سلامت نیوز: كارشناس مسوول بیماری های مشترك بین انسان و حیوانات در مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: گرچه مهم ترین راه انتقال بیماری هاری ، سگ ها هستند اما پنجه كشیدن گربه، خراش های پوستی و تماس با بزاق حیوانات نیز موجب انتقال بیماری هاری می شود.

جمال شریفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری هاری افزود: اگر چه بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان، درمان ندارد و موجب مرگ می شود اما چنانچه این بیماری در افرادی كه دچار گاز گرفتگی حیوانات شده اند، سریع درمان و پیشگیری شود، می توان آن را كنترل كرد.

كارشناس مسوول بیماری های مشترك بین انسان و حیوانات خاطرنشان كرد: هنگام زخم شدن از طریق حیوانات باید محل گاز گرفتگی را با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه شست و با استفاده از سرم هاری از ابتلا به این بیماری جلوگیری كرد.

به گفته شریفیان، مراكز درمانی و پیشگیری از بیماری هاری زیر پوشش وزارت بهداشت در تمام شهرستان های كشور با مسوولان آموزش دیده و بطور شبانه روزی آماده ارایه خدمت به هموطنان است.

وی تاكید كرد: چنانچه افرادی كه حیوانات آنان را گاز گرفته اند به مراكز درمانی دیر مراجعه كنند، به بیماری هاری مبتلا می شوند و جان خود را از دست می دهند.

كارشناس مسوول بیماری های مشترك بین انسان و حیوانات خاطرنشان كرد: زمان خاصی برای مراجعه به مراكز درمانی اعلام نمی كنیم چراكه هرچه زمان از دست برود احتمال ابتلا به هاری نیز افزایش می یابد.

شریفیان گفت: هرچه محل گاز گرفتگی حیوانات به مغز و اعصاب مركزی نزدیكتر و زخم شدیدتر و عمق آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به هاری نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین افراد دچار گاز گرفتگی باید فوری به مركز درمانی مراجعه كنند.

وی یادآور شد: هاری یكی از بیماری های مشترك بین انسان و حیوانات به شمار می رود كه معمولا عامل این بیماری ویروسی است كه در مخازن حیوانات اهلی و وحشی مانند گرگ، روباه، شغال و دیگر پستانداران خونگرم وجود دارد.

به گفته شریفیان، انسان معمولا در اثر گاز گرفتگی حیوانات، در معرض ابتلا به این بیماری كشنده قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha