دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۰
کد خبر: 342942

غذاها و نوشیدنی ها از دهه های گذشته شیرین تر شده اند، این یک مشکل جهانی بوده و عامل بیماری هایی چون دیابت،چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری های قلبی است.مردم از زمان انسان نخستین به قند علاقه دارند. غذاهای شیرین مانند میوه، نیشکر و عسل، منبع مهم انرژی برای اجداد ما بوده‌ است.

خبر بد شیرینی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،برخی از دانشمندان معتقدند این میل ما به غذاهای شیرین در تکامل ما انسان‌ها وجود دارد.البته در دنیای مدرن، غذاهای شیرین به راحتی در دسترس و بسیار ارزان هستند و به طور گسترده برای خرید آن‌ها تبلیغات می شود. طبق آخرین تحقیقات اکنون، ما در بیشترین حالت مصرف قند در غذاها و نوشیدنی‌ها در طول سال‌ها هستیم و این میزان مصرف قند خبر بدی برای سلامتی است زیرا با چاقی، دیابت نوع 2 و پوسیدگی دندان مرتبط است.

36 درصد قند مصنوعی بیشتر

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که میزان قندهای افزوده شده و شیرین‌کننده‌های غیر مغذی در غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده در دهه گذشته، رشد زیادی داشته است. این موضوع به ویژه در کشورهایی با درآمد متوسط مانند چین و هند و همچنین در آسیا و اقیانوسیه از جمله استرالیا بیشتر بوده است.حجم شیرین‌ کننده‌های غیرمغذی در نوشیدنی‌ها به ازای هر نفر در سطح جهانی 36 درصد نسبت به سال 2007 بیشترشده است. قند اضافه شده در مواد غذایی

بسته بندی شده هم 9 درصد افزایش داشته است.استفاده از قندهای افزوده شده و دیگر شیرین‌کننده ها در دهه گذشته به این معنی است که به طور کلی، مواد غذایی بسته بندی شده شیرین تر شده ‌است.

میزان شکر کافی چقدر است؟

انجمن قلب آمریکا مصرف حداکثر شش قاشق چای خوری یا 20 گرم قند در روز را برای زنان و حداکثر 9 قاشق چای خوری یا 36 گرم قند در روز را برای مردان توصیه می‌کند. کودکان به قند زیادی نیاز ندارند. مصرف قند یا شکر برای کودکان نباید بیش از سه قاشق چای خوری معادل 12 گرم در روز باشد.

برای این که نسبت مصرفی خود را بفهمید، باید بدانید یک لیوان آب پرتقال حدود 5.5 قاشق چای خوری قند دارد. طبق تحقیقات انجام شده، از آن جایی که شکر در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود، بیش از نیمی از استرالیایی‌ها بیش از حد توصیه شده، یعنی روزانه 14 قاشق چای‌خوری، شکر می‌خورند.

خطرات شیرین‌تر شدن ذائقه

مضرات مصرف بیش از حد شکر اضافه شده به رژیم غذایی به خوبی شناخته شده است، غیر از کمبود انرژی غذایی، بررسی های اخیر نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های غیر مغذی و شکر زیاد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی، سرطان و پوسیدگی دندان را بالا می‌برد. علاوه بر این، مصرف شیرین‌کننده‌های غیر مغذی روی ذائقه غذایی ما تأثیر می‌گذارد و ما را تشویق می‌کند که غذاهای شیرین بیشتری بخوریم و این روند می‌تواند رژیم غذایی کودکان را به کلی تغییر و سلیقه غذایی آن‌ها را به سمت شیرینی بیشتر سوق دهد.

روی تغذیه تمرکز کنید

بهترین راه مقابله با این روند، تغییر برنامه غذایی و درنتیجه تغییر ذائقه است. بنابراین لازم است که شما به تغذیه خود اهمیت دهید،غذاهای فراوری‌ شده و شیرین‌کننده‌ها را حذف و مواد مغذی سالم مصرف کنید.قندهای طبیعی مثل خرما، عسل و کشمش را جایگزین قندهای مصنوعی و سبزیجات و میوه‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، زیرا مصرف سبزیجات باعث کاهش میل شما به قند و غذاهای شیرین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha