سلامت نیوز: معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها مهمترین عامل رشد جسمی، روانی و عاطفی در كودكان است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر زنگانه در نشست خبری كه به مناسبت برگزاری مراسم روز جهانی كودك (16 مهر ماه) برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ سازمان بهزیستی كشور سالانه با روش های تربیت مدرس نزدیك به 2 میلیون و 200 هزار نفر را در برنامه آموزش های مهارت های زندگی در دست كار دارد و یكی از راه های رسیدن به این هدف اعتبار بخشی به این بخش است.

وی افزود:‌ در سال گذشته 1 میلیارد و 200 میلیون تومان به این طرح تخصیص یافته و این برنامه در مقطع پیش دبستانی ،‌ دبستان ، راهنمایی  و محیط های كار اتفاق می افتد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: تدوین برنامه آموزش، زندگی و خانواده یكی دیگر از برنامه های سازمان بهزیستی است كه از سال 81 آغاز شده است. این برنامه به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی،‌پیشگیری از طلاق و همسر آزاری تدوین شده است و با استفاده از تجربیات سایر كشورها این برنامه را بومی سازی كرده ایم.

وی آموزش های پیش از ازدواج را یكی دیگر از برنامه های این سازمان  برشمرد و گفت: این برنامه از سال 81 در كشور آغاز شده و محتویات آموزشی كه طراحی شده در راستای سلامت ازدواج و كاهش آسیب های ازدواج و طلاق است.

دكتر زنگانه، ادامه داد: در این زمینه نزدیك به دو هزار مربی را آموزش داده ایم و بر اساس تفاهمنامه ها این برنامه نیز در حال اجرا است.

وی با اشاره به راه اندازی خط 148 صدای مشاوره برای ارائه خدمات به مردم،‌ ابراز داشت:  به دلیل در دسترس نبودن مشاوران به صورت حضوری و همچنین ارتقاء سطح آگاهی خانواده ها در مورد بحث كودكان، این خط مشاوره راه اندازی شده و سالانه به نیمی از مردم به صورت رایگان خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود:‌ برای گروه های خاص نیز مشاوره های اینترنتی را راه اندازی كرده ایم و این نوع مشاوره نسبت به سال گذشته رشد 300 درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: در حوزه مداخله و بازتوانی، بزرگترین برنامه ما راه‌اندازی خط 123 اورژانس اجتماعی است که ایران جزو کشورهای محدودی است كه دارای این خط است.

دكتر زنگانه با بیان این که در نظر داریم در دولت دهم پوشش اورژانس اجتماعی را به 100درصد برسانیم گفت: تاریخچه شکل‌گیری اورژانس 123 پاسخ نظام به کودک‌آزاری بود که از سال 83 آغاز شد اما به مرور این خط پاسخگویی به پدیده‌های همسرآزاری، سالمند آزاری و معلول‌آزاری را در دستور کار قرار داد و به کمک این خط از بیش از 7 هزار مورد کودک‌آزاری پیشگیری شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پدیده کودکان کار و خیابانی یک پدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در کشور برای پاسخ به این نیاز 39 مرکز کودکان کار و خیابانی راه‌اندازی کردیم که در این مراکز 5 هزار و 898 کودک ساماندهی شده اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور افزود: از این تعداد 2 هزار و 39 کودک غیرایرانی هستند که با توجه به این آمار30 درصد این کودکان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند که عمده آنها کودکان افغانی و پاکستانی هستند و بیش از 70 درصد این کودکان هم پدر و هم مادر دارند.

وی با بیان این كه در 30 سال گذشته 5 درصد کودکان تحت پوشش مهد کودک قرار گرفتند، ابراز داشت: در حال حاضر این میزان به 10 درصد می‌رسد به طوری که 7 میلیون و 800 هزار کودک واجد رفتن به مهدکودک داریم اما 600 هزار کودک در حال حاضر در این مهد کودک ها آموزش می‌بینند که 50 درصد در روستاها و 50 درصد هم در شهرها است و قرار است تا پایان برنامه پنجم پوشش 10 درصدی به 40 درصد برسد.

دكتر زنگانه خاطرنشان کرد: موضوع بعدی کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی است که در حال حاضر 20 هزار و 754 کودک و نوجوان تحت سرپرستی هستند که سیاست ما این است مراکز و موسسات موازی‌کار در این زمینه را حذف کنیم و کودکان را به خانواده‌ها بسپاریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاسیس مراكز شبانه را یكی دیگر از برنامه های این سازمان نام برد و در تشریح گفت: هر مراكز شبه خانواده 12 کودک را در خود جای می‌‌دهد و در حال حاضر 11 هزار و 875 کودک در خانواده جایگزین مراقبت می‌شوند و 8 هزار و 969 کودک هم در خانه‌های کودکی که توسط خیرین مدیریت می‌شود نگهداری می شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی برای هر خانواده جایگزین به ازای هر کودک 100 هزار تومان یارانه و برای موسسلات خیریه به ازای هر کودک 140 هزار تومان می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha