سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 342216

یک مطالعه جدید نشان می دهد که خواب بعد از ظهر ممکن است شما را از نظر ذهنی تیزتر کند..

چرت زدن چابکی ذهنی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، محققان می گویند افراد بالای 60 سال که چرت های بعد از ظهر داشتند در تست های شناختی بهتر از افرادی که چرت نمی زدند، عمل کردند. کارشناسان می‌گویند چرت‌های بعدازظهر با استراحت دادن به مغز و پاک کردن افکار روزانه ما، برای افراد در هر سنی مفید است.

بیشتر بدانید : چرا چرت زدن باعث سردرد می شود؟

یک متخصص گفت بهترین چرت 10 تا 30 دقیقه ای بین ساعت 13 تا 3 بعد از ظهر است. یکی دیگر از متخصصان هشدار داد که چرت های طولانی تر ممکن است نشانه ای از عدم خواب کافی در شب باشد.

برخی اوقات استراحت را نشانه تنبلی، انرژی کم یا حتی بیماری می دانند.

به گفته محققان، افراد مسن‌تری که چرت‌های بعدازظهر می‌زدند، در آزمون شناختی نمرات بالاتری نسبت به افرادی که چرت نمی‌زدند، کسب کردند. این مطالعه که در مجله عمومی روانپزشکی منتشر شد، سلامت جسمی و شناختی را در بین 2214 نفر بالای 60 سال ساکن شهرهای بزرگ چین بررسی کرد.

از این تعداد، 1534 نفر چرت های منظم بعد از ظهر داشتند، در حالی که 680 نفر چرت نداشتند.

مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که افرادی که چرت زدن را انتخاب می کردند، در آزمون وضعیت ذهنی کوچک (MMSE)، یک آزمون استاندارد غربالگری زوال عقل که شامل ارزیابی مهارت‌های فضایی بینایی، دامنه توجه، حل مسئله، حافظه کاری، آگاهی از موقعیت مکانی و روانی کلامی است، نمره «به‌طور قابل‌توجهی بالاتر» گرفتند .

بر اساس مطالعه ای که دکتر لین سان از مرکز بیماری آلزایمر و اختلالات مرتبط در مرکز سلامت روان شانگهای و دانشگاه شانگهای جیائو تونگ به رهبری دکتر لین سان انجام داد، چرت زدن ها در سه دسته آخر عملکرد خوبی داشتند.

داوینا رامکیسون، مدیر سلامت زاوو هلث به Healthline گفت: «خواب با ظرفیت یادگیری شما ارتباط زیادی دارد. چرت زدن به مغز شما کمک می کند تا از فرسودگی شغلی یا بار بیش از حد اطلاعات بهبود یابد. هنگام چرت زدن، مغز شما اطلاعات غیر ضروری را از مناطق ذخیره موقت مغز شما پاک می کند تا آن را برای جذب اطلاعات جدید آماده کند.

مزایای چرت زدن فراتر از وضوح است

گروه مورد مطالعه - افرادی که چرت زدن را انتخاب می کردند و افرادی که چرت نمی زدند) به طور متوسط 6.5 ساعت خواب شبانه داشتند.

چرت بعد از ظهر به صورت حداقل 5 دقیقه خواب متوالی اما نه بیشتر از 2 ساعت در هر زمان بعد از ناهار تعریف شد.

از افرادی که چرت می زدند پرسیده شد که در طول یک هفته چند بار چرت می زنند. پاسخ ها از یک بار در هفته تا روزانه متغیر بود.

یکی از نقاط ضعف مطالعه این بود که محققان از شرکت کنندگان نپرسیدند که چه مدت چرت می زنند یا در چه ساعت خاصی از روز.

یک چرت ایده آل و سالم باید بعد از ظهر بین ساعت 1 بعد از ظهر باشد و ساعت 3 بعد از ظهر. کاترین هال، مربی خواب در Somnus، یک برنامه خواب درمانی هدایت شده، به Healthline گفت. «اگر بتوانید بعد از ظهر یک چرت کوتاه داشته باشید، مزایای بسیار خوبی وجود دارد. شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای بهبود خلق و خو، انرژی و بهره وری و در عین حال کاهش اضطراب و تنش های جسمی و ذهنی عالی است.»

او اضافه کرد که یک چرت کوتاه بعد از ظهر می تواند احساس هوشیاری و آمادگی برای مقابله با بقیه روز را بدون احساس «سکون خواب» به شما بدهد؛ سردرگمی و گیجی که می توانید هنگام بیدار شدن از خواب احساس کنید.

هال گفت: «اگر بتوانید برای مدت زمان کمی طولانی‌تر، مثلاً 60 دقیقه، چرت بزنید، شواهد نشان می‌دهد که چرت زدن در این مدت واقعاً می‌تواند به یادگیری شما کمک کند. همانطور که در طول این چرت طولانی تر، مغز شما شروع به انتقال خاطرات از محل نگهداری موقت شما - هیپوکامپ - به خانه دائمی آنها، قشر مغز می کند.»

همه چرت ها سالم نیستند

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال 2009، بیش از 1 نفر از هر 3 آمریکایی هر روز چرت می زند.

دکتر آبیناو سینگ، متخصص طب خواب و عضو هیئت بررسی پزشکی SleepFoundation.org، به Healthline گفت که در حالی که مطالعات دیگر نشان داده اند که چرت بعد از ظهر چابکی ذهنی را بهبود می بخشد، هنوز مشخص نیست که چرت زدن می تواند از زوال شناختی با افزایش سن افراد جلوگیری کند.

سینگ می‌گوید: «هر فردی می‌تواند از یک چرت کوتاه در اواسط بعد از ظهر بهره ببرد، به‌ویژه زمانی که با شیب طبیعی شبانه‌روزی خود زمان‌بندی شود.» نشان داده شده است که چرت های کوتاه (کمتر از 30 دقیقه یا بیشتر) هوشیاری را افزایش می دهد و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و خلق و خو را برای بقیه روز بهبود می بخشد.

او گفت، با این حال، چرت های طولانی تر ممکن است مشکل ساز باشد.

سینگ توضیح داد: «دو ساعت نشان می دهد که آسیب شناسی بیشتری ممکن است پنهان باشد که منجر به افزایش چرت زدن شود.اگر اغلب متوجه می‌شوید که [بیش از ۱ ساعت] چرت می‌زنید، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که کمیت و یا کیفیت خواب شبانه شما کافی نیست. بسیاری از اختلالات خواب ممکن است کمیت و یا کیفیت خواب شما را مخفی و کاهش دهند. عادات بد خواب نیز می تواند در بازی موثر باشد. این اغلب در عصر صفحه‌نمایش‌ها [و] نورهای روشن و ساعات کاری طولانی دیده می‌شود.»

سینگ گفت: «در افراد مسن، شرایط پزشکی و یا داروهایی که برای درمان آنها استفاده می شود نیز می تواند بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر بگذارد. برخی از داروهای فشار خون، داروهای آرتریت، شل کننده های عضلانی و برخی داروهای سلامت روان می توانند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارند.»

سینگ گفت: «چرت زدن بیشتر نشانه این است که بدن در تلاش است تا التهاب افزایش یافته مربوط به زوال شناختی و زوال عقل را جبران کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha