سلامت نیوز: مدیر مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی با اشاره به مزمن و طولانی بودن بیماری در دوران سالمندی و ضرورت ارائه خدمات درمانی در منزل، گفت: ما برای پوشش بیمه‌ای این خدمات نظریه صرفه اقتصادی خدمات درمان در منزل را ثابت می‌کنیم.

دکتر حسام الدین علامه، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه سالمندان در دین اسلام و کشور، گفت: علاوه بر اینکه در آموزه‌های دینی توجه زیادی به تکریم و احترام سالمندان به عنوان برکت و زندگی و مایه رحمت شده است در موارد فراوانی در مضامین شعرای پارسی زبان نیز توجه ویژه‌ای به دوران سالمندی و لزوم عزت و احترام و استفاده از تجارب ارزشمند سالمندان شده است همچنین نکوداشت سالمندان و بازنشستگان جزئی از فرهنگ و سنت حسنه ایرانیان است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شهرنشینی و مشکلات کلان شهرها در زندگی های کارمندی و دوشغله بودن افراد در سنین کار باعث شده جوانان و میانسالان کمتر برای پدربزرگ و مادربزرگ ها و والدین خود وقت بگذارند از این رو باید ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بهداشت روان، سلامت جسم و در نظر گرفتن تمامی شرایط دنیای امروز نگاهی نو و همه جانبه به مقوله سالمندی داشت.

وی خاطرنشان کرد: مزمن و طولانی شدن بیماری از ویژگی بیماری‌های دوران سالمندی است که مشکلات زیادی را برای فرد و خانواده وی ایجاد می‌کند، برای مثال طولانی شدن اقامت در بیمارستان زمینه ایجاد عفونت بیمارستانی را چند برابر و فرد مستعد ابتلا به افسردگی و یا حتی آلزایمر می‌کند، همچنین تغذیه نامناسب سالمند بدون در نظر گرفتن وضعیت مزاجی وی می تواند مشکلات این گروه و شدت بیماری آن ها را مضاعف کند.

وی با اشاره به خدمات مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین فلسفه های ابتکار جهاد دانشگاهی در تدوین طرح درمان در منزل لزوم و ضرورت خدمت رسانی به سالمندان و ناتوانان از حرکت بوده است. چرا که در کلان شهری مانند تهران سالمندان به دلایل مختلف تمایلی به زندگی در خانه سالمندان ندارند.

دکتر علامه داد: مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی عنایت و توجه ویژه ای به مقوله سالمندی و طب سالمندان و ورود تخصصی برای ارائه بسته درمانی به این گروه ارزشمند داشته است. تیم درمانی مرکز درمان در منزل که در راس آن یک پزشک است بعد از حضور در بالین سالمند براساس شرح حال بیمار اقدامات تشخیصی، درمانی، حمایتی و بازتوانی را با کمک سایر کادر آنکال اعم از پزشک متخصص، پرستار، فیزیوتراپ و... را ارائه می کند.

وی در تشریح تیم های تخصصی مرکز درمان در منزل گفت: خدمات تخصصی این مرکز شامل پزشک متخصص و عمومی، دندانپزشک، روانپزشک، کارشناسان پرستاری، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه برای نمونه گیری، شنوایی سنجی، نصب سمعک در منزل، اپتومتری، سونوگرافی و رادیوگرافی و اجاره و فروش تجهیزات پزشکی مورد نیاز سالمندان است.

وی با اشاره به میزان بالای رضایمتندی بیماران از خدمات در منزل این مجموعه خاطر نشان کرد: تنها درخواست سالمندان از مسولین تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمنزل توسط بیمه های تکمیلی است.

مدیر مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حال حاضر 200 کادر درمانی دارای مدرک دانشگاهی که از تجربیات ارزنده در مقوله درمان در منزل برخوردارند در سراسر تهران بزرگ فقط با یک تماس آماده ارائه خدمات درمانی به سالمندان هستند.

دکتر علامه خاطر نشان کرد: این مرکز همچنین برای سهولت در برقراری ارتباط سالمندان به ویژه مبتلایان به آلزایمر از تلفن 5 رقمی 64064 استفاده کرده که در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره رایگان و هماهنگی برای اعزام درمانگران به منازل شهروندان عزیز تهرانی باشد.

وی روز سالمند را فرصت مناسبی برای نظام بیمه سلامت دانست و گفت: نظام سلامت با انجام پروپوزال های پژوهشی می تواند مزایا و به صرفه بودن خدمات درمان در منزل را بررسی کند تا هرچه سریع تر این خدمات برای سالمندن بویژه افراد ناتوان از حرکت تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

دکتر علامه با انتقاد از قصور بیمه های تکمیلی در تحت پوشش قرار دادن خدمات «دم» اعلام آمادگی کرد: مجموعه درمان در منزل جهاد دانشگاهی می تواند نظریه به صرفه اقتصادی بودن خدمات درمان در منزل را ثابت کند. تا شاید با بیمه شدن این خدمات، سالمندان بویژه افراد ناتوان از حرمت بدون هیچ استرسی از نقل و انتقال به بیمارستان، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

گروه پژوهشی طب سالمندان و درمان در منزل تشکیل می‌شود

وی از تشکیل گروه پژوهشی طب سالمندان و درمان در منزل در ماه جاری خبر داد و گفت: مقدمات این گروه در جهاد علوم پزشکی تهران در نظر گرفته شده و طی روزهای آینده برای تصویب به معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی ارائه خواهد شد تا فتح بابی برای راه اندازی و تاسیس مرکز تحقیقات سالمندی باشد.

دکتر علامه مزیت‌های دریافت خدمات مراقبتی و درمان در منزل و گسترش فرهنگ مراجعه و حضور پزشک بر بالین بیمار را موجب رشد 300 درصدی اعزام‌های مرکز «دم» جهاد دانشگاهی دانست و گفت: ماهانه نزدیک به 3 هزار اعزام به سراسر نقاط تهران بزرگ توسط کادر درمانی این مرکز صورت می گیرد.

وی با اشاره به سازمان های طرق قرار داد با این مرکز گفت: بسیاری از سازمان ها مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، صندوق بازنشستگی و رفاه، صنعت نفت و بانک کشاورزی و ...متقاعد شده اند که از بازنشستگان و افراد تحت تکفل کارمندان خود که بیش از 65 سال دارند و یا ناتوان هستند را در سیستم درمان در منزل معالجه کنند. همچنین قرار داد چندین موسسه بزرگ نیز در حال بررسی است.

وی با بیان این که بیش از 85 درصد مشترکین و دریافت کنندگان خدمات درمان در منزل در رده سنی سالمندان قرار دارند گفت: بیشترین درخواست ها مربوط به دریافت خدمات فیزیوتراپی و پرستاری است.

مدیر مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه های روز سالمند در این مرکز از تخفیف 20 درصدی این مرکز در روز سالمند به افراد بالای 60 سال خبر داد و گفت: همچنین طی برنامه از برخی سالمندانی که از خدمان این مرکز استفاده می کنند نیز عیادت خواهد شد.

وی ادامه داد: با ایجاد تعامل دوره اقامت بیمار در بیمارستان کمتر و دوران نقاهت وی تحت کنترل سپری می‌شود، علاوه بر این بیمار به حال خود رها نمی شود و اقدامات حمایتی و برنامه ریزی شده و تحت نظر پزشک معالج اولیه در بیمارستان برای وی ارائه خواهد شد.

مدیر مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی افزود: تعرفه‌های خدمات درمان در منزل با بخش خصوصی قابل مقایسه نیست، برای مثال اقامت یک هفته‌ای بیمار در یک بیمارستان خصوصی برای درمان عفونت ادراری یا عفونت‌های تنفسی که شیوع زیادی نیز در سالمندان دارد 5 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد در حالی که با بالاترین سطح خدمات در منزل 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد.

دکتر علامه با اشاره به دلایل مطرح شده تصریح کرد: ارائه خدمات درمانی در منزل برای سالمندان از مزیت مطلق و برتری کامل برخوردار است امری که در کشورهای توسعه یافته در قالب Home Visit and Care جایگاه ویژه ای دارد و در این راستا دو اقدام مهم مانند تربیت نیروی متخصص طب سالمندان و کادر پزشکی در این رابطه و نیز ایجاد مراکز tele Home Care که با اعزام سطوح پایین تر برای ارائه خدمات درمانی همراه است.

وی ادامه داد: علاوه بر اعزام نیروی متخصص سطوح پایین تر اما آموزش دیده در قالب بهیار و کمک بهیار برای خدمت به سالمندان اعزام می شوند مثلاً برای آنها روزنامه می خوانند یا به گردش می برند.

مدیر مرکز دم گفت: بخش اعظم این خدمات در کشورهای توسعه یافته توسط دولت ها حمایت و از طریق پوشش بیمه های تکمیلی انجام می شود.

دکتر علامه با تاکید مجدد بر مزایا و محاسن این طرح خاطر نشان کرد: رسانه ها بویژه دیداری و شنیداری می توانند از یک سو با آشنا کردن خانواده ها با این خدمات پیشگام توسعه و فرهنگ سازی در زمینه home visite باشند و از سوی دیگر با آشنا کردن روسا و مدیران بیمارستانی با مقوله درمان در منزل موجب ایجاد تعامل و وحدت رویه درمانی برای بیماران ترخیص شده از بیمارستان و کاهش اشغال غیر لازم تخت های بیمارستانی و اختصاص آن به بیماران اورژانسی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha