سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 33824
سلامت نیوز: جراحی با حلقه و بای پس معده از جمله جراحی های معده برای لاغر شدن هستند كه درد شكم، استفراغ و تهوع از عوارض این جراحی ها به شمار می روند.
  
شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و كبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با افزایش روز افزون چاقی و اضافه وزن در جامعه روش های متعدد جراحی برای لاغر شدن در دسترس هستند.

 وی گفت:‌جراحی با حلقه معده، جراحی كوچك كردن معده به شیوه اسلیف و بای پس معده از جمله مرسوم ترین روش های جراحی معده برای لاغر شدن است.

 آگاه با بیان اینكه موثر ترین روش بای پس و كم اثر ترین روش حلقه معده است تصریح كرد: جراحی حلقه به دلیل اینكه حلقه ای بر روی معده برای كوچك كردن معده قرار داده می شود اثر فشاری حلقه بر روی معده با تهوع، استفراغ، درد شكم و اختلالات بلعی همراه است.

 وی اظهار داشت: در روش دوم میزان غذا خوردن در بیمار كاهش پیدا می كند اما تهوع، استفراغ و درد شكم از عوارض جدی آن است.

 وی گفت:د‌ر عمل بای پس كه قسمتی از روده باریك به معده وصل می شود غذا مستقیما از معده وارد روده باریك می شود و شكل مصنوعی از سوء جذب در بیمار ایجاد می شود كه این بیماران ممكن است اسهال مزمن همراه با درد و نفخ شكم داشته باشند.

**جراحی های معده موجب اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی می شوند

 در ادامه آگاه تصریح كرد: اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی، عوارض ناشی از كمبود این ویتامین ها از جمله پوكی استخوان ناشی از كمبود ویتامین B یا علائم چشمی ناشی از كمبود ویتامین A نیز از جمله عوارض ناشی از جراحی های معده هستند.

 وی افزود:‌بیمارانی كه این جراحی ها را انجام می دهند دچار سنگ صفرا شده و یا اینكه سنگ صفرا در این افراد علامت دار می شود.

وی گفت: درمان جراحی های مربوط به چاقی باید به دقت و توسط پزشك ماهر همراه با همكاری و نظارت یك تیم كامل انجام شود تا عوارض ناشی از این جراحی ها به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha