
  196. دکتر محمد غلامی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه مازندران
  197. دکتر سید محمد فاطمی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  198. دکتر فرنوش فتاحی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس
  199. دکتر رزیتا فتحی، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه مازندران
  200. دکتر آزیتا فراشی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
  201. پروین فرشچی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و معاونت اسبق دریایی سازمان حفاظت محیط زیست
  202. طرلان فرهوش، عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
  203. دکتر اصغر فلاح، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
  204. دکتر محمد علی فخاری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری
  205. دکتر سامره فلاحتکار، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  206. دکتر رز فولادی، عضو هیات علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران
  207. دکتر عظیم قاسم نژاد، عضو هیات علمی گروه علوم باغبانی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  208. دکتر سید محمود قاسمپوری، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
  209. دکتر رضا قاسمی، عضو هیات علمی گروه حسابداری، دانشگاه مازندران
  210. دکتر مائده قاسمی، عضو هیات علمی گروه فیزیک اتمی دانشگاه مازندران
  211. دکتر احمد قرایی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه زابل
  212. دکتر فرشید قربانی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان
  213. دکتر محمد قربانی، عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  214. دکتر رضا قربانی نصرآبادی، عضو هیات علمی گروه علوم خاک، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  215. دکتر جاوید قرخلو، عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  216. دکتر زهرا قلیچی پور، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری
  217. دکتر تقی قورچی، عضو هیات علمی گروه تغذیه دام و طیور، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  218. دکتر محمد کابلی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تهران
  219. دکتر فاطمه کاردل، عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست، دانشگاه مازندران
  220. دکتر احسان کاشانی، دکترای علوم و مهندسی محیط زیست گرایش تنوع زیستی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
  221. دکتر سکینه کاظمی نورعینی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری
  222. دکتر محسن کرابی، عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد
  223. مهندس هادی کراچی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری
  224. شکوه کرمانشاهانی، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
  225. دکتر رقیه کرمی، عضو هیات علمی پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون، دانشگاه زابل
  226. دکتر آزاده کریمی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد
  227. دکتر زهرا کریمی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران
  228. دکتر زهره کریمی لنجی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  229. دکتر علی کریمی مله، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران
  230. دکتر عیسی کهن باغخیراتی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری
  231. مهندس محمد کهنسال، رئیس هیات مدیره موسسه دوستداران پایش اقلیم کاسپین
  232. هادی کیادلیری، عضو هیات علمی گروه محیط زیست و علوم جنگل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
  233. دکتر نسرین کیوانفر، مدرس گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
  234. دکتر سرا... گالشی، عضو هیات علمی گروه زراعت، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  235. دکتر محمدحسین گرجیان عربی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دریا، دانشگاه مازندران
  236. دکتر بختی گل تکه، عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران
  237. حنیف رضا گلزار، کارشناس ارشد خاک و آب، کنشگر محیط زیست
  238. دکتر پیمان گلستان، عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران
  239. دکتر فرزانه گنجی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  240. دکتر نصرت الله گودرزی، عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران
  241. دکتر حسن گودرزی لمراسکی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه مازندران
  242. دکتر صدیقه لطفی، عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مازندران
  243. دکتر امیرحسین لقمان، عضو هیئت علمی تحقیقات بیایان زدائی، متخصص تثبیت ریزگردها وتثبیت شنهای روان
  244. دکتر محمد متینی زاده، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
  245. دکتر بهبود محبی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  246. تقی محسن پور، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه مازندران
  247. ام البنی محمدرضاپور، عضو هیات علمی مهندسی آب، کلینیک مادر تخصصی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  248. دکتر مرجان محمدزاده، عضو هیات علمی گروه ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  249. عباس محمدی، کارشناس کشاورزی، کنشگر محیط زیست
  250. دکتر علیرضا محمدی، کارشناس محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان
  251. مهندس رامین محمدیان، رئیس هیات مدیره انجمن دیدبان آب، خاک و هوای استان گیلان
  252. دکتر زهرا محمودی، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه مازندران
  253. دکتر یوسف محنت فر، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
  254. حمید مصباح، عضو هیات علمی بازنشسته سازمان تحقیقات کشاورزی
  255. دکتر معصومه معتمدنیا، عضو هیات علمی گروه زبان روسی دانشگاه مازندران
  256. دکتر مژگان معمارمقدم، عضو هیات علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران
  257. دکتر محمدرضا معین فرد، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی و مدیریت ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری
  258. رحیم ملک نیا، عضو هیات علمی گروه جنگلداری دانشگاه لرستان
  259. دکتر غلامرضا ملکشاهی، عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه مازندران
  260. محمد ملکی، کارشناس ارشد مطالعات و برنامه ریزی منطقه ای، کارشناس حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات مشاور دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور
  261. دکتر جمشید منصوری، بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
  262. حر منصوری، کنشگر محیط زیست، دیده‏بان میانکاله
  263. سهیل منصوری، رییس گروه مطالعات طرح‌های کالبدی، دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور
  264. دکتر علیرضا منیری حمزه کلایی، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران
  265. دکترسیدمرتضی موسوی نوکنده، عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس
  266. دکتر علی‏اصغر مولوی، عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد
  267. دکتر علی مویدی، عضو هیات علمی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  268. دکتر مریم مهاجرانی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران
  269. بتول مهدوی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
  270. دکتر علی مهدوی، عضو هیات علمی گروه علوم جنگل دانشگاه ایلام
  271. دکتر منیژه میان آبادی، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی، دانشگاه گلستان
  272. بیدا میرحسینی، مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران دفتر قزوین
  273. دکتر شادمهر میردار هریجانی، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه مازندران
  274. مهندس حمیدرضا میرزاده، کنشگر محیط زیست و روزنامه نگار
  275. سعید نادری، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده منایع طبیعی دانشگاه گیلان
  276. دکتر مهدی نادی، عضو هیات علمی گروه مهندسی آب، دانشگاه منابع طبیعی ساری
  277. دکتر طوبی ناری دماوندی، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه مازندران
  278. دکتر بهرام ناصری، رییس مرکز بذر جنگلی خزر، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور
  279. دکتر سمیه نامدار، عضو هیات علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشگاه مازندران
  280. مهندس منوچهر نائیجی، کارشناس جنگل دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس
  281. دکتر غلامرضا نبی بیدهندی، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران
  282. مهندس سید مهدی نبی‌یان، کارشناس ارشد محیط زیست، پژوهشگر حیات‌وحش
  283. دکتر اکبر نجفی، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس
  284. دکتر احمد ندیمی، عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  285. زهره نصیری، دانشجوی دکتری علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
  286. دکتر باقر نظامی، عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار
  287. دکتر حبیب نظرنژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  288. دکتر ام لیلا نظری، عضو هیات علمی گروه شیمی معدنی دانشگاه مازندران
  289. دکتر احسان نظیفی، عضو هیات علمی گروه علوم گیاهی دانشگاه مازندران
  290. دکتر سمیه نعمتی، عضو هیات علمی گروه ریاضی کاربردی دانشگاه مازندران
  291. علیرضا نقی نژاد، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه مازندران
  292. دکتر فرشید نوروزی روشناوند، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران
  293. دکتر سودابه نوری، عضو هیات علمی گروه فیزیک اتمی دانشگاه مازندران
  294. دکتر مجتبی واعظی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز
  295. دکتر لیلا وطنی، متخصص علوم جنگل. عضو انجمن جنگلبانی ایران
  296. مهندس علیرضا هاشمی، مدیر موسسه پرنده شناسی طرلان
  297. دکتر سید علی اکبر هدایتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  298. محمودرضا همامی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان
  299. اعظم همت‌زاده، دانشجوی دکترای علوم و مهندسی جنگل، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس
  300. دکتر سعید یگانگی، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه مازندران
  301. دکتر حسن یگانه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  302. روح الله یوسف پور، عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مازندران
  303. دکتر حامد یوسف زاده، عضو هیات علمی گروه محیط زیست گرایش تنوع زیستی دانشگاه تربیت مدرس
  304. دکتر حسین یوسفی، عضو هیات علمی گروه مهندسی و تکنولوژی چوب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  305. دکتر حبیب‌اله یونسی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس

پیوست فنی

به گزارش سلامت نیوز بخشی از ملاحظات حقوقی و آسیب‏های قابل پیش‏بینی از احداث مجتمع پتروشیمی در ذخیره گاه زیست‏ کره میانکاله

ملاحظات محیط‌زیستی:

1- به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی منطقه هر گونه نشت مواد ناشی از حمل و نقل، انتقال و ذخیره مواد اولیه، محصولات تولیدی و جانبی، سوخت رسانی و فاضلاب خروجی، منجر به گسترش وسیع در فاصله زمانی کوتاه به سفره‏ های آب زیرزمینی منطقه و نفوذ به دریا و تالاب و چاه‏های آب کشاورزی خواهد شد که این امر باعث به خطر افتادن تنوع زیستی و حیات جانوری دریای خزر و تالاب و نیز جذب مواد شیمیایی توسط زیست مندان از پایین ‏ترین سطوح هرم غذایی تا بالاترین سطح یعنی انسان خواهد شد. از آنجا که انتقال آلاینده ‏های محیطی در سطوح هرم غذایی با بزرگنمایی زیستی همراه خواهد بود مردم منطقه به شدت در معرض آسیب‏های ناشی از این مواد قرار خواهند گرفت. در همین راستا حیات گونه ارزشمند فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر نیز به شدت به خطر خواهد افتاد.

2- هر گونه نشت مواد شیمیایی به آب، هوا و خاک، با در نظر گرفتن بارندگی فراوان و بالا بودن سطح آب زیرزمینی در منطقه، وارد چرخه آب شده و به دلیل کوتاه بودن چرخه هیدرولوژی یا هیدرودینامیکی منطقه، در مدت زمان کوتاهی پس از تبخیر و برخاستن از سطح دریا، تالاب، مرتع، لپو، آببندان، استخرهای پرورش ماهی، زمین‏های کشاورزی و شالیزارهای منطقه به ابر تبدیل شده و با برخورد به ارتفاعات البرز شرقی در منطقه باقی مانده و مجددا به سمت پایین دست روانه خواهد شد که در نتیجه حرکت و تاثیر آلودگی توام با چرخه آب ادامه خواهد داشت و در مدت کوتاهی در سطح وسیع تری گسترش یافته و مجددا به دریا و تالاب راه خواهد یافت.

3- از آنجا که بخش زیادی از آلودگی‏ های ناشی از استقرار این صنعت از طریق ورود به خاک و آب، جذب محصولات کشاورزی و گیاهان مرتعی خواهد شد با تغذیه احشام و یا استفاده مستقیم محصولات کشاورزی بر سفره غذایی مردم منطقه قرار خواهد گرفت و احتمال ابتلا به انواع بیماری‏های عصبی، پوستی، کبدی، اختلالات هورمونی، نواقص مادرزادی، سرطان و ... را به شدت افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است حجم قابل توجهی از برنج، مرکبات، ماهی‏های دریایی (بیشترین تراکم تعاونی‏های صید پره در این منطقه مستقر است) و پرورشی، خاویار پرورشی و لبنیات با کیفیت کشور نیز در دهستان میانکاله تولید می‏شود و علاوه بر مصرف مردم محلی توسط مردم سراسر کشور به مصرف می‏رسد که سلامت عمومی کشور را در معرض خطر قرار می‏دهد.

4- از آنجا که محل احداث طرح پتروشیمی میانکاله در حوضه آبخیز تالاب بین‏ المللی میانکاله (مرتع حسین آباد) و در کنار یکی از نهرهای اصلی تالاب واقع شده است، انواع آلاینده ‏های شیمیایی حاصل از فرآیندهای مختلف وابسته به آن از جمله حمل و نقل، انتقال و ذخیره مواد اولیه، محصولات تولیدی و جانبی، رهاسازی فاضلاب خروجی و پساب واحدهای مختلف وارد آب تالاب میانکاله خواهند شد و یکی از تأثیرات آلودگی آب تالاب آسیب به حیات گیاهی و جانوری آن است که از جمله ملموس ترین تبعات آن تغییر مسیر پرندگان مهاجر به دلیل تغییر شرایط اکوسیستم و از بین رفتن منابع غذایی آنها خواهد بود. در نتیجه بخش قابل توجهی از قابلیت منطقه برای طبیعت گردی که در حال حاضر برای مردم محلی از طریق ارائه کالا و خدمات به گردشگران منبع درآمدی به شمار می‏رود و در برنامه ‏های توسعه آتی استان نیز از وزن بالایی برخوردار است از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است همین حالا مردم محلی سالهاست که به دلیل استقرار منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با داشتن دیوارهای بتنی در طول نوار ساحلی از استفاده فیزیکی و حتی دیدن ساحل دریا که از شاخص ترین جاذبه‏های گردشگری مناطق ساحلی و ابتدایی ترین حقوق ساحل نشینان است، محرومند و نزدیکترین دسترسی آنها به ساحل از طریق سواحل میانکاله امکان پذیر است.

5- جریان غرب به شرق گردش آب دریای خزر در سواحل جنوبی و محدوده شبه جزیره میانکاله باعث می‏شود بخشی از آلودگی‏ هایی که به دریا راه یافته به صورت غیرمستقیم از طریق کانال چپاقلی وارد تالاب شده و حیات تالاب را به صورت مضاعف به خطر اندازد.

6- گازهای خروجی از مجتمع پتروشیمی و نیز ترکیبات فرار از طریق پمپ‌ها، شیر فلکه ‏ها، فلنج‏ ها، مخازن ذخیره، عملیات بارگیری و تخلیه، فلرها، دودکشها وارد هوا شده و باعث بیماری‏های تنفسی و پوستی و سوزش چشم (که سالهاست به دلیل استقرار نیروگاه شهید سلیمی گریبان گیر مردم منطقه است) و نیز صدمه مستقیم به محصولات باغی و مرکبات می‏شود، علاوه بر این به دلیل بارندگی‏های فراوان و گسترده در منطقه آلاینده‏ های گازی به خاک نفوذ کرده و با ورود به چرخه‏ های طبیعی اکوسیستم خاک منجر به بروز تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر مردم و محیط زیست منطقه خواهند شد.

7- انتقال اصلی ترین محصول تولیدی این صنعت، متانول و پروپیلن که به صورت گازی یا میعانات گازی است از طریق انتقال خط لوله به دامغان و فلات مرکزی ایران صورت خواهد گرفت که هزینه گزاف این انتقال علاوه بر هزینه‏ های ترمیمی و استهلاک و خوردگی‏های ناشی از رطوبت بالای هوا و خاک در شمال کشور و فرسودگی سریعتر از موعد لوله‏ های انتقال در مدت زمان نه چندان دور و خطرات نشت آن به آب، خاک و هوا در بالا دست، بدون شک پاک تراشی و از بین بردن کیلومترها از ذخیره‏گاه ‏های جنگلی هیرکانی در مسیر خط لوله انتقال خواهد بود.

8- از آنجا که این صنعت از جمله صنایع آب‏ بر است، استقرار یک واحد آب شیرین‏ کن در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد را در دستور کار خواهد داشت که فاصله 850 متری با پناهگاه حیات وحش میانکاله و سواحل آن دارد. این واحد به همراه واحد خنک کننده، دما و شوری آب برگشتی به دریا را بالا برده و با افزایش دما و شوری آب در مقیاس محلی باعث مرگ و میر، عدم تخم ‏ریزی و یا جابجایی و مهاجرت ماهی‏ها از منطقه شده و یکی از سنتی‏ ترین و قدیمی ‏ترین منابع درآمدی مردم منطقه از طریق صیادی را از بین برده و اشتغال صیادان محلی و وضعیت شرکت تعاونی ‏های صید پره را به خطر خواهد انداخت. همچنین با برگشت مجدد تلخاب حاصل به دریا و با توجه به بسته بودن اکوسیستم دریای خزر و عدم اتصال آن به آبهای آزاد، در مقیاس کلان نیز باعث افزایش شوری و نابودی حیات این اکوسیستم خواهد شد.

9- از آنجایی که فاضلاب خروجی این صنعت حاوی مواد شیمیایی مضر و خطرناک است نیاز به تصفیه فنی و پیشرفته دارد که مسلما با وجود تحریم‏ها استانداردهای لازم را جهت ورود به محیط کسب نخواهد کرد. همچنین زباله‏ ها، ضایعات، نخاله‏ ها و لجن‏های نفتی با ماهیت خاص خود تا هکتارها اراضی منطقه را تخریب و چشم انداز زیبای مرتعی منطقه را نابود خواهد کرد.

10- درطرح مورد نظر برنامه ‏ای برای دفع کاتالیست‏های مصرف شده و غیر قابل بازیابی، مواد شیمیایی غیر قابل بازیابی و فلزات سنگین حاصل از فرآیندهای تولیدی مجتمع ارائه نشده است ضمن این که وضعیت شکننده اکولوژیکی منطقه اجازه دفن این موارد را در آن نمی‏دهد.

11- احداث این صنعت نیاز به استقرار صنایع پایین دستی و بالادستی در اطراف آن را به صورت دومینو وار القاء می‏کند و در نهایت محیط زیست، چشم انداز، گردشگری و اشتغال عرفی و سنتی مردم منطقه را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

ملاحظات حقوقی:

1- به دلیل ممنوعیت احداث این گونه صنایع در استان‌های شمالی کشور بر مبنای بند الف ماده 2 تصویب نامه در خصوص استقرار رده‏های صنعتی شماره 32719/ت 25842 مورخ 19/7/1381 هیات وزیران از یک سو و عدم وجود زیر ساخت‏های لازم در منطقه، نیاز به احداث حداقل 8 کیلومتر خط لوله جهت تامین خوراک و سوخت مورد نیاز پتروشیمی وجود دارد و از بین بردن زمین‏های کشاورزی و مراتع ارزشمند زیادی در مسیر خط لوله امری اجتناب ناپذیر خواهد بود و این موضوع به معاش کشاورزان و مرتع داران زحمت‌کش این خطه آسیب فراوانی خواهد زد.

2- حسب بند ب ماده 4 آئین نامه اجرایی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی، واگذاری مراتع عمومی که جهت تعلیف احشام ضروری می‌باشد، مطلقا ممنوع است.

3- بر مبنای رای هیات عمومی دیوان عالی عدالت اداری کشور مورخ 8/2/1392 تصریح شده که در صورت واگذاری مرتع، حق واگذاری به اشخاص دیگر وجود ندارد. براساس مستندات موجود، حدود 70 دامدار در مراتع حسین‌آباد دارای پروانه چرا و طرح مرتعداری مصوب کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران هستند. این دامداران طی استشهادی اعلام نمودند واگذاری مراتع حسین‌آباد در دهستان میانکاله به پتروشیمی بدون رضایت آنها بوده است.

4- حسب ماده 26 دستورالعمل اصلاحی ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرح‏های کشاورزی و غیرکشاورزی به شماره 020/2626 واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای مصارف غیرکشاورزی در قالب قرارداد اجاره در مساحت ‏های بیش از سه هکتار در استان‌های گیلان، مازندران و تهران ممنوع می‌باشد.

5- تالاب میانکاله در سال 1348 به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب و به جهت اهمیت آن در سال 1354 به پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقاء یافته و به صورت همزمان به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در فهرست کنوانسیون رامسر و همچنین در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت جهانی شده است که بر مبنای تعهدات بین‌المللی حفاظت از آن بر عهده کشور ایران می باشد و احداث صنعت آلاینده پتروشیمی در این منطقه مغایر قوانین بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha